Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-02, 09:50
  #1
Medlem
Uttrycket Stasi använder jag beskrivande för ett samhälle där angiveri nått absurda proportioner och där anser jag att Sverige befinner sig idag. Centralstyrt angiveri har existerat länge och det är enbart en dåre som inte tror sossarna har sina tentakler så djupt och i så många vrår att byte av regering 4-8 år inte gör någon större skillnad.

Metoo Sverige, som visserligen inte är helt värdelöst, förtydligar bara Stasi-tendenser hos de vanliga medborgarna. Att människor rycks med. Dels rycks "offer" med, att de också vill sätta dit någon. Jag skriver med citationstecken för inte kan jag påstå någon som villigt följde med på efterfest, villigt gick till sängs och knullade, men var lite obekväm med att få satsen över kinderna, har lite svårt se den personen som ett offer jämförbart med någon som blev gruppvåldtagen brutalt i en trappuppgång.

Vi har Jagärhär som borde heta JagarDigHär, som försöker få oliktänkande sparkade från sina arbetsplatser. Vi har en mentalitet i Sverige där det bland många nästan blivit hobby att sänka personer, som i något surrealistiskt TV-spel på nätet.

Och så har vi Flashback där man inte sällan anar att mentaliteten frodas. Det skall gå jäkligt snabbt i vissas ögon att ta fram bild, namn, Facebooklänk etc då någon skjutit. Det skall gå jäkligt snabbt när någon kändis åkt dit eller är på väg att åka dit, att ta fram kändisens namn. Det går till och med snabbt med att ta fram namn på kändisar som inte är skylldiga i sammanhanget men kan vara det.

Är Flashback delaktigt i den svenska Stasi-mentaliteten som frodas just nu?

Nu menar jag inte grundaren eller de som sköter sidan, jag menar deltagarna, vi.
__________________
Senast redigerad av KaptenBeirut 2017-11-02 kl. 09:54.
Citera
2017-11-02, 10:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Uttrycket Stasi använder jag beskrivande för ett samhälle där angiveri nått absurda proportioner och där anser jag att Sverige befinner sig idag. Centralstyrt angiveri har existerat länge och det är enbart en dåre som inte tror sossarna har sina tentakler så djupt och i så många vrår att byte av regering 4-8 år inte gör någon större skillnad.

Metoo Sverige, som visserligen inte är helt värdelöst, förtydligar bara Stasi-tendenser hos de vanliga medborgarna. Att människor rycks med. Dels rycks "offer" med, att de också vill sätta dit någon. Jag skriver med citationstecken för inte kan jag påstå någon som villigt följde med på efterfest, villigt gick till sängs och knullade, men var lite obekväm med att få satsen över kinderna, har lite svårt se den personen som ett offer jämförbart med någon som blev gruppvåldtagen brutalt i en trappuppgång.

Vi har Jagärhär som borde heta JagarDigHär, som försöker få oliktänkande sparkade från sina arbetsplatser. Vi har en mentalitet i Sverige där det bland många nästan blivit hobby att sänka personer, som i något surrealistiskt TV-spel på nätet.

Och så har vi Flashback där man inte sällan anar att mentaliteten frodas. Det skall gå jäkligt snabbt i vissas ögon att ta fram bild, namn, Facebooklänk etc då någon skjutit. Det skall gå jäkligt snabbt när någon kändis åkt dit eller är på väg att åka dit, att ta fram kändisens namn. Det går till och med snabbt med att ta fram namn på kändisar som inte är skylldiga i sammanhanget men kan vara det.

Är Flashback delaktigt i den svenska Stasi-mentaliteten som frodas just nu?

Nu menar jag inte grundaren eller de som sköter sidan, jag menar deltagarna, vi.

FB verkar vara lite av Svensk Damtidning. Det är sant.
Det finns också en del personer som har lysande genomtänkta inlägg på en mycket hog nivå.
Jag tycker inte att FB skribenter är Stasi.
Ej heller moderatorerna.
Citera
2017-11-02, 10:10
  #3
Medlem
Kanske klumpigt formulerat av mig i OP, menar inte att hela FB är Stasi men tendenserna man ser samhället i stort spiller över ganska mycket här också verkar det. Vilket är naturligt givetvis.

Är egentligen ingen kritik mot Flashback, var bara en tanke hur delaktiga FB som fenomen är i hela detta svenska angiverifrosseri.
Citera
2017-11-02, 10:32
  #4
Moderator
najass avatar
Flashback i Media --> Flashback

/mod
Citera
2017-11-02, 11:42
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Kanske klumpigt formulerat av mig i OP, menar inte att hela FB är Stasi men tendenserna man ser samhället i stort spiller över ganska mycket här också verkar det. Vilket är naturligt givetvis.

Är egentligen ingen kritik mot Flashback, var bara en tanke hur delaktiga FB som fenomen är i hela detta svenska angiverifrosseri.

Är inte angiveri en del av den svenska (mänskliga?) mentaliteten, dvs inget nytt? Att det bara är metoderna som förändrats?

Förr i tiden hade man skvallerkärringar som sprang mellan husen och höll reda på allt och alla. Befolkningen pekade ut den ena och den andra som hädare och häxa. Och skipades det inte ”rättvisa” via rättegångar eller tukt och förmaning, så tog pöbeln lagen i sina egna händer. Längre fram kom samhällets angiverisystem - man skulle ange den ena och den andre för trixande med VAB, sjukskrivningar och A-kassa. Och de fifflare om vi läste om i tidningar och hörde om på tv fick aldrig sina namn och bilder uppvisade.

Men nu går allt med blixtens hastighet. Vem som helst kan leka massmedia och blixtsnabbt hänga ut någon - och inom ett dygn vet ”hela världen” vad som skett. Vill du vara en del av en pöbel behöver du inte längre beväpna dig med en träpåk eller sten. Du kan med snabba fingrar lätt som en plätt trycka på en smartphone och vips förändra någons liv för alltid. Det som står på nätet suddas inte ut bara för att man förklaras oskyldig.

Har jag då något emot dagens obarmhärtiga system? Nej, är mitt enkla svar. Men med sann dubbelmoralisk inställning lägger jag till ”så länge det inte drabbbar mig och mina närmaste”.
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-11-02 kl. 11:45.
Citera
2017-11-02, 12:02
  #6
Medlem
Du har självklart rätt. Metoden att med Internet kunna anmäla har ökat kapaciteten oerhört. Samtidigt har möjligheten att förstöra någons rykte av ren jävulskap ökat ofantligt.
Citera
2017-11-02, 12:04
  #7
Medlem
Du missade eller utelämnade en evolutionär bit i angiveriet. Kyrkan. Främst den katolska (född katolik själv men pissar på den och alla andra) där man konstruerade bikten som vital så att alla skulle avslöja sina innersta hemligheter både om sig själva, sin familj och sina grannar.
Citera
2017-11-02, 12:28
  #8
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Du missade eller utelämnade en evolutionär bit i angiveriet. Kyrkan. Främst den katolska (född katolik själv men pissar på den och alla andra) där man konstruerade bikten som vital så att alla skulle avslöja sina innersta hemligheter både om sig själva, sin familj och sina grannar.

Du har så rätt. Prästerna sitter på otroligt mycket information - och har med all säkerhet använt sig av detta genom historiens gång.
Citera
2017-11-02, 12:41
  #9
Medlem
Jens Ganman (som jag gillar skarpt) sa det jävligt bra när han besökte Aron Flam (som jag också gillar skarpt) att Sverige står på en tröskel likt den DDR stod på precis innan muren föll. Hela politikeretablissemanget och människor i gemen var så uppslukade av meningslöst och fantastiskt värdelöst angiveri (vem som pippar vem och vem som läser vilka texter) att de helt missade kommunismens fall.

Sverige känns inte som ett inbördeskrig nalkas. I vissa förorter kan man visserligen påstå det redan pågår, men Sverige verkar vara på väg att implodera mot armenisk misär. Tyvärr verkar vi inte på väg ut ur ett DDR med det som kanske komma skall, snarare in i ett riktigt DDR.

Jag har levt genom kalla kriget och den hajp som fanns då, den kollektiva oro som fanns tack vare propaganda som spreds att när som helst kunde en kärnvapenmissil skickas av någon dåre och starta Armageddon. Det var aldrig någon större personlig rädsla, snarare en ständigt närvarande påminnelse om hur skört allt detta på planeten är. Men aldrig under de åren fanns en oro att Sverige skulle påverkas stort, det skulle alltid vara "de andra" och vi skulle kanske påverkas men inte bombas.

Nu är Sverige näst intill en zombie som äter sina egna inälvor. Det är att som tacksam blatte för allt Sverige gjort för mig och min familj, det är väldigt deprimerande att beskåda.

Och i allt som man kan söka vad gäller gemensamma nämnare för nationer som föll hårt, där är frosseri i angiveri en betydande faktor.
__________________
Senast redigerad av KaptenBeirut 2017-11-02 kl. 12:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback