Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-30, 16:31
  #1
Medlem
Hej_tjos avatar
Jag och några vänner har bokat flyg med SAS från Luleå - Stockholm som anländer 07:25 på Arlanda däremot så ska vi senare flyga vidare med Nextjet från Arlanda till Jönköping med avgång 08:50.

Min fråga till er, kommer detta bli riktigt tight med tid att hämta ut sitt bagage, checka in på Nextjet, gå igenom säkerhetskontrollen sedan till flyget?

Eller bör vi klara allt på 1 timme och 25 minuter?
Läser på Nextjet sida att in-checkningen stänger 30 minuter före avresa.

Vi räknar utan förseningar, blir det försenat så får vi välja ett annat alternativ.
(Tillägger att biljetterna är redan bokade)

EDIT: Alternativet kan ju vara att bara resa med handbagage också, men det vill vi helst undvika.
__________________
Senast redigerad av Hej_tjo 2017-10-30 kl. 16:34.
Citera
2017-10-30, 16:35
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Jag och några vänner har bokat flyg med SAS från Luleå - Stockholm som anländer 07:25 på Arlanda därremot så ska vi senare flyga vidare med Nextjet från Arlanda till Jönköping med avgång 08:50.

Min fråga till er, kommer detta bli riktigt tight med tid att hämta ut sitt bagage, checka in på Nextjet, gå igenom säkerhetskontrollen sedan till flyget?

Eller bör vi klara allt på 1 timme och 25 minuter?
Läser på Nextjet sida att in-checkningen stänger 30 minuter före avresa.

Vi räknar utan förseningar, blir det försenat så får vi välja ett annat alternativ.
(Tillägger att biljetterna är redan bokade)

Äsch, det där bör vara lugnt. Tar max 20 minuter att få sitt bagage vid inrikesflyg skulle jag säga, så det ska inte vara några som helst problem. Det enda som skulle strula skulle vara förseningar, men då snackar vi att ni måste bli försenade med typ 1 timme för att det ska börja bli akut. Och det lär vara extremt sällan någonting sådant sker
Citera
2017-10-30, 21:49
  #3
Medlem
Beaumonts avatar
Vill minnas att SAS har en MCT på 25 minuter på Arlanda för inrikestrafik. Nu måste du ta ut bagaget och checka in det igen, så lägg på de 30 minuter du måste vara på plats innan check-in stänger. Det ger dig ett utrymme på 30 minuter. Tänk dock på att du måste ta dig från T4 till T3, vilket tar 5-10 minuter beroende på om du sölar eller går på.
Citera
2017-10-31, 07:57
  #4
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Äsch, det där bör vara lugnt. Tar max 20 minuter att få sitt bagage vid inrikesflyg skulle jag säga, så det ska inte vara några som helst problem. Det enda som skulle strula skulle vara förseningar, men då snackar vi att ni måste bli försenade med typ 1 timme för att det ska börja bli akut. Och det lär vara extremt sällan någonting sådant sker

Skönt att höra, har för det mesta åkt utomlands och då har det oftast varit någon timme mellan flygen. Samt aldrig åkt med olika bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Vill minnas att SAS har en MCT på 25 minuter på Arlanda för inrikestrafik. Nu måste du ta ut bagaget och checka in det igen, så lägg på de 30 minuter du måste vara på plats innan check-in stänger. Det ger dig ett utrymme på 30 minuter. Tänk dock på att du måste ta dig från T4 till T3, vilket tar 5-10 minuter beroende på om du sölar eller går på.

Så om allt går enligt planerna har vi runt 30 minuter tillgodo? Vi kommer ju mest troligt springa så länge vi vet var exakt vi ska gå.
Citera
2017-10-31, 09:18
  #5
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Så om allt går enligt planerna har vi runt 30 minuter tillgodo? Vi kommer ju mest troligt springa så länge vi vet var exakt vi ska gå.

Ja, och i verkligheten kanske ytterligare några extra minuter tillgodo. Så om allt går som det ska kommer det vara lugnt.

Det innebär att jag inte håller med Kausti att det vid först en timmes försening börjar bli akut. Vid 30 minuters försening börjar det blir tufft om ni ska hinna med, vid en timme kommer ni ha missat anslutningsflyget. Men det ska ganska mycket till om ni ska bli så försenade, då pratat vi något tekniskt fel eller liknande.
Citera
2017-10-31, 11:42
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Hur vanligt är det att man får åka buss, vilket kan ta extra tid, till terminal 4 vid den tiden? Såg att det landade 10 flyg på t4 under en halvtimme runt TS landningstid i morse.
Citera
2017-10-31, 12:08
  #7
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur vanligt är det att man får åka buss, vilket kan ta extra tid, till terminal 4 vid den tiden? Såg att det landade 10 flyg på t4 under en halvtimme runt TS landningstid i morse.

SAS från Luleå, i princip obefintligt.
Citera
2017-10-31, 12:58
  #8
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur vanligt är det att man får åka buss, vilket kan ta extra tid, till terminal 4 vid den tiden? Såg att det landade 10 flyg på t4 under en halvtimme runt TS landningstid i morse.

Har rest ganska många gånger från Luleå men har aldrig varit tvungen att åka buss när man har landat i Stockholm, däremot har det hänt på utländsk flygplats för mig.

Vi får hoppas att det inte blir några förseningar så bör vi hinna, känner mig mer säker nu efter denna tråd.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2885903

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback