Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-30, 17:52
  #1
Medlem
pissoars avatar
Hej!

Ursäkta min usla rubrik men om ni läser hela TS så förstår ni säkert vad jag är ute efter.

Jag är civilingenjör inom industriell ekonomi och har sen min examen för drygt två år sedan arbetat som projektledare inom verksamhetsutveckling på ett företag i en ganska mossig industri. Jag tycker det är ganska tråkiga arbetsuppgifter och trivs inte riktigt i en roll som innebär mycket utbildning, coachning och "vara spindel i nätet". Mycket av min arbetstid går till att få folk att tro "mina" idéer och på så sätt få igenom verksamhetsförändringar av olika slag.. Verksamheten är väldigt omogen när det kommer till IT så jag kan inte riktigt arbeta mig upp inom dess IT-organisation då den knappast finns.

Var vid examen intresserad av att jobba med BI och var på intervjuer på ett större och mindre konsultbolag. De tyckte jag verkade toppen för själva konsultrollen men att mina tekniska kunskaper var i underkant. Det gjorde mig självklart lite nedslagen men jag har under de här två åren både genom fritid och jobbet förbättrat mina IT-kunskaper.

Jag är helt okej på SQL och kan skriva stored procedures och CTE:s, skapa vyer och migrera databaser utöver grundläggande queries. Däremot skulle jag inte kunna bygga upp en effektiv ETL-lösning och integrera data från massa olika system. Jag har ungefär lika mycket erfarenhet av SQL Server som MySQL.

Något jag är lite stolt över är att jag på företaget har lyckats flytta över viss verksamhetsuppföljning från runtskickade PPT:s och excel-filer till MS Power BI. Dashboards kopplade mot databaser är något nytt för företaget och jag gissar att det om några år kommer användas överallt hos dem. Jag har inte byggt själva DW-lösningen utan snarare rapporterna (mha. SQL) och fått andra på företaget att förstå nyttan med en sån här lösning.

Är ganska duktig på att scripta i Python och har byggt ett par olika scraping-lösningar för att hämta data från olika webbsidor, parsa och spara ner till databaser. Sen har jag en hel del erfarenhet av Python för dataanalys med allt vad det innebär (pandas, matplotlib, numpy). Har lite koll på sk-learn men har inte matematiska kompetensen att kunna förklara någon av algoritmerna på en djupare nivå. Har noll kunskap om webbutveckling med Django eller Flask och väldigt begränsad erfarenhet av OOP.

Min utbildning och arbetserfarenhet är ju förstås inte helt för intet. Har god förståelse för hur organisationer fungerar, hur man handskas med kunder/beställare och hur man kommunicerar med högre chefer och fotfolk som har helt andra bakgrunder än min egen.

Utifrån ovanstående: Vilka, om några, jobb/roller/företag som är mer eller mindre helt IT-relaterade borde jag kolla närmare på? Helst vill jag jobba för och inom en organisation men att konsulta är inte uteslutet. Jag tycker BI-frågor är roligt (dvs. hjälpa kunder att utnyttja data som deras verksamhet genererar) men har inte kompetensen för att jobba som ETL-utvecklare. Samma sak med dataanalys - har inte riktigt kunskapen för att landa ett renodlat data scientist-jobb även om det är vad jag egentligen skulle vilja göra.
Citera
2017-10-30, 20:07
  #2
Medlem
Tror att du absolut kan landa ett bra och intressant arbete. Använd linkedin och bygg en bra profil och var aktiv i jobbsökandet, lyckas du med den sociala nätverksbiten så kommer jobberbjudanden som ett brev på posten.
Citera
2017-10-30, 22:43
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Text.

Citat:
Ursprungligen postat av 0xxx80
Tror att du absolut kan landa ett bra och intressant arbete. Använd linkedin och bygg en bra profil och var aktiv i jobbsökandet, lyckas du med den sociala nätverksbiten så kommer jobberbjudanden som ett brev på posten.
Håller med, Linkedin är riktigt vasst när man ska ha tag på jobb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback