Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-22, 17:48
  #13
Medlem
Såg på nyheterna eller om de var uppdrag granskning om just detta. Att folk åker utomlands och köper ett riktigt körkort i såna länder som är lite korrupta och sen kommer hem till sverige och kör.
Men man måste ha bott i landet 6mån om det ska vara giltigt. Polisen är medvetna om att folk gör så och om du blir stannad kan de ju enkelt se om du varit folkbokförd i sverige under tiden som körkortet utfärdades, och om de inte kan se de så kan dom även kontakta det landet körkortet är i från och ta reda på om du verkligen bott där.

Har själv funderat på detta mycket då TS är ett jävla skämt gällande de här. Men då måste man ju faktiskt ha varit folkbokförd i det landet 6mån.

Sen om du kör med ditt nya giltiga kort i sverige och blir stoppad och de kollar upp om du har spärrtid så vill dom säkert ta din nya lapp. Men det tror jag inte de kan göra om du säger att du kör mycket med bil i ditt jobb och dessutom i olika länder. Däremot blir det säkert minst böter då du nog åker på olovlig körning.
Citera
2019-02-22, 18:17
  #14
Medlem
Spärrtid är inte samma sak som indraget körkort som vissa hänvisar till, ett indraget körkort vet polisen om, spärrtid tror jag de kan ta reda på men det är nog inte det första de ser i systemet. Spärrtid innebär ju egentligen inte indraget körkort utan enbart att transportstyrelsen inte kommer utfärda något körkortstillstånd.

Men som sagt för att kunna ta ett körkort utomlands måste du bo i det landet i 6 månader. När du sedan kommer till Sverige ska du byta det till ett svenskt inom 12 månader om du avser att permanent bosätta dig här.
Citera
2019-02-22, 21:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Spärrtid är inte samma sak som indraget körkort som vissa hänvisar till, ett indraget körkort vet polisen om, spärrtid tror jag de kan ta reda på men det är nog inte det första de ser i systemet. Spärrtid innebär ju egentligen inte indraget körkort utan enbart att transportstyrelsen inte kommer utfärda något körkortstillstånd.

Men som sagt för att kunna ta ett körkort utomlands måste du bo i det landet i 6 månader. När du sedan kommer till Sverige ska du byta det till ett svenskt inom 12 månader om du avser att permanent bosätta dig här.

Okej, men om du har haft körkort och får det indraget får du väl också spärrtid?
Citera
2019-02-22, 22:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Okej, men om du har haft körkort och får det indraget får du väl också spärrtid?

Ja det stämmer nu när jag kollar upp det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback