Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-30, 17:52
  #1
Medlem
pissoars avatar
Hej!

Ursäkta min usla rubrik men om ni läser hela TS så förstår ni säkert vad jag är ute efter.

Jag är civilingenjör inom industriell ekonomi och har sen min examen för drygt två år sedan arbetat som projektledare inom verksamhetsutveckling på ett företag i en ganska mossig industri. Jag tycker det är ganska tråkiga arbetsuppgifter och trivs inte riktigt i en roll som innebär mycket utbildning, coachning och "vara spindel i nätet". Mycket av min arbetstid går till att få folk att tro "mina" idéer och på så sätt få igenom verksamhetsförändringar av olika slag.. Verksamheten är väldigt omogen när det kommer till IT så jag kan inte riktigt arbeta mig upp inom dess IT-organisation då den knappast finns.

Var vid examen intresserad av att jobba med BI och var på intervjuer på ett större och mindre konsultbolag. De tyckte jag verkade toppen för själva konsultrollen men att mina tekniska kunskaper var i underkant. Det gjorde mig självklart lite nedslagen men jag har under de här två åren både genom fritid och jobbet förbättrat mina IT-kunskaper.

Jag är helt okej på SQL och kan skriva stored procedures och CTE:s, skapa vyer och migrera databaser utöver grundläggande queries. Däremot skulle jag inte kunna bygga upp en effektiv ETL-lösning och integrera data från massa olika system. Jag har ungefär lika mycket erfarenhet av SQL Server som MySQL.

Något jag är lite stolt över är att jag på företaget har lyckats flytta över viss verksamhetsuppföljning från runtskickade PPT:s och excel-filer till MS Power BI. Dashboards kopplade mot databaser är något nytt för företaget och jag gissar att det om några år kommer användas överallt hos dem. Jag har inte byggt själva DW-lösningen utan snarare rapporterna (mha. SQL) och fått andra på företaget att förstå nyttan med en sån här lösning.