Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-01, 20:29
  #1
Medlem
Har flyttat till ny lägenhet med tjocka jäkla betongväggar. Får extremt dålig signal i vissa rum. Har BBB 250/100 fiber och använder routern de skickade med. Tips på router som klarar betongväggar? Budget 3000ish.
Citera
2017-11-01, 20:39
  #2
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Har flyttat till ny lägenhet med tjocka jäkla betongväggar. Får extremt dålig signal i vissa rum. Har BBB 250/100 fiber och använder routern de skickade med. Tips på router som klarar betongväggar? Budget 3000ish.

Behåll routern du har och skaffa en extra accesspunkt i stället.
Citera
2017-11-01, 20:53
  #3
Medlem
Ja en eller flera Access punkter för bästa täckning
eller ett Mesh system
Kjell.com säljer tre olika
Citera
2017-11-01, 23:40
  #4
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastoff
Mesh system

Mesh är inte bra eftersom väggarna kommer ju blockera mesh-signalen lika bra som den blockerar den riktiga signalen. Mesh är mer tänkt för stora byggnader där det är nära fri sikt mellan accesspunkterna men avstånden är för stora för att ge bra täckning/hastighet överallt i hemmet.

I många nyare lägenheter finns nätverksuttag. Då är det bättre att använda dessa för att placera ut AP's med möjlighet till roaming mellan accesspunkterna.
Ett exempel på dessa är Ubiquiti's PRO-accesspunkter (utan mesh-funktion).

Dessa kan "koppla ihop sig" trådat, de fungerar altså som ett mesh-system fast över tråd.

Lämpligast är att då stänga av Wifi i BBBs router och sedan köra 3 st ubiquiti APs.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-11-01 kl. 23:43.
Citera
2017-11-02, 17:57
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Homeplug ger dig den bästa täckningen:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet
https://www.kjell.com/se/sok?query=homeplug
Citera
2017-11-23, 07:43
  #6
Medlem
Jag kan rekommendera 2 St Strong 1600 funkar kanonbra hos mig i ett hus byggt i armerad betong.
Hade tidigare problem med allt jag testade, Netgear, Asus, TP-Link men nu fungerar det bara utan att vi ens tänker på att Wifi kan vara ett problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback