Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 21:14
  #1
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Under tisdagskvällen var att stort antal hushåll i delar av Göteborg utan vatten.

Citat:
Det pågår ett bygge i Alelyckan och i samband med det ska man pålat igenom en av ledningarna. Enligt Kretslopp och Vatten är den trasiga ledningen 800 millimeter stor.

Citat:
Det är en stor ledning, vi förser ju staden från två vattenverk och allt vatten från Alelyckans vattenverk kan inte komma ut till staden helt enkelt. Ledningen har blivit genompålad av en påle, så det är väldigt mycket vatten som läcker ut, säger Henrik Kant.

Citat:
Om enbart en är drabbade så kan vi släppa ut vatten ur den andre. Vi förbereder fyllning av vattentankar just nu, de kommer bara räcka till prioriterade platser, säger Henrik Kant.

Citat:
Många läsare har hört av sig till GP angående missfärgat vatten i stora delar av Göteborg. Än så länge finns inga rekommendationer från Göteborgs stad om vattnet bör kokas.


http://www.gp.se/nyheter/göteborg/fl...tten-1.4786418
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2017-10-31 kl. 21:59.
Citera
2017-10-31, 21:39
  #2
Medlem
Kan va gött för den moderne göteborgaren att få svettas lite genom äkta "katastrofaktiviteter" och anknyta lite till verkligheten.

Förmodar även att det sitter anavariga för minst en anläggningsfirma och andas lite snabbare än normalt just nu.
Fram med försäkringspappren...
Citera
2017-10-31, 22:01
  #3
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Kan va gött för den moderne göteborgaren att få svettas lite genom äkta "katastrofaktiviteter" och anknyta lite till verkligheten.

Förmodar även att det sitter anavariga för minst en anläggningsfirma och andas lite snabbare än normalt just nu.
Fram med försäkringspappren...

Man undrar vad det är för kompetent folk som jobbar inom den anläggningsfirman? Det var inte så längesedan en kranförare slog ut strömmen i en mindre stad, minns dock inte vilken stad det var.
Citera
2017-10-31, 22:12
  #4
Medlem
Haha. Kom nyss ut från duschen, läser sedan denna nyhet. Jag tyckte väl att vattnet som rann mot golvbrunnen såg lite mörkt ut, funderade på om det berodde på att jag var väldigt smutsig. Nu fick jag förklaringen. Dessvärre efter att jag druckit ett glas i mörkret. Ofräscht.
Citera
2017-11-01, 06:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Man undrar vad det är för kompetent folk som jobbar inom den anläggningsfirman? Det var inte så längesedan en kranförare slog ut strömmen i en mindre stad, minns dock inte vilken stad det var.

Kan nästan garantera att firman i fråga inte har gjort fel.
Anläggningsarbete i bebyggelse är ett helvete numer. När man skall utföra dylikt tar man in ritningar och kartor så gott man kan, men det är välkänt att i städer av Göteborgs storlek finns installationer som är bort åt 100 år gamla som ingen riktigt vet var de ligger.
Därför är det inte konstigt att det grävs av ledningar hit och dit.
Citera
2017-11-01, 12:10
  #6
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Kan nästan garantera att firman i fråga inte har gjort fel.
Anläggningsarbete i bebyggelse är ett helvete numer. När man skall utföra dylikt tar man in ritningar och kartor så gott man kan, men det är välkänt att i städer av Göteborgs storlek finns installationer som är bort åt 100 år gamla som ingen riktigt vet var de ligger.
Därför är det inte konstigt att det grävs av ledningar hit och dit.

Det är också möjligt.
Citera
2017-11-02, 13:45
  #7
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Kan nästan garantera att firman i fråga inte har gjort fel.
Anläggningsarbete i bebyggelse är ett helvete numer. När man skall utföra dylikt tar man in ritningar och kartor så gott man kan, men det är välkänt att i städer av Göteborgs storlek finns installationer som är bort åt 100 år gamla som ingen riktigt vet var de ligger.
Därför är det inte konstigt att det grävs av ledningar hit och dit.

Nu jobbar jag själv med detta och visst att det är svårt att förutse saker och vissa kommunkontor som inte jobbar digitalt (har varit med om nissar på stockholm stad som inte vet vad koordinater är för något). Men att en huvudstam på nästan 1m i diameter inte ska finnas inmätt digitalt tvivlar jag starkt på. Antingen har pålfirman slarvat med utsättning, utsättaren har inte kollat underlag eller gjort fel eller så har projektörerna helt enkelt inte samordnat ordentligt med kommunen. Ett alternativ är ju även att ledningen inte blivit inmätt vid läggning så har någon bara ritat in den digitalt utan att kolla hur det ser ut i verkligheten.

Det är ju inte heller en ovanlighet att byggbolag smygstartar med grundläggningsarbeten innan de fått bygglov pga kommunernas långa ärendetider.
Citera
2017-11-02, 15:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Nu jobbar jag själv med detta och visst att det är svårt att förutse saker och vissa kommunkontor som inte jobbar digitalt (har varit med om nissar på stockholm stad som inte vet vad koordinater är för något). Men att en huvudstam på nästan 1m i diameter inte ska finnas inmätt digitalt tvivlar jag starkt på. Antingen har pålfirman slarvat med utsättning, utsättaren har inte kollat underlag eller gjort fel eller så har projektörerna helt enkelt inte samordnat ordentligt med kommunen. Ett alternativ är ju även att ledningen inte blivit inmätt vid läggning så har någon bara ritat in den digitalt utan att kolla hur det ser ut i verkligheten.

Det är ju inte heller en ovanlighet att byggbolag smygstartar med grundläggningsarbeten innan de fått bygglov pga kommunernas långa ärendetider.

Nej, det kan jag hålla med om.
Det jag vill poängtera är att det är vanligt förekommande i de större och äldre städerna där det ligger otroliga mängder äldre installationer precis överallt i marken.

Man skall dock inte ha övertro på att man har koll på prioriterade ledningar heller.
Sen är det lätt att det går åt helvete i beslutskedjan.
Jag har varit med om fall där det borrats energibrunnar rakt ned i tunnelbanor etc...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback