Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-25, 17:57
  #13
Medlem
Luftgevars avatar
För er som undrar, jag fick tag på ett par investerare men i slutändan tyckte jag det skulle bli för krångligt att kränga 1.7 mille valpar så jag gav upp ideen.
Citera
2018-06-27, 03:54
  #14
Medlem
Schnyggves avatar
Hahaha skrattade så jag grät åt din post! 1,7 MILJONER HUNDAR!!
Citera
2018-06-27, 15:12
  #15
Medlem
Jag känner flera uppfödare av både av både hundar och raskatter som kan säljas för mellan 10 och 15 tusen styck. Trotts det höga försäljningspriset så är det verkligen inte någon lukrativ sysselsättning om man ska bedriva seriös uppfödning(ett krav för att kunan ta såpass bra betalt). Efter att vetrinärkostander, foder, stamtavlor m.m. är betalt så blir det inte så stor vinst kvar. Om man går mer än 50 000 plus på ett år så är det väldigt bra. Med tanke på hur mycket jobb det är så är det väldigt lite så rent ekonomiskt är det mycket bättre att ta vilket skitjobb som helst den tiden. Enda anledningen till att göra det är för att man älskar att göra det.

Förutom att din kalkyl är helt uppe i det blå så kommer andra uppfödare och förbunden snabbt få reda på om du försöker skala upp verksamheten och då kommer du inte kunna köpa eller låna några avelsdjur(Inavel är olagligt). Uppfödare pratar väldigt mycket med varandra så där kommer du få massa problem om du inte är seriös.
Citera
2018-07-13, 00:04
  #16
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Jag känner flera uppfödare av både av både hundar och raskatter som kan säljas för mellan 10 och 15 tusen styck. Trotts det höga försäljningspriset så är det verkligen inte någon lukrativ sysselsättning om man ska bedriva seriös uppfödning(ett krav för att kunan ta såpass bra betalt). Efter att vetrinärkostander, foder, stamtavlor m.m. är betalt så blir det inte så stor vinst kvar. Om man går mer än 50 000 plus på ett år så är det väldigt bra. Med tanke på hur mycket jobb det är så är det väldigt lite så rent ekonomiskt är det mycket bättre att ta vilket skitjobb som helst den tiden. Enda anledningen till att göra det är för att man älskar att göra det.

Förutom att din kalkyl är helt uppe i det blå så kommer andra uppfödare och förbunden snabbt få reda på om du försöker skala upp verksamheten och då kommer du inte kunna köpa eller låna några avelsdjur(Inavel är olagligt). Uppfödare pratar väldigt mycket med varandra så där kommer du få massa problem om du inte är seriös.
Hej, i min kalkyl tänkte jag mig att ungefär 10-15 stycken hanhundar skulle vara tillräckligt för att bedriva verksamheten. Men jag är tacksam för din input!
Citera
2018-07-13, 09:42
  #17
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej, har funderat på hur många hundar man kan skaffa på fyra år. Detta är mina teoretiska beräkningar;
2018 första januari köper jag mig en valfri tik som föder många valpar (cirka 6 valpar)
Från vad jag lärt mig så är en hund dräktig 2 månader. Detta leder alltså till att tiken kan föda 6st kullar på ett år. Får hon 6st valpar i varje kull får man alltså 6*6= 36 valpar på ett år.
Har man tur och får 36 honvalpar och när dem är 1 år och kapabla till att föda valpar 2019 så får man 6 kullar med 6 valpar var på 37 tikar (inräknat med hunden jag köpte 2018) och det blir 1332 hundar som man har på slutet av 2019. Återigen vänta ett år tills den nya kullen är kapabla till att föda barn. 2021 har man alltså 1333 hundar som föder 6 kullar med 6 valpar var på ett år (per hund).
På slutet har man alltså 1,775,566 stycken hundar.

Skulle man sälja alla dessa hundar på blocket för ett förmånligt men bra pris (3000kr) så får man 5,326,688,000 svenska kronor.
Detta blir alltså en timlön på cirka 150000, minutlön på 2500 och en sekundlön på 42 kronor.

Ge konstruktiv kritik! Vart kan det gå fel?

Arrendera en jordplätt och odla tomater istället.
Citera
2018-08-25, 15:10
  #18
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Arrendera en jordplätt och odla tomater istället.
Jordbruk är inte det mest lukrativa sysselsättningen man kan skaffa sig så den idéen går ner i papperskorgen, men tack ändå! Här ska det vara pengar för mödan

Jag har funderat på att plocka pantburkar. Jag tänker mig att en ganska okej lön är 80 kronor timmen. Det betyder att man måste plocka 1.33 pantburkar per minut så klarar man 80kr timmen. Gör man sedan detta i 8 timmar får man in 640kr på en dag. Jobba 7 dagar i veckan = 4480kr x 4 veckor = 17920 kronor i månaden. Det räknar jag personligen som en väldigt bra lön, SKATTEFRITT.
Det enda jag kan tänka mig blir ett problem är om det kastas flaskor och burkar för 17920 kronor i månaden? I Stockholm kanske det funkar?
__________________
Senast redigerad av Luftgevar 2018-08-25 kl. 15:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback