Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-02, 13:20
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tusen tack för tipsen!
Här är en på Lanzarote: http://www.submarinesafaris.com/index.php
Citera
2017-11-02, 15:19
  #14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Jag såg en proffsigt byggd svensk miniubåt för kanske 30 år sedan. Den hade plats för två och kunde dyka 200 m. För c:a 10 år sedan såg jag den ligga och skräpa i hamnen i Sölvesborg. Kanske den finns kvar där än idag men jag är lite skeptisk till en så gammal farkost om den inte fått omvårdnad på åratal, det kan ju ha rostat här och där och batterierna behöver säkert bytas.

Jag vete fan, jag tror jag låter detta stanna på drömstadiet och skaffar någon annan leksak istället.

Du borde ju kunna köpa den och renovera den om den finns kvar. Ju risigare skick desto bättre pris.

I dagens läge borde det även vara ekonomiskt försvarbart att litium-jon-konvertera den, om det nu finns nåt självändamål med det.

Tänk på att kvinnor älskar excentriska teknikdårar som äger en egen ubåt. Du kan bjuda med betydligt yngre tjejer på åktur, sen går ni ned i undervattensläge och spelar in edgy strypsexfilmer som du sedan säljer exklusivt över nätet till resursstarka pervon, allt för att bestrida kostnaderna som kommer med en ubåt.

Nä, men skämt åsido. Ni som drömmer om att äga en ubåt, har ni provat apparatdykning?

Vill man uppleva livet under ytan ligger det lite närmare till hands.
Citera
2017-11-02, 15:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
Hittade inget pris, något du vet något om?

Det varierar. Billigaste med plats för 2 personer går loss på 8,8 MSEK, medan de största för 6 personer kostar omkring 53,5 MSEK. Som hittat alltså.
Citera
2017-11-14, 14:11
  #16
Medlem
Inte får man väl köra ubåt som man vill? oavsett storlek?
Jag har en kamrat som för ett par år sen tog nån typ av ubåts certifikat. Då fick dom reda på att det bara är en handfull civilpersoner som har tillstånd att köra under vattnet! Det är ingen säker källa men det känns rimligt att man inte låter vem som helst glida runt oupptäckt!
Citera
2018-01-03, 15:10
  #17
Medlem
Valieroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns på många av de stora turistmålen i varma länder. Har sett men inte åkt med en på Gran Canaria och i Thailand lär också drälla av dem.

Det stämmer, jag var i Gran Canaria under julen och kan bekräfta att det finns en gul ubåt som tar turister i Puerto de Mogán i Gran Canaria.
Jag har själv inte provat denna så jag kan inte säga hur djupt den går men det är en ubåt i varje fall.

Vad jag vet så är det som skunkjobb säger, alltså rätt vanligt i turistområden i varma länder med klart vatten.
Men att köra själv får du nog aldrig göra om du inte köper en egen eller har kontakter inom den branchen..
Citera
2018-01-03, 16:26
  #18
Medlem
Mulla Krekars avatar
Den här läste jag om häromdagen:
https://www.hd.se/2017-12-27/ovanlig...blev-inte-sald

100 000 kr för en u-båt är väl inte så mycket?
Citera
2018-01-03, 17:27
  #19
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Den här läste jag om häromdagen:
https://www.hd.se/2017-12-27/ovanlig...blev-inte-sald

100 000 kr för en u-båt är väl inte så mycket?
Nej det är inte så mycket! ...nästan så man skulle slå till och bli ubåtsägare när den omauktioneras om det inte handlar om mer pengar? ..femtiofem var för lite men hade man bjudit 80tkr så hade man säkert fått den.
Citera
2018-01-03, 19:01
  #20
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det finns väl en i Stavsnäs/Djurö (Sthlms skgd) - Den var iaf på tal i senaste "ubåts"-jakten för ett par år sedan.

Ja. Stammer att det finns en dar. Har sjalv sett den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback