Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-12, 19:13
  #13
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
Ville öppna ett valutakonto på swedbank men det går inte trots att de står så på hemsidan. Bankiren hade fått instruktioner "uppifrån" om att inte längre erbjuda valutakonto privat och svamlade vidare något om att man inte fick spekulera i valuta osv. Hörde med en bekant på samma bank och hon började också slingra sig från frågan. Hela grejen känns jävligt skum.

Använd inte den jävla skitbanken. Öppna ett konto hos nordnet och aktivera valutakonto i depån. Du gör det på fem minuter. Valutakonton i NOK, DKK, EUR, USD. Kan vara GBP och CAD också, kommer inte ihåg. Vettig spread, hyfsad kurs men ingen ränta givetvis.
Citera
2018-09-20, 14:19
  #14
Medlem
fittas avatar
Lyfter tråden med ytterligare frågor...

Någon som har en bra sammanfattning hur pengar investerade i aktier påverkas vid valutakrasch?

Aktier har ju ändå ett reellt värde och du är delägare i en affärsidé, produkt etc. Så länge det finns en efterfrågan borde företaget behålla samma värde även om själva valutan tillfälligt dippar eller går över till en annan valuta?

Just nu ligger jag ca 25% likvid, resten är fördelat på USA (aktier i dollar), Europa (aktier i euro) och Sverige (aktier i sek)...

Jag är fortfarande lite osäker på om jag gjort rätt och ska läsa på mer om valutakonton och alternativa investeringar... det är speciellt pengarna på kontot som jag är mest orolig för ska bli värdelösa en dag.
Citera
2018-09-20, 14:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Lyfter tråden med ytterligare frågor...

Någon som har en bra sammanfattning hur pengar investerade i aktier påverkas vid valutakrasch?

Aktier har ju ändå ett reellt värde och du är delägare i en affärsidé, produkt etc. Så länge det finns en efterfrågan borde företaget behålla samma värde även om själva valutan tillfälligt dippar eller går över till en annan valuta?

Just nu ligger jag ca 25% likvid, resten är fördelat på USA (aktier i dollar), Europa (aktier i euro) och Sverige (aktier i sek)...

Jag är fortfarande lite osäker på om jag gjort rätt och ska läsa på mer om valutakonton och alternativa investeringar... det är speciellt pengarna på kontot som jag är mest orolig för ska bli värdelösa en dag.

Valuta har extrem stark påverkan, som exempel förlorar du 20-25% köpa aktier i utländska valuta nu direkt. Medens åt andra håll har utländska investerare 20-25% rabatt på svenska aktier pga åt andra hållet.

Även värdet på aktier kan gå upp eller ner mycket beroende på inflöde och utflöde av utländska investerare.

Även om du äger svenska bolag har det påverkan av valuta, exempel bolag inom import och export får så klart stor påverkan. Även turism påverkas av valuta.
Citera
2018-09-20, 18:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Lyfter tråden med ytterligare frågor...

Någon som har en bra sammanfattning hur pengar investerade i aktier påverkas vid valutakrasch?

Aktier har ju ändå ett reellt värde och du är delägare i en affärsidé, produkt etc. Så länge det finns en efterfrågan borde företaget behålla samma värde även om själva valutan tillfälligt dippar eller går över till en annan valuta?

Just nu ligger jag ca 25% likvid, resten är fördelat på USA (aktier i dollar), Europa (aktier i euro) och Sverige (aktier i sek)...

Jag är fortfarande lite osäker på om jag gjort rätt och ska läsa på mer om valutakonton och alternativa investeringar... det är speciellt pengarna på kontot som jag är mest orolig för ska bli värdelösa en dag.
Nja, det finns alltid vinnare och förlorare på valutaförändringar. Det beror på vad säljer och var företagets marknad ligger och i vilken valuta de har kostnader. Ex nått som kan vara intressant att kolla på är skuld. ex om ett företag har skuld i euro och inkomster i sek är det rätt kört vid en valutakrasch.

Bolag så som ABB / Skanska / Lundin Petroleum lär inte påverkas nämnvärt av en svensk valutakrasch. Men bolag som banker / fastighetsbolag / import lär ligga mer illa till.
Citera
2018-09-23, 12:21
  #17
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Valuta har extrem stark påverkan, som exempel förlorar du 20-25% köpa aktier i utländska valuta nu direkt. Medens åt andra håll har utländska investerare 20-25% rabatt på svenska aktier pga åt andra hållet.

Även värdet på aktier kan gå upp eller ner mycket beroende på inflöde och utflöde av utländska investerare.

Även om du äger svenska bolag har det påverkan av valuta, exempel bolag inom import och export får så klart stor påverkan. Även turism påverkas av valuta.

Stämmer men samtidigt så tenderar börser att stiga när valutan de är noterade i sjunker, relativt andra börser. Anledningen är att aktierna ju representerar ett realvärde. Zimbabwes index för börsen i Harare gick väl bäst i världen nåt år, när de hade en inflation på några tusen procent. Venezuela och börsen i Caracas var det samma sak med. Index slog alla rekord, men eftersom de var noterade i en värdelös valuta var det givetvis extremt dåliga investeringar. Principen håller dock till viss del, särskilt om det är företag som gör affärer utanför den egna ekonomin. Så till viss del kan aktieinnehavet skydda dig mot kursfall i den valutan som aktien är noterad i.
Citera
2018-09-24, 22:55
  #18
Medlem
Tror det räcker att ha största delen av ens aktier/fonder i utländsk valuta för att få ok exponering, Vid fonder tex 50% global 25 % Asien 25% Sverige, så är hela 75% i utländsk valuta
__________________
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2018-09-24 kl. 22:59.
Citera
2019-02-28, 23:32
  #19
Medlem
fittas avatar
Ja vad ska man säga, passa på att växla innan det är försent... den svenska kronan kommer aldrig att återhämta sig innan vi byter till euro , tyvärr. Det är klappat och klart. Rädda det som räddas kan.
Citera
2019-03-01, 08:09
  #20
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Jag ligger ganska likvid just nu och en tanke slog mig, är det dåligt att ha alla sina pengar liggandes på ett svenskt bankkonto i svenska kronor? Scenariot jag ser framför mig är att svenska kronan blir värdelös under ett eventuellt världskrig eller vid övergång till en internationell valuta som bitcoin eller us dollar?

Hjälp mig gärna förstå riskerna med att ha sitt sparande i svenska kronor jämfört med andra valutor. Vad finns det för alternativ om man tillfälligt står utanför aktiemarknaden?

Det bästa är att äga aktier. Se på kraschen i argentina. Börsen har ökat 10 ggr på 4 år.

Aktiemarknaden är den enda tillgången som flyter ovanpå inflationen. Stiger priserna 10 gånger så stiger bolagens omsättning 10 ggr och vinst 10 ggr och därmed aktiens värde 10 ggr.

https://tradingeconomics.com/argentina/stock-market
Citera
2019-03-01, 16:27
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Valuta har extrem stark påverkan, som exempel förlorar du 20-25% köpa aktier i utländska valuta nu direkt. Medens åt andra håll har utländska investerare 20-25% rabatt på svenska aktier pga åt andra hållet.

Det där är ytterst grov förenkling som du gärna får förklara vidare då det verkar som att du förutsätter väldigt mycket utan att ta hänsyn till samtliga faktorer.

Att man på något magiskt sätt skulle förlora 20-25% direkt om man köper tillgångar i utländsk valuta stämmer helt enkelt inte. Inte heller gäller det omvända.
Citera
2019-03-01, 16:33
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Ja vad ska man säga, passa på att växla innan det är försent... den svenska kronan kommer aldrig att återhämta sig innan vi byter till euro , tyvärr. Det är klappat och klart. Rädda det som räddas kan.

Hur vet man det säkert? Valuta ä väldigt svår att förutsäga och helt beroende av relativa mått.

Det är inte så värst länge sedan en $ kostade runt 6sek och innan det så var det inte så länge sedan den kostade 10sek.

Det är såklart några år imellan men domedagsprofetiorna ser liknande ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback