Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-03, 00:18
  #1
Medlem
Hej!

Jag fick nyligen min nya fina elcykel stulen (inomhus men bara låst med ett lås för själva hjulet).
Blir en ny elcykel när jag får pengar från försäkringen, men jag har lite frågor.

GPS sändare till cykel, är det något att ha? Har googlat lite men hittar ingen som verkar super.
Finns det någon ni rekommenderar?

En annan separat fråga, tror ni det är bättre att låsa fast cykeln inomhus (i ett barnvagsnrum dit man bara kommer in med tagg, men min nuvarnade cykel blev stulen här) i ett element
Eller utanför på gatan i ett rejälare cykelställ?

Har ni tips på bra cykelås så är det också intressant.
Citera
2017-11-03, 01:56
  #2
Medlem
Ute skulle jag alltså kunna låsa fast i ett cykelställ med ett U-lås medans inomhus (i barnvagnsrummet) så går det nog bara att få fast ett sånt vajerlås.
Citera
2017-11-03, 13:37
  #3
Medlem
Gretzzs avatar
Visst kan du försvåra stöld av cykeln genom att låsa fast den ordentligt, men numera är världen så grym så misslyckats ett stöldförsök så brukar det bli diverse åverkan på cykeln i stället.

Det är så illa att när man bor i lägenhet och saknar goda förvaringsmöjligheter och med goda räknar jag inte barnvangsrum och liknande så kan man helt enkelt inte äga dyrare prylar som man inte kan förvara betryggande.

En lösning är att du förvarar cykeln på din balkong, dock så krävs det då att du bor några våningar upp och naturligtvis att du har en balkong och möjlighet att förvara där, trots detta är du inte helt säker till 100% då heller.

Tyvärr tråkigt men sant!
Citera
2017-11-03, 19:37
  #4
Moderator
Tystnads avatar
gps finns vet jag men är för dåligt insatt.

Befinner mig i samma sits delvis, väldigt sugen på skaffa el cykel, bor dock i lgh med gemensamt cykelrum samt det flyttat in diverse patrask sista åren vilket gör det riskabelt köpa en dyr elcykel.

Säkrast att ha din cykel är inomhus en har tjuvarna tillträde dit så kvittar det ju.
Nackdelen med att ställa den ute är att det finns organiserade ligor från öststaterna som kör runt nattetid med skåpbil och bultsaxar och spanar efter dyra cyklar.

Får du reda på en GPS tipsa i tråden... väldigt intresserad!
Citera
2017-11-03, 22:55
  #5
Medlem
godboys avatar
Ja, GPS är även jag funderat på till just elcykel. Nu har jag inte införskaffat någon elcykel ännu, men är sugen. Bor dock i ett bra område men ändå i lägenhet. Har balkong, men har absolut ingen lust att släpa upp cykeln och dra den genom lägenheten. Hiss saknas men bor så högt så ingen lär ju komma åt cykeln om jag nu skulle orka kånka upp den.

Dock så får man ju fästa GPS pucken eller hur nu den där saken ser ut så den inte syns, för om den syns så lär ju tjuvpacket bara slita bort den. Tips om om hur den ska fästas (lär ju i o f variera från cykel till cykel) samt vilken typ som är lämplig mottages tacksamt i tråden.
Citera
2017-11-04, 13:07
  #6
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, GPS är även jag funderat på till just elcykel. Nu har jag inte införskaffat någon elcykel ännu, men är sugen. Bor dock i ett bra område men ändå i lägenhet. Har balkong, men har absolut ingen lust att släpa upp cykeln och dra den genom lägenheten. Hiss saknas men bor så högt så ingen lär ju komma åt cykeln om jag nu skulle orka kånka upp den.

Dock så får man ju fästa GPS pucken eller hur nu den där saken ser ut så den inte syns, för om den syns så lär ju tjuvpacket bara slita bort den. Tips om om hur den ska fästas (lär ju i o f variera från cykel till cykel) samt vilken typ som är lämplig mottages tacksamt i tråden.

Du får tänka till lite, du skaffar dig en elcykel som du förmodligen låser ordentligt samt förser den med GPS, som du kanske förstår så finns det inte så många platser att gömma GPS på en cykel, alla finurliga platser du klurar ut plockar cykeltjuven fram lätt som en plätt.

Låt säga att tjuven ej lyckats finna din GPS och du ser sedan att din hoj befinner sig ca: 25 mil från din bostad, vad gör du då? ringa polis javisst såklart men förvänta dig ingen ytterligare hjälp från ordningsmakten de har svårigheter att ställa upp vid grova brott och din stulna cykel betraktas som en piss i havet när det gäller brott.

Nu är det så illa så att om buset inte lätt kan sno din cykel så kommer de med all säkerhet att förstöra den, och då hjälper ingen GPS i världen.

Kan gott förstå att det inte är så lockande att släpa upp en cykel på sin balkong, men det har nu blivit på det viset att i Sverige kan du inte förvara dina ägodelar på allmän plats eller utrymmen som delas av många, det kommer att skita sig oavsett om ditt bostadsområde är bra eller inte, buset flyttar sig runt i samhället.

Du gör naturligtvis som du vill, men jag kan av erfarenhet tala om för dig att har du inte möjlighet att förvara din cykel på säker plats så blir din elcykel inte till någon glädje för dig, så illa är det.
Citera
2017-11-16, 19:16
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
.............
Du gör naturligtvis som du vill, men jag kan av erfarenhet tala om för dig att har du inte möjlighet att förvara din cykel på säker plats så blir din elcykel inte till någon glädje för dig, så illa är det.

Har du egen erfarenhet av detta?
Fått dyr cykel stulen?
Tvekar själv att köpa en dyr elcykel pga detta med stöld

Bor själv i lgh och det finns ingen dyrare cykel i allmänna utrymmen i källaren.
Och dom cykel rum jag varit runt i genom jobbet (och det är massor) så ser man ytterst sällan dyrare cyklar.
Så man får väl anta att dom som har dyrare cyklar och bor i lgh tar in dom i lgh.

Förbannat dumt det skall vara så här, ren diskriminering mot oss som bor i lägenhet.
Citera
2018-03-29, 20:44
  #8
Medlem
Jaha, nu är det snart hög-/utomhussäsong för klåfingriga tvåhjulingstjuvar igen.

Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Hej!

Jag fick nyligen min nya fina elcykel stulen (inomhus men bara låst med ett lås för själva hjulet).
Blir en ny elcykel när jag får pengar från försäkringen, men jag har lite frågor.

GPS sändare till cykel, är det något att ha? Har googlat lite men hittar ingen som verkar super.
Finns det någon ni rekommenderar?
Hejhej. Jo jag kollade också runt lite på det vid köp av ny cykel i fjol, och även förra gången innan det vid cykelköp. Gps-spårning verkar bra. Men inget är gratis tyvärr, särskilt inte det som är bra. Förutom inköpskostnad blir det abonnemangsavgift och sånt skit på köpet eftersom dessa mojänger kräver någon form av anslutning till centralt system/nät. Så har jag uppfattat det i.a.f. Ingen större idè att lägga dessa pengar på Gps-spårning om det är en billig cykel.

Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
En annan separat fråga, tror ni det är bättre att låsa fast cykeln inomhus (i ett barnvagsnrum dit man bara kommer in med tagg, men min nuvarnade cykel blev stulen här) i ett element
Eller utanför på gatan i ett rejälare cykelställ?
Problemet med dessa låsta rum eller cykelförråd etc är att där får den klåfingrige ofta jobba ostört med låsupptagning. Vintertid är det väl bra att ha cykel inomhus så den inte fryser ihop. Men generellt så finns det alltid en risk at grejerna blir stulna eller vandaliserade om det är > 1 person som har tillgång till utrymmet så min erfarenhet är att det funkar nästan lika bra att ha fortskaffningsmedlet utomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Har ni tips på bra cykelås så är det också intressant.
Ofta så räcker det t.ex. med 2 st billiga bygellås, kostar runt ett par hundralappar per styck. Ett som låses mellan framhjul och cykelställ, och ett mellan framhul och ram. Det är ofta tillräckligt då det krävs några sekunders högljutt bankande eller sågande för att ta isär dessa. Finns ofta någon annan cykel i samma cykelställ som är låst med ännu sämre lås och då väljer pundaren denna istället.

Vid dyrare elcykel/cykel så är det bättre att använda sej av kedja + hänglås av bra kvalitet och låsa fast grejerna i cykelställ/ankare etc tror jag. Hänglås och kedja klass 4 (svensk klassning) är så pass rejäla grejer att det i normalfallet är enklare att såga av eller banka sönder cykelstället än att ge sej på låsanorningarna. Dessa grejer används för att låsa fast mc och dyrare båtar m.m. Hänglås och kedja klass 3 (eller klass c?) duger väl också. Men brukar vara litet blandad kvalitet på lås och kedjor i lågprissegmentet så billiga klass 3 är kanske inte att rekommendera för dyrare (el-)cyklar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback