Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 20:34
  #1
Medlem
åkte med min mt50 idag och den gick väldigt bra. men när jag åkte i en nedförsbacke så tog det nästan tvärnit i motorn men jag drog snabbt in kopplingen. jag stannade och det låg en stor oljepöl under motorn och det droppade rejält. sen slutade det och rinna, jag prövade att kicka och det var ett skrapljud ifrån cylindern. jag startade motorn och körde 200 meter o sen så tvärnitade allt och kolven är helt fast i cylindern. Jag undrar varför det kom ut olja ur motorn vid motorfästet längst ner?
Citera
2017-10-31, 20:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZareXis
åkte med min mt50 idag och den gick väldigt bra. men när jag åkte i en nedförsbacke så tog det nästan tvärnit i motorn men jag drog snabbt in kopplingen. jag stannade och det låg en stor oljepöl under motorn och det droppade rejält. sen slutade det och rinna, jag prövade att kicka och det var ett skrapljud ifrån cylindern. jag startade motorn och körde 200 meter o sen så tvärnitade allt och kolven är helt fast i cylindern. Jag undrar varför det kom ut olja ur motorn vid motorfästet längst ner?


din växellåda gick antagligen,
Citera
2017-10-31, 20:55
  #3
Medlem
smurflers avatar
Är med största sannolikhet ett fel som orsakat ett annat. Att motorn skar råder det nog mindre tvivel om, kan vara en kolvring som havererat, kan vara något annat. Det i sin tur gav växellådan en rejäl smäll som är anledningen till oljehaveriet.

Mina två cent.
Citera
2017-10-31, 21:29
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Kasta motorn. Köp en beg 125a-motor och häng dit.
Citera
2017-10-31, 21:47
  #5
Medlem
Låter helt klart som den nypt, köp ny cylinder+kolv och gå igenom växellådan, gick det illa kan lagrerna från vevstaken lossnat och gjort mayhem med din växellåda.

Du skulle inte startat den efter du tappat ut oljan ur lådan, köra utan eller med för lite olja är ingen bra grej.
Citera
2017-11-01, 04:21
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Är med största sannolikhet ett fel som orsakat ett annat. Att motorn skar råder det nog mindre tvivel om, kan vara en kolvring som havererat, kan vara något annat. Det i sin tur gav växellådan en rejäl smäll som är anledningen till oljehaveriet.

Mina två cent.
Nållagret vid kolvbulten är en vek punkt också, när det spricker kan rullarna åka ned i vevhuset och upp i spolkanalerna, låter fördjävligt när kolven försöker komprimera lagerrullarna och nyper rätt bra om en rulle hamnar mellan kolven och en spolkanal :/ been there done that.

Citat:
Ursprungligen postat av ZareXis
åkte med min mt50 idag och den gick väldigt bra. men när jag åkte i en nedförsbacke så tog det nästan tvärnit i motorn men jag drog snabbt in kopplingen. jag stannade och det låg en stor oljepöl under motorn och det droppade rejält. sen slutade det och rinna, jag prövade att kicka och det var ett skrapljud ifrån cylindern. jag startade motorn och körde 200 meter o sen så tvärnitade allt och kolven är helt fast i cylindern. Jag undrar varför det kom ut olja ur motorn vid motorfästet längst ner?
Låter som din kunskapsnivå är i stil med lämna in på verkstad eller sälj...utifrån din beskrivning finns det 3 uppenbara ställen oljan kommer ifrån. packboxen vid svänghjulet har lossnat inte ovanligt att det händer men det ska bara få motorn att dö.
Oljan läcker från vevhuset och det kan bero på sprucket motorblock alternativt att oljan läcker från växellådan pga sprucket motorblock, ser det som osannolikt att läckaget skulle bero på dålig packning om det hände så plötsligt som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Kasta motorn. Köp en beg 125a-motor och häng dit.
Väldigt svårt att få tag på en mt80 motor idag med 125cc cylinder och priset är högt men å andra sidan, athena 125 lämnar 22hk ur kartong.
Citera
2017-11-02, 21:31
  #7
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nållagret vid kolvbulten är en vek punkt också, när det spricker kan rullarna åka ned i vevhuset och upp i spolkanalerna, låter fördjävligt när kolven försöker komprimera lagerrullarna och nyper rätt bra om en rulle hamnar mellan kolven och en spolkanal :/ been there done that.

Låter som din kunskapsnivå är i stil med lämna in på verkstad eller sälj...utifrån din beskrivning finns det 3 uppenbara ställen oljan kommer ifrån. packboxen vid svänghjulet har lossnat inte ovanligt att det händer men det ska bara få motorn att dö.
Oljan läcker från vevhuset och det kan bero på sprucket motorblock alternativt att oljan läcker från växellådan pga sprucket motorblock, ser det som osannolikt att läckaget skulle bero på dålig packning om det hände så plötsligt som du skriver.


Väldigt svårt att få tag på en mt80 motor idag med 125cc cylinder och priset är högt men å andra sidan, athena 125 lämnar 22hk ur kartong.

Ett oljeläckage så snabbt kan vara veven som har slagit sönder väggarna mellan kompressionsutrymmet och växellådan och motorblocket är skrot.
Citera
2017-11-04, 00:48
  #8
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Ett oljeläckage så snabbt kan vara veven som har slagit sönder väggarna mellan kompressionsutrymmet och växellådan och motorblocket är skrot.

Det var också en spontan tanke jag fick. Att det inte går runt är inte bara kolven som nypt av värme. Vevlagret mot växellådan kan det ha varit som drog igång hela kedjan av händelser.
Citera
2017-11-04, 03:30
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kör ts trimmat med 70cc kan det vara cylinderkjolen som spruckit, inte ovanligt för den är rätt tunn, en bit som ramlar ned i vevhuset kan få både vevaxeln att nypa och spräcka motorblocket.

http://www.mopedfantasterna.se/image...t/DSC08245.jpg
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-11-04 kl. 03:34.
Citera
2017-11-06, 19:39
  #10
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kör ts trimmat med 70cc kan det vara cylinderkjolen som spruckit, inte ovanligt för den är rätt tunn, en bit som ramlar ned i vevhuset kan få både vevaxeln att nypa och spräcka motorblocket.

http://www.mopedfantasterna.se/image...t/DSC08245.jpg


Det var tunt, jag hade inte ens vågat använda den kolven till baslåda för mobilen.
Citera
2017-11-06, 21:36
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Det var tunt,
Finns dom som borrar upp cylindern från 45 till 46mm....skulle aldrig komma på tanken att göra det själv, prova för många år sen en 70cc gjutjärnscylinder, körde slut på 16 liter bränsle sen plocka jag av cylindern och kjolen hade redan börjat spricka :/
Citera
2017-11-06, 22:07
  #12
Medlem
Hamprs avatar
Om det kom växellådsolja ur MOTORFÄSTET så lär blocket har spruckit/gått hål i pga ett haveri inuti motorn (lösa delar som kommit i kläm).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback