Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-11-17, 15:56
  #61
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Min fråga var nog inte helt tydlig. I dalkurds fall: pissar på Borlänge kommun och drar. BP avböljer vänligt men bestämt att utnyttja Grimsta. Sirius vill inte ha de. Västerås vill inte ha de. Men om ingen vill ha de till våren och det saknas en arena att utnyttja. Vad händer med laget då? Det var det som var min fråga. Kastas de ut ur systemet? Flyttar 4an i superettan upp eller får förloraren i kvalet gå upp?

Intressant fråga ja.
Det borde väl vara det bäst placerade laget från iår som får chansen kan man tycka utan att veta.
Citera
2017-11-17, 22:40
  #62
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Min fråga var nog inte helt tydlig. I dalkurds fall: pissar på Borlänge kommun och drar. BP avböljer vänligt men bestämt att utnyttja Grimsta. Sirius vill inte ha de. Västerås vill inte ha de. Men om ingen vill ha de till våren och det saknas en arena att utnyttja. Vad händer med laget då? Det var det som var min fråga. Kastas de ut ur systemet? Flyttar 4an i superettan upp eller får förloraren i kvalet gå upp?

Dom får fortsätta där dom växte sig stora....
Inget konstigt.
Tvärtom.

Citera
2017-11-18, 20:57
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Kastas de ut ur systemet?
Vet ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Flyttar 4an i superettan upp eller får förloraren i kvalet gå upp?

Detta är däremot klart definierat.
Från SvFF:s tävlingsbestämmelser 27§:
Citat:
Vakanstillsättning i förbundsserierna
Om vakant plats uppstår uppflyttas lag enligt följande:
Allsvenskan
Förlorande lag i kvalet mellan lag 14 i Allsvenskan och lag 3 i Superettan.
Därefter lag 4 i Superettan o.s.v.
Citera
2017-11-20, 12:01
  #64
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Äsch det kommer bli samma sak som med AFC upp en säsong o respass ner i seriesystemet igen. Som jag förstått det hade man väl ändå ett ganska uselt publiksnitt redan i Borlänge, har för mig jag läst att det var under 1000 pers i snitt men kan ha fel.

de är jag dock inte lika säker på. Dalkurd har ju lyckas gå igenom hela Sveriges ligasystem på 13-14 år utan sån fusk som AFC gjorde.

Skulle iallafall ge Dalkurd störst chans att stanna kvar inför nästa säsong.
Citera
2017-11-20, 16:27
  #65
Medlem
Vore intressant att se hur transparent det där extrainsatta årsmötet blir. Mitt intryck så långt är att alla kritiska röster från dom egna leden tystats effektivt. Vore också kul att veta om SvFF har representant på plats.
Citera
2017-11-21, 06:50
  #66
Medlem
kostymnisses avatar
Gefle IF verkar ju sådär "halvglada" över att cirkusen kommer dit, givetvis kan dom inte kräva ensamrätt på en kommunal arena men man kan ju helt klart förstå deras frustration över att under ett år bli nedvärderade av kommunen för att Dalkurd ska in där.

Då blir det alltså Gävle man inte åker till nästa år då...
Citera
2017-11-21, 10:22
  #67
Medlem
Varför inte flytta till Falun och behålla delar av sin verksamhet i Borlänge. Klubben heter ju Dalkurd och borde vara kvar i Dalarna. Nu får man istället byta namn på klubben till Gästkurd eller Uppkurd.
Men oavsett vilket så får man hoppas skiten rasar ur och nedåt i seriesystemet som de övriga före detta allsvenska lagen som också finansierades via kriminella pengar (läs: AFC och Syrianska).
Citera
2017-11-21, 14:20
  #68
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Orättvist att jämföra Dalkurd med afc. Afc snodde(köpte) ett annat lag (som redan var en ihopslagning av flera andra lag) och flyttade hela verksamheten från solna till Eskilstuna. Afc borde alltså aldrig ha tagit sig till allsvenskan öht. Lägg därtill tveksamheter kring 51% regeln.

Dalkurd startade i div6 och har jobbat upp sig till allsvenskan. Borlänge kommun vill inte ha Dalkurd och tvärtom som jag förstått det=dalkurd måste flytta.
Citera
2017-11-21, 14:31
  #69
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Orättvist att jämföra Dalkurd med afc. Afc snodde(köpte) ett annat lag (som redan var en ihopslagning av flera andra lag) och flyttade hela verksamheten från solna till Eskilstuna. Afc borde alltså aldrig ha tagit sig till allsvenskan öht. Lägg därtill tveksamheter kring 51% regeln.

Dalkurd startade i div6 och har jobbat upp sig till allsvenskan. Borlänge kommun vill inte ha Dalkurd och tvärtom som jag förstått det=dalkurd måste flytta.


Borlänge vill inte ha Dalkurd?
Dom har ju haft Dalkurd ett antal år och vem i Borlänge har nu tröttnat och varför? Kommunens starke man?
Jag trodde att kommuner av dignitet likt Borlänge fann det som goodwill att kunna presentera ett lag i fotbollens Allsvenska av både PR och långsiktiga ekonomiska skäl.
Borlänge blir en stad som finns i sin annars sömniga och trynande tillvaro med skotermasar.

Jag minns när Peace & Love festivalen gjorde avtryck och "hottade" till Borlänge ordentligt.
Och med den festivalen i jorden så ska nog Borlänge Stad vara glada för ett Allsvenskt lag i fotboll med 30-40 miljoner supportrar.

Citera
2017-11-22, 09:05
  #70
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Orättvist att jämföra Dalkurd med afc. Afc snodde(köpte) ett annat lag (som redan var en ihopslagning av flera andra lag) och flyttade hela verksamheten från solna till Eskilstuna. Afc borde alltså aldrig ha tagit sig till allsvenskan öht. Lägg därtill tveksamheter kring 51% regeln.

Dalkurd startade i div6 och har jobbat upp sig till allsvenskan. Borlänge kommun vill inte ha Dalkurd och tvärtom som jag förstått det=dalkurd måste flytta.

Dock erbjöd ju Borlänge kommun Dalkurd att rusta upp/bygga om Domnarsvallen till en allsvensk arena till nästa år mot att Dalkurd skrev på ett avtal om att spela där i sju år.
Dalkurd ansåg det vara ett "slavkontrakt" men det är ju inget konstigt att en kommun/arenaägare kräver att ha en stadig hyresgäst i många år för att göra en dylik investering för skattepengar. Dom flesta klubbar har ju långa avtal om att stanna på en arena kan tänkas.
Dalkurd kunde mycket väl ha stannat i Borlänge således.
Citera
2017-11-22, 11:46
  #71
Medlem
hortaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare

Jag minns när Peace & Love festivalen gjorde avtryck och "hottade" till Borlänge ordentligt.
Och med den festivalen i jorden så ska nog Borlänge Stad vara glada för ett Allsvenskt lag i fotboll med 30-40 miljoner supportrar.


Helvete, nu förstår jag att inte Domnarsvallen räcker. 30-40 miljoner personer. Krävs ju rätt stora investeringar. Dalkurd måste ha slagit publikrekord i Superettan.
Citera
2017-11-25, 16:53
  #72
Medlem
L-illuminatos avatar
Numera Officellt.

http://www.fotbolldirekt.se/2017/11/...-till-uppsala/
Grattis Uppsala ni har nu två Allsvenska lag

Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback