Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 16:27
  #1
Medlem
Vassknivs avatar
Okej så många frukter är bra med vitaminer och annat som kroppen behöver. Men jag vill ta bort godis och andra söt saker så mycket jag kan.
Jag vill "byta ut" detta mot frukt o grönsaker vilket är bra. Men! Många frukter innehåller mycket socket som Banan och vindruvor.

Så om man skulle byta ut kakor o godis, vilka frukt o grönsaker är bra att äta istället? (Inte i stora mängder såklart)

Några som vet en del om ämnet?
Citera
2017-10-31, 16:29
  #2
Medlem
Zivanbres avatar
Sockerlistan – sockermängd per 100 gram:
1. Grön vindruva: 15,9 g

2. Banan: 13,9 g

3. Mango: 13,8 g

4. Blå vindruva: 11,7 g

5. Bigarrå: 11,3 g

6. Äpple: 10,6 g

7. Kiwi: 10,3 g

8. Ananas: 10,1 g

9. Plommon: 9,1 g

10. Päron: 8,8 g

11. Klementin: 8,7 g

12.Vattenmelon: 7,6 g

13. Persika: 7,6 g

14. Blåbär: 7,5 g

15. Apelsin: 7,2 g

16. Grapefrukt: 6,8 g

17. Björnbär: 6,4 g

18. Jordgubbar: 6,6 g

19. Honungsmelon: 5,6 g

20. Hallon: 3,2 g

Källa: https://www.mabra.com/listan-sa-myck...aller-frukten/
Citera
2017-10-31, 16:30
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Frukt innehåller socker naturligt, det går inte att komma ifrån, givetvis varierar mängden beroende på frukt. Det är dock inte samma sak som godis. Med frukt får du inte enbart socker utan även fibrer/vitaminer/mineraler. När det gäller grönsaker så ska det gärna vara så färgrikt som möjligt. Rekommendationen är minst 500 gram frukt/grönt varje dag.
Citera
2017-10-31, 16:34
  #4
Medlem
gato12s avatar
Om man tränar å håller igång så är ju typ broccoli, brysselkål och liknande bra. Spenat!

C-vitamin är ju inte dumt; apelsiner.

Och en banan då och då blir du inte fet av...
__________________
Senast redigerad av gato12 2017-10-31 kl. 16:44.
Citera
2017-10-31, 16:44
  #5
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Okej så många frukter är bra med vitaminer och annat som kroppen behöver. Men jag vill ta bort godis och andra söt saker så mycket jag kan.
Jag vill "byta ut" detta mot frukt o grönsaker vilket är bra. Men! Många frukter innehåller mycket socket som Banan och vindruvor.

Så om man skulle byta ut kakor o godis, vilka frukt o grönsaker är bra att äta istället? (Inte i stora mängder såklart)

Några som vet en del om ämnet?

Helst ska det ju vara grönsaker som är lika enkla att äta som godis för annars är det lätt hänt att de glöms bort i kylskåpet.

Körsbärstomater är lätt att stoppa i sig.

Annars mår man väldigt bra av att dricka en kopp spenatsoppa med buljong också.

Fyrkantiga buljongtärningar gör alla grönsaksoppor smaskens.
Citera
2017-10-31, 17:01
  #6
Medlem
Ta bara grönsaker och skippa frukten om du blir nojjig. Alla grönsaker som ingår i Wook-blandningar är väl ett bra tips kan jag tycka. Man kan göra mycket gott på dem och där finns ju knappt något socker. Så jag gissar på att det är svaret på din fråga TS.
Citera
2017-11-02, 14:02
  #7
Medlem
CommonSenses avatar
Tugga på morötter är riktigt gott, bra och riva att ha på mackan eller i maten
Citera
2017-12-02, 18:44
  #8
Medlem
EliasAlucards avatar
De bästa frukterna är björnbär, svarta vinbär, blåbär, jordgubbar (helt enkelt bär rent allmänt, särskilt de som innehåller mycket anthocyaniner, alltså ju mörkare desto bättre), granatäpplen, lila vindruvor, blodapelsin, avokado (pga fytosterolerna, inte pga dess mediokra omega-9 fett), för att nämna några.

Bland grönsakerna är det spenat, grönkål (klorofyll), tomater (lykopen), morötter (betakaroten) och sist men absolut inte minst, vitlök (allicin), som gäller.

Växtpigmenterna, alltså antioxidanter, är bra skit. Antioxidanter är generellt inte essentiella näringsämnen som sådana, men du mår så mycket bättre om du får i dig dem. Vissa essentiella mikronutrienter räknas dock som antioxidanter, men jag snackar om växtpigmenten här.

När det kommer till anthocyaniner, så är svart ris och om du kan få tag på dem, svarta sojabönor, kickass (även gröna sojabönor, alltså edamame, är bra grejer tack vare dess klorofyll). Annars är det väl bara att kombinera edamame med svarta bönor, som också innehåller anthocyaniner men tyvärr inga fytoöstrogener. Kombineras utmärkt med skalade hampafrön
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-12-02 kl. 18:49.
Citera
2017-12-06, 10:19
  #9
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ta bara grönsaker och skippa frukten om du blir nojjig. Alla grönsaker som ingår i Wook-blandningar är väl ett bra tips kan jag tycka. Man kan göra mycket gott på dem och där finns ju knappt något socker. Så jag gissar på att det är svaret på din fråga TS.

Precis! Synd att uttrycket "frukt och gronsaker" skall vara sa forbaskat inarbetat att folk verkligen tror att det pa nagot satt skulle vara lika nyttigt med frukt (och all dess socker) som med gronsaker.

Gronsaker, med alla dess halsofordelar, kan man i princip ata sa mycket man orkar. Frukt far mera ses som nagon slags dessert alternativt mellanmal nar man kroppsarbetat hart&tranat
Citera
2017-12-07, 21:39
  #10
Medlem
SiSeniors avatar
Svarat på detta tidigare och faktum kvarstår.
(FB) Vilka grönsaker är bäst att äta (näringsmässigt sett)
(FB) Vad för grönsaker ?
(FB) Grönsaker/frukt bra i muskelbyggande syfte?
Citera
2017-12-08, 10:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Svarat på detta tidigare och faktum kvarstår.
(FB) Vilka grönsaker är bäst att äta (näringsmässigt sett)
(FB) Vad för grönsaker ?
(FB) Grönsaker/frukt bra i muskelbyggande syfte?

Längesedan. Du har varit saknad!

Bra länkar.
Citera
2017-12-13, 05:47
  #12
Medlem
Gerbaniss avatar
All frukt som äts hel är bra. För hälsan.

Byter man ut kakor mot grönsaker så är man nog tillbaka rätt snabbt i kakburken. Samma dag, skulle jag gissa. Man lär återvända till kakburken även om man byter ut den mot frukt, men där finns i alla fall en möjlighet att man stannar vid frukten. Frukt smakar sött och gott, och även om grönsaker kan smaka fräscht och friskt, så har det långt ifrån samma sötma och är för de allra flesta mycket tråkigare än frukt.

Jag tänker inte befatta mig med extremexempel av typen "men om man äter tretton kg bananer per dag då?", så det är ingen idé att någon ödslar tid på dylikt.
__________________
Senast redigerad av Gerbanis 2017-12-13 kl. 05:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback