Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-12-13, 02:09
  #37
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Airfryer är skit om du vill ha "friterat".. den är som en varmluftsugn i stora hela.

En vanlig gammal fritös är klart bäst i mitt tycke.

Brukar bli så om man har billig skitfryer. De funkar inte
Citera
2021-12-13, 05:40
  #38
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Brukar bli så om man har billig skitfryer. De funkar inte

Nu vet jag inte hur det funkar med en airfryer, men kan man köra "blöta" frityrsmetar i den så som man gör med friterad banan exempelvis.
Citera
2021-12-13, 09:25
  #39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Vi har en lite mindre modell, men den fungerar utmärkt att fritera pommes med, kyckling delar osv. blir jättegoda och riktigt krispiga, har inte provat bröd eller andra kötter ännu men kan inte tänka mig att de blir sämre..

Det vi däremot har märkt är att OM man har en matsked olja i matbehållaren så blir t.ex. pommes mjuka, så vi lusläste manualen till vår airfryer och där nämndes inget om olja alls, så vi skippade oljan och fick fin, fina och krispiga pommes, kycklingdelar direkt.. (det är nog viss reklam som får folk att TRO att alla fryers skall ha olja..)

och notera att i vår manual så anges det att vissa saker skall "skakas om" efter typ halva tiden (t.ex. pommes) så att det som ligger i botten kommer upp till ytan.. Vi skakar dock gärna om ännu en gång medan maten friteras... köttdelar vänder jag på efter halva tiden så de blir jämnt tillagade..

Min gissning är att många som fått uselt resultat, inte har skakat om innehållet!

Vi som lärt oss att 1: skaka om maten och 2: att inte använda olja om det inte specifikt anges i manualen, vi använder aldrig vår olje-fryer längre...
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2021-12-13 kl. 09:27.
Citera
2021-12-13, 10:38
  #40
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Airfryer är skit om du vill ha "friterat".. den är som en varmluftsugn i stora hela.

En vanlig gammal fritös är klart bäst i mitt tycke.
Stämmer med mina erfarenheter av varmluftsfritöser, både dyra och billiga.

Som fritös är den värdelös men som liten varmluftsugn är den utmärkt, använder den ofta.
Citera
2021-12-13, 11:34
  #41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Brukar bli så om man har billig skitfryer. De funkar inte

Köpte nån Philips XXL fryer för runt 3500:- då det var en av de bättre enligt recensionerna.

Men visst köper man nån airfryer för 30-35.000:- då kanske det blir bra. Ja jag har ätit det flertalet
gånger hos andra och resultatet är detsamma. Den friterar inte utan torkar mer detaljen så den blir
krispig.
Citera
2021-12-13, 11:37
  #42
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Nu vet jag inte hur det funkar med en airfryer, men kan man köra "blöta" frityrsmetar i den så som man gör med friterad banan exempelvis.

Det skulle jag nog inte göra.. Maten tillagas som i en ugn och tar mycket längre tid.
Skulle bara bli en massa gegga och städande. Kör på riktig fritös istället.
Citera
2021-12-13, 18:43
  #43
Medlem
Sladdarens avatar
Det funkar utmärkt man kan spraya på olja innan på paneringen (panko ströbröd, mjöl mm) och även under tillagningen men nån paus emellan.

Som ex.. frittad kyckling

https://www.youtube.com/watch?v=lxoQ...wnGirlsKitchen
Citera
2021-12-28, 11:48
  #44
Medlem
Så hur man än gör blir det helvete? Bäst att äta det friterade på restaurang?
Citera
2022-03-09, 09:45
  #45
Medlem
Dexters avatar
Det är en stor missuppfattning att kalla airfryer för varmluftsfritös, den har inget med fritering att göra. Det är en liten mycket effektiv varmluftsugn som man kan laga mat och baka i. Funkar bra till potatis, t ex klyftpotatis och hasselbackar.

Kolla in youtube, finns en uppsjö av bra recept att använda den till där.
Citera
2024-03-06, 09:33
  #46
Medlem
Sladdarens avatar
Bumpar tråden

Min trogna Aerofryer (Airfryer) Princess märke, har precis gått ur tiden på sin sista varmlufts suck
ifrån födelsebruksår 2018 och minnestunds-cermonin och avtackning gick som stilla och lungt på återvinningscentralens sammankomst av återvinningsprästen tal med sångkör efteråt

Så vilken modell ska få ta över jobbet under 1000 kr och över 1000 kr ? :-) idag 2024 ?
Vad kör ni med för blåsfräsare som ni är verkligen nöjd med ?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback