Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-31, 18:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjilin
Hur viktigt är urverket för dig? Quartz är stryktåligare, håller tiden bättre och är lättare att leva med. Mekaniskt är exklusivare och oftast intressantare för klocknördar. Om du föredrar quartz har du ett stenhårt alternativ här för runt 20 000: https://www.breitling.com/en/models/colt/colt-skyracer/

Breitling förknippas ju ofta med "turkiga" klockor, men det kan man definitivt inte säga om denna.

För halva priset och troligen ännu hårdare (iaf bättre vattentäthet) får du denna: https://www.swissarmy.com/us/en/Prod...caAu98EALw_wcB

Victorinox är ju inte lika känt och exklusivt som Breitling, men, enligt mig, ett supercoolt märke. Kända för sin stryktålighet. För mig vore det ett val som visar att man prioriterar RIKTIG kvalitet framför märkesstatus.

Du fattar precis vad jag är ute efter.
Gillade Breitlingen, har haft en breitling innan. Däremot är det som du säger, lite turrevarning, som en BMW.
Citera
2017-10-31, 20:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Lite dyr för att vara en plastklocka, men ganska fräsig Bratte i vilket fall. Denna hade jag helt missat.
Fast inte vilken plast som helst: Komposit. Tidigare har klockor i liknande material t ex AP varit väldigt dyra. Men visst, det är helt klart ett material som mänga har svårt att svälja. Vi lär inte få se många dressur i komposit.
Citera
2017-10-31, 21:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Du fattar precis vad jag är ute efter.
Gillade Breitlingen, har haft en breitling innan. Däremot är det som du säger, lite turrevarning, som en BMW.
Vadå? Jag kör BMW 320d.

Skämt åsido. Visst, men turrevarningen sitter då i märket och det ser ju ingen på avstånd. Men om du köper Inoxen får du pengar över för att köpa en begagnad, exempelvis, Breitling eller Omega i hyfsat skick, att använda när du lever lite softare tillfällen.

Själv har jag två Brattar jag fått tag på för runt 10 k på Chrono 24. Den ena är en SuperOcean som helt klart ser turrig ut, förutom gummibandet. Den andra en ana-digital Aerospace som inte alls ser turrig ut, men kanske snarare UrochPennig ut. Båda i toppskick. Dessutom en Omega Seamaster för ungefär samma pris.

Men jag är ett uselt smakråd, eftersom jag har en konstig böjelse för klockor som folk antingen älskar eller hatar och jag själv hatälskar.
Citera
2017-11-02, 19:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjilin
Vadå? Jag kör BMW 320d.

Skämt åsido. Visst, men turrevarningen sitter då i märket och det ser ju ingen på avstånd. Men om du köper Inoxen får du pengar över för att köpa en begagnad, exempelvis, Breitling eller Omega i hyfsat skick, att använda när du lever lite softare tillfällen.

Själv har jag två Brattar jag fått tag på för runt 10 k på Chrono 24. Den ena är en SuperOcean som helt klart ser turrig ut, förutom gummibandet. Den andra en ana-digital Aerospace som inte alls ser turrig ut, men kanske snarare UrochPennig ut. Båda i toppskick. Dessutom en Omega Seamaster för ungefär samma pris.

Men jag är ett uselt smakråd, eftersom jag har en konstig böjelse för klockor som folk antingen älskar eller hatar och jag själv hatälskar.

Jo har kikat lite på beggade colt skyracer, gillar den modellen. Hade det istället varit Tag Heuer med samma utförande hade jag klippt den.
Just att den är tålig, sportig och lättvikt är något jag är ute efter.
Kan du rekommendera andra klockor av annat märke?
Citera
2017-11-02, 19:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Jo har kikat lite på beggade colt skyracer, gillar den modellen. Hade det istället varit Tag Heuer med samma utförande hade jag klippt den.
Just att den är tålig, sportig och lättvikt är något jag är ute efter.
Kan du rekommendera andra klockor av annat märke?
Ja, Victorinox, som jag redan tjatat om. Tror att endast G-Shock kan tävla med den i stryktålighet. Och personligen tycker jag att det är ett stencoolt märke i den kategori klockor du söker.

Just den och Colt Skyracer är speciella av den anledningen att det är de idag enda som finns i denna sorts kompositmaterial, utan att kosta skjortan. (peppar, peppar att jag inte missat något nu )

Breitling kallar sitt material för breitlight. Men Colt Skyracer är så ny modell att det nog inte finns så stort utbud begagnat.

För andra märken vet jag inget mer än vad andra redan nämnt. Möjligen har ingen nämnt Certina DS Action. Finns med både quartz och automatic. Fast de är i stål.
Citera
2017-11-02, 20:15
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjilin
Men Colt Skyracer är så ny modell att det nog inte finns så stort utbud begagnat.
Nåja. På Chrono 24 finns ett gäng från knappa 15 k.
http://www.chrono24.se/breitling/col...er&sortorder=1
Citera
2017-11-02, 21:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjilin
Nåja. På Chrono 24 finns ett gäng från knappa 15 k.
http://www.chrono24.se/breitling/col...er&sortorder=1

är Chrono24 en pålitlig sida...? Känns som man kan bli blåst ganska lätt
__________________
Senast redigerad av fLzj 2017-11-02 kl. 21:41.
Citera
2017-11-02, 22:17
  #20
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
är Chrono24 en pålitlig sida...? Känns som man kan bli blåst ganska lätt

Sidan är pålitlig, men det är oväsentligt. Vad som däremot är intressant är de olika säljarna. (Chrono24 är inte en återförsäljare, utan en marknadsplats, liksom Blocket.)

Det handlar om att köpa säljaren, precis som i alla andra lägen. Hur länge har de varit aktiva på Chrono24? Vilka köparskydd erbjuder de? Vad säger man på nätet om nämnda återförsäljare?

Tycker du att det känns osäkert att handla på nätet, så gå till en svensk AD, men räkna med att du får betala mer när du väljer en fysisk butik i Sverige. Samtidigt har du den svenska konsumentköplagen i ryggen och eventuellt närhet till servicestället om något skulle hända med klockan.

Det handlar om att väga för- och nackdelar mot varandra och själv avgöra om eventuell besparing motiverar näthandel i det särskilda fallet. Ofta kan du pruta även hos AD, så att du kommer väldigt nära priserna på Chrono24.

Inget trumfar känslan att prova klockan på sin arm i verkligheten, i lugn och ro i en riktig butik.

Lycka till!
Citera
2017-11-03, 14:33
  #21
Medlem
Alright! Har lite att fundera på hehe
Står mellan Victorinox inox carbon med gummiarmbanden eller breitling colt skyracer

Vore trevligt med fler alternativ men verkar inte som om Tag heuer har något liknande i <20t prisklassen beggat eller nytt.
Citera
2017-11-03, 14:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
är Chrono24 en pålitlig sida...? Känns som man kan bli blåst ganska lätt
Jag skulle säga att det är större chans att sålla ut oserösa på Chrono 24 än t ex Blocket. Men självklart kan man gå på minor överallt.

Du kan t ex välja riktig butik framför privatperson och som är klassad Trusted Seller (affär som gjort många affärer och fått goda omdömen) och erbjuder Trusted Checkout (du betalar till ett speciellt konto på C 24, säljaren får pengarna när du fått klockan och godkänt affären). Kontrollera om säljaren erbjuder ångerrätt och villkoren.

Sedan gäller tumregeln att säljare som ger knapphändig information, dåliga bilder och inte svarar på frågor: Varningslampan blinkar.

När det gäller Skyracer är ju modellen så ny att världsgaranti borde medfölja. Sedan är det precis som Swedishcrusader säger. Det är självklart tryggare att köpa ftf i en fysisk butik och du får känna på klockan.
Citera
2017-11-03, 22:00
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Tjenis

Är på jakt efter en tålig klocka som jag kan träna med, ha i arbetet (knegare), ska tåla vatten/smuts mm. Det är viktigt att den är slittålig.

Jag gillar stilar som denna:

https://www.tagheuer.com/en/watches/...-cr2080-fc6375

Sportig, manlig klocka. Ej skrikig... ej blingbling... ingen turkklocka...

Pris idé, helst under 20K, begagnat spelar ingen roll...

Någon som har lite tips på kvalitetsklockor som uppfyller dessa krav?

Tack!
Jag skulle tipsa om att kika in Oris Sixty Five
https://www.oris.ch/en/watch/oris-di...065-07-8-20-18
Finns både i svart, grön, blå och silver. Robust och bra storlek. Gör sig bra med olika bsnd, dock "bara" 10 ATM.
Går att pruta ned till ca 15-17 med lite känsla och modell.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback