Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 19:02
  #1
Medlem
hataallas avatar
Köpte i förra veckan min första automatiska klocka http://stuhrling.com/Mens/Aquadiver/792.02.html . Jag misstänker att den ej fungerar som dem ska. Den stannar flera gånger per dag och jag måste vara i rörelse i princip konstant för att den ska fungera. Om jag drar upp den så tickar den ibland bara i några minuter. Går jag på lunch eller sitter på möte så stannar klockan. Som längst har den klarat sig 7 timmer över natten efter att jag haft den på mig en hel dag. Det står att det ska vara 40 timmar gångreserv och det är jag inte i närheten av.

Frågan är väl om det kan vara ett garantifel eller är det helt enkelt en värdelösklocka med sämst urverk. Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara superbra men som det är nu är den helt oanvändbar känns det som.
Citera
2017-10-31, 20:11
  #2
Medlem
Hur många vridtag tar du, om klockan helt har stannat?

(På många schweizare är det typiskt att ta ca 20 vridtag om uret har stannat. Då kanske man har dragit upp den ungefär halvvägs. Det känner man ganska väl, när det tar emot för mycket. Känslan när man vrider varierar från urverk till urverk, smörjningen, kronans diameter m fl faktorer.)

Det stämmer att Miyota Caliber 8215 har ca 40 tim gångreserv. Men för det behöver den vara fullt uppdragen. Du bör dock aldrig stressa ett automatiskt ur till full uppdragning, det är ju onödigt.

(För många fina automatiska schweizare heter det att om man inte bär uret minst 12 tim/d så bör man ge uret några uppdragningar manuellt, tre fyra kanske, om man vill slippa risken att uret stannar.)

Notera att automaten på Miyota 8215 är enkelriktad, medan många fina schweizare är dubbelriktade. Man kan då inte räkna med att 8215:an är lika effektiv i att hålla gångreserven laddad. Andra faktorer som spelar in är vridmomentet som uppdragaren utövar. På fina schweizare är ofta hela eller delar av svänghjulet i guld, vilket gör den massiv och villig att rotera.

Mitt förslag är att du låter ditt ur gå tills det stannar och sedan vrider upp den så mycket du tycker känns komfortabelt. Sen kollar du helt enkelt hur länge gångreserven räcker när uret bara ligger still. Sen kan du upprepa proceduren men bära uret på dig. Då lär du ganska snart kunna bilda dig en uppfattning om det står rätt till eller ej.
Citera
2017-11-01, 06:07
  #3
Medlem
hataallas avatar
Jag har provat att dra den olika antal varv, verkar inte göra någon skillnad. Men minst 20 brukar jag göra. Det känns inte någon skillnad i motstånd hur mycket jag än vrider. Det borde väl kännas att den spänner sig?
Jag har också märkt att den ofta stannar på samma sekund, 15 över. Vad kan det bero på?
Idag drog jag igång klockan drygt 20 varv, äter nu frukost och ska hålla koll på hur längde den klarar sig under dagen.

Edit:
Den klarade sig nästan en halvtimme på armen under frukosten. Och då försökte jag röra och svinga igång armen en del för att jag inte skulle sitta helt still. Drog upp den igen och gör ett nytt försök nu.
__________________
Senast redigerad av hataalla 2017-11-01 kl. 06:40.
Citera
2017-11-01, 07:12
  #4
Medlem
hataallas avatar
Nu sitter jag på jobbet och den har stannat igen, klarade sig ca en halvtimme igen. Har under tiden sen senast gått till jobbet, bytit om och satt mig i fikarummet, sedan såg jag att den stannat. Kan inte vara normalt va?
__________________
Senast redigerad av hataalla 2017-11-01 kl. 07:55.
Citera
2017-11-01, 10:12
  #5
Medlem
Nej, det där låter inte friskt.

När du skruvar kronan, är det då en distinkt känsla att det finns ett urverk som tar emot och gradvis ju fler tag du tar motståndet ökar? Håll gärna intill örat för att lyssna hur det låter medan du skruvar. Jag antar att ditt ur saknar genomskinlig baksida för att studera rörelserna (och att du inte så lätt kan öppna den själv).

Om du skakar uret försiktigt, känns det som att något av innanmätet glappar (bortsett möjligen från rotorn till självuppdragande mekanismen)?

Om misstanke om fel så utnyttja eventuell garanti. I annat fall gå till lokal urmakare och öppna härket för närmare inspektion.
Citera
2017-11-01, 10:34
  #6
Medlem
hataallas avatar
Klockan har genomskinlig baksida, och när jag skruvar så syns det att kugghjul rör sig där inne. Men motståndet är detsamma oavsett hur många varv jag snurrar. Jag snurrar i motsatt riktning jämfört med när jag ställer fram klockan. Snurrar jag åt samma håll som jag justerat klockan framåt så har jag inget motstånd alls.
Citera
2017-11-01, 19:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hataalla
Klockan har genomskinlig baksida, och när jag skruvar så syns det att kugghjul rör sig där inne. Men motståndet är detsamma oavsett hur många varv jag snurrar. Jag snurrar i motsatt riktning jämfört med när jag ställer fram klockan. Snurrar jag åt samma håll som jag justerat klockan framåt så har jag inget motstånd alls.
Kan du se om fjädertrumman (spring barrel) roterar för varje vridtag om kronan? Kanske du kan vrida fler än 20 tag, om du tidigare inte märkte något ökande motstånd. Om du verkligen inte får uret att ticka mer än några minuter, gissar jag att du har något slags mainspring issue. Eftersom visarna uppenbarligen rör sig, som jag förstått det, tills de stannar, så är det gissningsvis inte en fråga om problem med "transmissionen" (wheel train).

Har du märkt om uret börjar gå igen, även efter att det stannat, utan att du dragit upp det manuellt igen via kronan - t ex efter att du burit det eller tiltat på uret?
Citera
2017-11-01, 20:41
  #8
Medlem
hataallas avatar
Vet ej vilket av hjulen bak som är fjädertrumman, men som jag gissar så ser det visuellt rätt ut när jag vrider upp.
Jag har provat att vrida i flera minuter, men hur mycket jag än vrider så blir det aldrig någon skillnad på motståndet.
Ja, ibland stannar den bara några minuter, och hoppar sedan igång igen. Om jag vrider kronan ur låsningen (eller vad man nu kallar det) så kan den hoppa igång trots att jag ej rört uppvridningen. Har hört av mig till uret.se och ska skicka in den för tillsyn.

Tack Kinuski för hjälpen!
Citera
2017-11-01, 22:38
  #9
Medlem
Main spring barrel ses antydningsvis klockan 11 i Figur 16 som visar baksidan av urverket; så som du skulle kunna se den genom baksidans glas på ditt ur. I Figur 17 och efterföljande bilder ses mer av fjädertrumman, dvs "barreln".

http://www.rwg.bz/board/index.php?/t...ovement-part1/

Miyota 8215 är en non-hacking movement (jfr hacking movement), vilket innebär att den hela tiden engagerar wheel train, vilket får visaren att gå. I hacking movements stannar visarna när kronan dras ut i tidsinställningsläget, vilket gör det enklare att synka uret. I non-hacking urverk så fortsätter som sagt visarna att gå och gå oavsett vad, tills fjädern är tömd på energi.

Jag har märkt att det kan tänkas gå att fejka hacking seconds på ett non-hacking ur, genom att dra ut kronan, och vrida, eller snarare hålla emot, kronan i motsatt riktning än den vridriktning som används för att flytta minutvisaren framåt. Detta fusk underlättar då synkronisering utan att man behöver vänta på att fjädern är helt urladdad.

(Tillägg: Tricket kallas "back-hacking" eller "back hack". Det kan vara olämpligt att göra detta om fjädern är alltför spänd.)

Det är dock sällan, för de flesta, viktigt att synka klockan med faktisk tid eller inbördes, men kan vara kul om man vill följa upp urets precision. För en Miyota 8215 är dock dagsavvikelsen ungefär +/- 30 s, så då är det nog inte så intressant att kontrollera.

Återkom gärna med besked, om du får svar på Mysteriet med klockan som urartade.
__________________
Senast redigerad av Kinuski 2017-11-01 kl. 22:59.
Citera
2017-11-22, 18:37
  #10
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Återkom gärna med besked, om du får svar på Mysteriet med klockan som urartade.

Fick igår tillbaka en ny klocka. Fick svaret att det var någon form av fabrikationsfel (de specade inte mer än så) på den förra. Denna har fungerat klanderfritt. Har inte stannat en enda gång. Inte ens över natten.
Citera
2017-11-22, 20:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hataalla
Fick igår tillbaka en ny klocka. Fick svaret att det var någon form av fabrikationsfel (de specade inte mer än så) på den förra. Denna har fungerat klanderfritt. Har inte stannat en enda gång. Inte ens över natten.
OK, tack för återkopplingen! Hoppas ditt nuvarande ex är till belåtenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback