Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-11, 14:59
  #13
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
OS/2 Warp var faktiskt mycket bättre än Dos + Windows 3.11 .. Var på IBM lansering av OS/2 Warp och dom slog ner på Microsoft projekt Chicago ( Windows 95 ) . Hade redan då börja använda Linux, så man garvade åt hur efterblivet NT 3.5 var..

I Sverige försökte IBM lansera det ihop med Lap power ( Hon med dom stora tuttarna ni vet )
Var inte Win3.x baserat på det objektorienterade OS/2 2.x? Åtminstone jag har förstått det så efter vad jag läst mig till. Sannerligen trist att det gick i graven.
Citera
2017-11-11, 22:30
  #14
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Var inte Win3.x baserat på det objektorienterade OS/2 2.x? Åtminstone jag har förstått det så efter vad jag läst mig till. Sannerligen trist att det gick i graven.

Win 3.x var ett skall ovanpå DOS. NT 3.5 var baserade på NT. Om Microsoft bara hade låta lite mer ifrån Xenix , så hade dom kanske hat en chans att får fram något bra..
Citera
2018-06-04, 21:26
  #15
Medlem
OS/2 och Windows NT delade faktiskt en hel del på kärnnivå. Exempelvis kan du i Windows NT exekvera OS/2 binärer (dock endast textbaserade applikationer) då MS hade det som krav från IBM när dom gick skilda vägar i samarbetet LAN Manager, som forkades i Windows NT och OS/2.

Lite mer kuriosa. Jag hade en IBM thinkpad (760) med PowerPC en gång i tiden. OS/2 fanns till PPC i beta men var skakig. Windows NT fungerade också men var slött som tusan. Körde AIX med CDE på denna tills den dog.

AIX fanns dessutom för x86 en kort period. Krävde en PS/2 med MCA. Buggigt värre. Sista versionen var 1.3.

Annars anser jag AIX vara det bästa sedan skivat bröd. Exempelvis LVM i AIX hade allt och lite till vad Linux har idag redan i version 3 på nittotalet. Allt kunde göras utan nedtid. Blev kanske lite off topic....
Citera
2023-02-27, 11:08
  #16
Medlem
sackblabbaths avatar
"Jag har en gammal bärbar Pentium 150 MHz, på vilken jag tänkt ge IBM OS/2 en chans. Extraherade hela skivavbildningen på en partition och skulle installera när jag fick meddelandet att installationen måste köras från CD. Givetvis har den gamla härken inget CD-R-stöd utan tar bara CD-ROM, så att bränna skivavbildningen ledde ingenstans.

Några idéer? Går det att få tag på en seriell CD-läsare någonstans överhuvudtaget i dagsläget?"

Jepp, finns CD spelare du kör via USB men ska du installera OS/2 behöver du tillgång till de två start disketterna ochså....men det finns diskettstationer och du kan googla på diverse forum för USB lösningar

Och Yeees Jag saknar oxå OS/2....bättre än bäst ju!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback