Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-01, 02:30
  #1
Medlem
Quietdrives avatar
Har problem med ljud från högtalarna när sladdarna ligger tätt ihop i en kabelstrumpa. Måste ha sladdarna på det sättet. Orkar inte förklara varför.
Självklart ligger sladden till skärmen i strumpan också, förstår att det är den som är boven.

Jag har Logitech Z533.
Fattar att det är billigt skit, men ljudet tycker jag egentligen är bra. Det är bara det att när jag inte har musik eller film på så är det störningar.
Kan inte förklara hur det låter, men tror nog många förstår vilket typ av oljud det är.
Ibland slutar ena högtalaren att fungera också. Vet inte ifall det beror på störningen eller om den är allmänt trasig. Rätt som det är så fungerar det igen.

Det konstiga är att ibland låter det jättemycket och ibland väldigt lågt.
Ibland när jag stänger av och sätter på högtalaren igen så sprakar det till riktigt högt.
Helt enkelt värdelösa högtalare. Innan hade jag annat ljud i typ 10 år från Logitech för liknande pris som jag aldrig hade problem med. Hade dock inte sladdarna i en sladdstrumpa.

Det jag nu undrar är vad man ska tänka på när man köper nya högtalare för att slippa detta ljud.
Guld i kabeln eller vad fan krävs?
Kan tänka mig lägga upp till 2000 för att slippa bry mig om detta. Har ni konkreta tips så tar jag gärna emot dem.
Gärna vita, diskreta och gärna med inbyggd bas så man slipper ha subwoofer.

Jag ber om ursäkt för uppsatsen, men vill bara för ett svar.
Citera
2017-11-01, 03:38
  #2
Medlem
Tagelbergs avatar
Det finns väl inget som säger att de där högtalarna inte ska låta "bra" (inom prissegmentet).

Den ömtåligaste länken i ljudkjedjan brukar vara det lilla 3,5 millimeters jacket. det kan bli glapp i jacket , pluggen eller sladden. Du skulle kunna testa med en annan sladd och ljudkälla (telefon eller surfplatta t ex) och se om problemet kvarstår.
Citera
2017-11-01, 04:00
  #3
Medlem
Tagelbergs avatar
Sen finns det mycket annat som kan spöka. Jag hade riktigt mystiska, spöklika ljud i min anläggning. Det visade sej efter massor av felsökning att det berodde på att jag hade ett tv-kort i datorn och det skiljde nästan 50 volt mellan jorden i väggen och jorden på antennuttaget.

Men sen är det billiga komponenter i högtalarelektroniken.
Citera
2017-11-01, 08:30
  #4
Medlem
Swe1227s avatar
Jag skaffade en d/a omvandlare för att bli av med brus mm. Men en sån kostar mer än hela ditt ljudsystem tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback