Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-29, 19:29
  #1
Medlem
Hej,

Vad/Varför gör att vissa laptops klarar solljus medans vissa inte gör det? Jag sitter på en ganska gammal bärbar PC som inte jag kan sitta med ute i trädgården om solen lyser på. Inte fungerar det på tåget heller om jag har otur och får en solplats. Min pappa däremot har en Mac (2016modell tror jag) och den kan han sitta med i trädgården en solig sommardag utan några problem alls.

Jag håller på med programmering och tycker det är fruktansvärt jobbigt att se sämre pga detta. Är det IPS, retina, etc jag behöver eller är det något annat?
Citera
2017-10-29, 19:50
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Har funderat på detta själv ibland... har haft ganska många olika surfplattor med diverse olika skärmtyper... och vissa är bättre och vissa är sämre. Har inte riktigt luskat ut exakt varför dock.

Men det finns saker man kan göra, öka kontrasten som ex.
Kanske till och med minska antalet färger och öka kontrasten emellan dem.
Worst case typ så är även en sämre skärm fullt läsbar i solljus oftast vid svart bakgrund och vit text...

Skall finnas någon typ "anti glare" skärm teknologi som kan hjälpa till... men jag tror ändå att man i många fall kan även fixa en sämre skärm med egentligen bara att kontrastera så mycket man kan själv med färgvalet på OS'et (typ).

Men om du sitter och programmerar på datorn så kanske detta (beroende på vad du programmerar givetvis) detta inte är en "option"...
Citera
2017-10-29, 19:58
  #3
Medlem
Matt skärmskydd?
Handduk?
Citera
2017-10-29, 20:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Matt skärmskydd?
Handduk?

Jag vill helst inte sitta med en handduk på tåget etc. 2017 måste det finnas datorer som klarar solljus? Pappas Mac gör som sagt det - så det måste finnas ngn pc som också gör det.
Citera
2017-10-29, 20:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milleniumet
Jag vill helst inte sitta med en handduk på tåget etc. 2017 måste det finnas datorer som klarar solljus? Pappas Mac gör som sagt det - så det måste finnas ngn pc som också gör det.

Testat någon typ av privacy filter? borde göra skärmen mindre blank och hjälpa en aning ialllfall
Citera
2017-10-29, 21:17
  #6
Medlem
Skarmtekniken har ju utvecklats så det spelar nog in att du har en äldre laptop.
Annars får du surfa in här https://www.komplett.se/kampanj/3755...datorn-i-solen
Citera
2017-10-29, 21:18
  #7
Medlem
DigiFlaxs avatar
IPS panel är det din pappas Mac har och som din gamla dator saknar.
Citera
2017-10-29, 21:25
  #8
Medlem
Det du främst behöver är en skärm med god ljusstyrka. Ljusstyrka mäts för skärmar i enheten nit. Du hittar oftast inte den informationen i affärer eller ens på prisjakt, utan för leta efter mer tekniska recensioner av den laptop du är ute efter för att få reda på hur ljusstark den är. Mer läsning:

https://www.digitaltrends.com/buying...ptop-displays/

Här en lista över de ljusstarkaste laptopsen:

https://www.laptopmag.com/benchmarks/display-brightness
Citera
2017-11-23, 13:10
  #9
Medlem
Sen brukar väl en matt skärm klara sig bättre i solljus?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback