Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-03, 08:26
  #1
Medlem
Har under de senaste 20 år bott lite överallt i Sverige och märkt att bältet som går västerut från Stockholm, Svealand på väderspråk, är betydligt mycket mer stressat än övriga Sverige. Stockholm goes without saying så klart, men jag får samma lite ängsliga och forcerade känsla i till exempel Eskilstuna, Nyköping, Västerås och Örebro. Där finns en hinna-med-allt-känsla från huvudstaden som nästan känns lite patetisk i en mellanstor svensk stad. Allt jag förknippad med t ex Eskilstuna (bodde där i ett år) är motorleder, avfarter och handelsområden.

Har inte alls samma stressade känsla i t ex Umeå, Östersund, Växjö, Halmstad, Kristianstad som ju är av samma storlek. Inte ens Göteborg ger mig samma dåliga stresskänsla.

Någon som håller med? Varför är folk mycket mer stressade än i t ex Norrland (då menar jag typ storstadsnorrland) eller Småland?
Citera
2017-11-03, 10:45
  #2
Medlem
Jag tror det är själva strukturen på staden med infrastruktur, parkeringar och allt möjligt som skapar den där stressande känslan. Om man sitter fast i bilköer, det byggs överallt och det går inte komma fram, trafikproppar med massa människor, inga vettiga parkeringar på kilometer avstånd, så tror jag allt det där skapar en stressande känsla, samt att allt faktiskt tar längre tid när man inte kan komma fram i vettig tid eller alla tidsplaner alltid havererar. Sedan är det klart finns det inget att göra i en stad, så finns det inget att stressa upp sig på heller. Stress har också en tendens att smitta av sig.
Citera
2017-11-03, 10:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Jag tror det är själva strukturen på staden med infrastruktur, parkeringar och allt möjligt som skapar den där stressande känslan. Om man sitter fast i bilköer, det byggs överallt och det går inte komma fram, trafikproppar med massa människor, inga vettiga parkeringar på kilometer avstånd, så tror jag allt det där skapar en stressande känsla, samt att allt faktiskt tar längre tid när man inte kan komma fram i vettig tid eller alla tidsplaner alltid havererar. Sedan är det klart finns det inget att göra i en stad, så finns det inget att stressa upp sig på heller. Stress har också en tendens att smitta av sig.
Har både erfarenhet av Göteborg och Stockholm. Stockholm är MYCKET stressigare än vad Göteborg är. Jag menar man sitter lika mycket fast i köer i Göteborg som i Stockholm och infrastrukturen med Tunnelbanan är mycket smidigare och snabbare i Stockholm så jag skulle snarare tippa på någon slags kultur. Har till och med hört att London och New York ska vara mindre stressigt än Stockholm.
Citera
2017-11-03, 10:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Jag tror det är själva strukturen på staden med infrastruktur, parkeringar och allt möjligt som skapar den där stressande känslan. Om man sitter fast i bilköer, det byggs överallt och det går inte komma fram, trafikproppar med massa människor, inga vettiga parkeringar på kilometer avstånd, så tror jag allt det där skapar en stressande känsla, samt att allt faktiskt tar längre tid när man inte kan komma fram i vettig tid eller alla tidsplaner alltid havererar. Sedan är det klart finns det inget att göra i en stad, så finns det inget att stressa upp sig på heller. Stress har också en tendens att smitta av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av huligan1
Har både erfarenhet av Göteborg och Stockholm. Stockholm är MYCKET stressigare än vad Göteborg är. Jag menar man sitter lika mycket fast i köer i Göteborg som i Stockholm och infrastrukturen med Tunnelbanan är mycket smidigare och snabbare i Stockholm så jag skulle snarare tippa på någon slags kultur. Har till och med hört att London och New York ska vara mindre stressigt än Stockholm.

Nu råkade jag citera dig vilket ej var meningen
Citera
2017-11-03, 16:31
  #5
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huligan1
Har både erfarenhet av Göteborg och Stockholm. Stockholm är MYCKET stressigare än vad Göteborg är. Jag menar man sitter lika mycket fast i köer i Göteborg som i Stockholm och infrastrukturen med Tunnelbanan är mycket smidigare och snabbare i Stockholm så jag skulle snarare tippa på någon slags kultur. Har till och med hört att London och New York ska vara mindre stressigt än Stockholm.
Jag som Göteborgare blir stressad av att många i Göteborg är snudd på lika långsamma som i småstäder.
Folk som stannar mitt i entréer osv.
Spårvagnen ska vi inte prata om, det tar ca 20 min halvrask promenad in till city hemifrån mig.
15 min med vissa spårvagnslinjer.
Att sitta på spårvagn gör mig ibland oerhört stressad. Men jag besitter väl inte det största tålamodet heller.
Citera
2017-11-03, 19:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Har under de senaste 20 år bott lite överallt i Sverige och märkt att bältet som går västerut från Stockholm, Svealand på väderspråk, är betydligt mycket mer stressat än övriga Sverige. Stockholm goes without saying så klart, men jag får samma lite ängsliga och forcerade känsla i till exempel Eskilstuna, Nyköping, Västerås och Örebro. Där finns en hinna-med-allt-känsla från huvudstaden som nästan känns lite patetisk i en mellanstor svensk stad. Allt jag förknippad med t ex Eskilstuna (bodde där i ett år) är motorleder, avfarter och handelsområden.

Har inte alls samma stressade känsla i t ex Umeå, Östersund, Växjö, Halmstad, Kristianstad som ju är av samma storlek. Inte ens Göteborg ger mig samma dåliga stresskänsla.

Någon som håller med? Varför är folk mycket mer stressade än i t ex Norrland (då menar jag typ storstadsnorrland) eller Småland?

Intressant observation! När jag tänker på det håller jag dessutom med. Svealand är helt otroligt stressigt. Jag minns "morgonruschen" från när jag bodde ett tag i Västerås och tänkte att det kändes som att den skulle passa in på en mycket större stad.
Jag kan även inflika att jag har bott en del utomlands i storstäder(bor för tillfället i Zürich). Jag upplever samtliga av dessa som mindre stressiga än Stockholm. Jag vill alltså också mena att stressnivån i den svenska huvudstaden matchar en MYCKET större stad än vad Stockholm är. Åk till Helsingfors(förvisso betydligt mindre) eller Köpenhamn(mer eller mindre jämnstor) – det går inte att jämföra nivån av stress med den i Stockholm!
Och alltid när jag har återvänt till Storstockholm från boende eller semester på annan ort i norra eller södra Sverige har jag alltid slagits av den absurda stressnivån kring huvudstaden. Om man ska se något positivt så är det väl att det ibland kan vara skönt att se "människor i rörelse" och en känsla av att det liksom händer och produceras saker. Känslan av att det inte händer någonting alls är inte särskilt angenäm, och den uppstår nog mindre sällan på platser som upplevs som stressiga.
Citera
2017-11-03, 21:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jag som Göteborgare blir stressad av att många i Göteborg är snudd på lika långsamma som i småstäder.
Folk som stannar mitt i entréer osv.
Spårvagnen ska vi inte prata om, det tar ca 20 min halvrask promenad in till city hemifrån mig.
15 min med vissa spårvagnslinjer.
Att sitta på spårvagn gör mig ibland oerhört stressad. Men jag besitter väl inte det största tålamodet heller.

Exakt! Är också Göteborgare men har under vissa perioder varit i Stockholm en del och skillnaden är enorm!
Citera
2017-11-04, 11:07
  #8
Medlem
Tätheten mellan stora och mellanstora städer kanske kan vara en förklaring till stressigheten i den här delen av Sverige också. Jag menar du hinner ju knappt lämna Stockholm förrän det blir Södertälje, Uppsala eller Enköping beroende på vilket håll du åker. Även om du hinner se lite åkrar så blir det snart nya butiksbyar och avfarter.

Där upplever jag att om du t ex lämnar Göteborg så hamnar du betydligt snabbare i lantligt lugn. Skåne är dock ungefär lika "tätt" som Stockholmsregionen, och där är ju folk betydligt mer avslappnade så jag vet inte....
Citera
2017-11-04, 19:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Tätheten mellan stora och mellanstora städer kanske kan vara en förklaring till stressigheten i den här delen av Sverige också. Jag menar du hinner ju knappt lämna Stockholm förrän det blir Södertälje, Uppsala eller Enköping beroende på vilket håll du åker. Även om du hinner se lite åkrar så blir det snart nya butiksbyar och avfarter.

Där upplever jag att om du t ex lämnar Göteborg så hamnar du betydligt snabbare i lantligt lugn. Skåne är dock ungefär lika "tätt" som Stockholmsregionen, och där är ju folk betydligt mer avslappnade så jag vet inte....

Även om det är tätt mellan tätorterna i Skåne så är ju Skåne beeetyyydligt lantligare till sin karaktär. Du kan ta en joggingrunda från centrala Malmö och ganska snart stå ute på en faktisk åker. Om du flyger till Malmö i juni så landar du bokstavligt talat i ett rapsfält. Den skånska landsbygden har också mycket mer karaktär än motsvarande i övriga landet. Jag upplever att många skåningar menar att det "riktiga" Skåne knappast är Malmö, Helsingborg, Lund eller Kristianstad utan snarare en by på Söderslätt med en till två livsmedelsbutiker, en skola och ett gästgiveri. Det är liksom lite skillnad mot Mälardalen där det som alla relaterar till är avståndet i kilometer eller minuter till Sergels torg.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-11-04 kl. 19:21.
Citera
2017-11-08, 02:46
  #10
Medlem
Kuypers avatar
Alla medelstora städer i östra Svealand/Mälardalsregionen fungerar ju mer eller mindre som förorter till Stockholm. En stor procent av befolkningen i dessa stress-städer jobbar i Stockholm och för således med sig den mytomspunna stressen till sina hemvisten.
Citera
2017-11-20, 05:40
  #11
Avstängd
Mertillens avatar
Tidsbrist pga pendlingen och sämst privatekonomi här. Ja faktiskt! Skuldsättningen är hög som fan, även ute i Norrtälje. Trängsel så in i helvete på pendeltågen, bussarna och på t-banan. Lägg till allt djävla bostadsbyggande överallt som dessutom är mer fult än trevligt att titta på. Det lediga utrymmet har alltid behövts, nu mer än förr. Kvinnorna är feminister med attityd klädda i dräkt som jobbar som projektledare. Tomt andligt. Klart som fan att stockholmsfolket är stressade och mår dåligt.
Citera
2017-11-20, 06:21
  #12
Medlem
75190255508s avatar
Det låter som att Stockholmare leker storstad, sen så har folk i lederna västerut apat efter. Fortsätter man en bit till och in i Värmland så har tempot och stressen trappat ner rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback