Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-30, 23:28
  #1
Medlem
Hej, har installerat Linux Mint parallellt med Windows 10. Allt fungerar kanon med ett undantag. När jag kör windows nu märker jag att fläkten går mycket högre. I aktivitetshanteraren visar processorn samma låga procent värde som innan jag installerade linux men klockfrekvensen är däremot mycket högre än innan. Lika snabb som innan(vid normal användning) men jag antar att det är för att den här processorn är så ny att den klarar att köra systemet utan problem. Men jag förstår ju ändå att saker körs i bakgrunden som jag inte ser, är det därför procentvärdet är normalt? Så att windows endast mäter hur mycket av cpu:n som används av windows själv? Hursomhelst ångrar jag att jag installerade linux om jag inte kan lösa det här. Har funderat på om mitt problem kan bero på hur jag har konfigurerat startproceduren i bios. Har nämligen linux först i startordningen för att kunna välja varje gång jag startar datorn om jag vill ladda linux eller windows boot environment. Jag har svårt att tänka mig att båda operativsystemen kört samtidigt helt parallellt eller? Något konstigt är det i alla fall och jag är tacksam för alla svar.
Citera
2017-10-31, 00:11
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Hej, har installerat Linux Mint parallellt med Windows 10. Allt fungerar kanon med ett undantag. När jag kör windows nu märker jag att fläkten går mycket högre. I aktivitetshanteraren visar processorn samma låga procent värde som innan jag installerade linux men klockfrekvensen är däremot mycket högre än innan. Lika snabb som innan(vid normal användning) men jag antar att det är för att den här processorn är så ny att den klarar att köra systemet utan problem. Men jag förstår ju ändå att saker körs i bakgrunden som jag inte ser, är det därför procentvärdet är normalt? Så att windows endast mäter hur mycket av cpu:n som används av windows själv? Hursomhelst ångrar jag att jag installerade linux om jag inte kan lösa det här. Har funderat på om mitt problem kan bero på hur jag har konfigurerat startproceduren i bios. Har nämligen linux först i startordningen för att kunna välja varje gång jag startar datorn om jag vill ladda linux eller windows boot environment. Jag har svårt att tänka mig att båda operativsystemen kört samtidigt helt parallellt eller? Något konstigt är det i alla fall och jag är tacksam för alla svar.

Nej, din linuxinstallation kan inte påverka Windows alls under en dual boot installation. Inte på något sätt. Det går inte att köra ”delar av ett operativsystem”.
Citera
2017-10-31, 00:27
  #3
Medlem
När du väljer vilket OS du vill köra så laddas, och körs, det OS:et, inget annat. Det andra OS:et startas inte alls.

Om du har problem i Windows-miljö men inte i Linux-miljö lär problemen bero på något i Windows. Inte nödvändigtvis OS:et, det kan vara något annat i din Windows-miljö som spökar.
Citera
2017-10-31, 01:18
  #4
Medlem
Gör dessa stegen då och då så ska nog fläkten tystna igen

https://malwaretips.com/blogs/malwar...e-for-windows/
Citera
2017-10-31, 21:14
  #5
Medlem
Oj men hur kan jag ha lyckats få "viruset" då? Har laddat ner .iso filen från linuxmints hemsida, sedan har jag laddat ner univeral usb installer från https://www.pendrivelinux.com/ så att jag kunde köra linux på usb, installerade också easyBCD http://neosmart.net/EasyBCD/ men den avinstallerade jag senare när jag upptäckte att jag inte kunde använda den för att lägga till linux som boot entry.

Har också gjort en fullständig genomsökning med windows defender men den hittar inget fel i alla fall.

Förstår att dessa frågor börjar handla mer och mer om windows men känns konstigt att posta ett nytt ämne där eftersom min ursprungliga fråga ligger i gränslandet mellan linux och windows.
Citera
2017-10-31, 23:29
  #6
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Hursomhelst ångrar jag att jag installerade linux om jag inte kan lösa det här. Har funderat på om mitt problem kan bero på hur jag har konfigurerat startproceduren i bios. Har nämligen linux först i startordningen för att kunna välja varje gång jag startar datorn om jag vill ladda linux eller windows boot environment. Jag har svårt att tänka mig att båda operativsystemen kört samtidigt helt parallellt eller? Något konstigt är det i alla fall och jag är tacksam för alla svar.
Dont be ridiculous, jag förstår att fläkten går högre men i så fall vore det av något som inte hade med installationen av linux och göra. Alltså att linux finns på hårddisken har inte segat ner ditt Windows, det hade varit känt och hade inte tillåtits av the community.

Jag skulle nog virusscanna mitt Windows. Men om du ska tro att Linux har segat ner ditt Windows så att du tar bort linux är du extremt egendomlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback