Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-31, 08:10
  #49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är som sagt helt i sin ordning att vara förkyld minst ett par ggr per år.

Det är heller inte sant att vi var mer isolerade förr. Tvärtom. Infektionssjukdomar var både vanligare och svårare förr. Vi levde tätt inpå varandra. Att dela säng med flera personer var normalt långt in på 1900-talet. De charmiga ettorna på söder i Stockholm var arbetarbostäder när de byggdes. Dvs på 25 kvadrat kunde en hel familj tränga ihop sig.
Men någon skrev 2-5 ggr per år och är man uppe i fyra, fem ggr, då är det för mycket, för mig i alla fall.

Jag vet att folk bodde trångt förr i tiden. I alla fall i stan. Men grejen är att 95 % bodde på landet... så ditt stadsexempel är inte särskilt relevant. Och jag vet också att folk knappt rörde sig utanför sin hemsocken. I en socken i Södermanland, som ju inte är så långt från Stockholm (Söder ligger ju till och med i Södermanland), där hade 85 % av befolkningen aldrig varit utanför sin hemsocken. Så nog rörde sig smittorna i alla fall långsammare förr.
Citera
2017-10-31, 09:08
  #50
Medlem
Nedsatt sköldkörtelpriduktion (stavning?) tycker jag det låter som. Sambon har det, och hade liknande symptom innan medicinering. Kontakta en vårdcentral så kan de ta ett blodprov.
Citera
2017-10-31, 09:42
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Det kan vara säkert 8 gånger per år. Förmodligen är det imunförsvaret som är försvagat

Sjukt jobbigt och depprimerande. Vem pallar vara sjuk hela tiden.
Har även mycket allergiska besvär emellanåt.

Om det verkligen är den typen av självläkande infektioner i övre luftvägarna som dyker upp varje år ungefär, ibland som sk säsongsinfluensor, och pågår i ca en vecka 10 dagar som mest - då är ditt fall mycket märkligt och närmast unikt. Varje sådant influensatillfälle skapar en tämligen gedigen immunitet mot alla liknande angrepp på ganska lång sikt.

Om du har åtta "övre luftvägare" per år borde du vara i stort sett immun på lång sikt vid det här laget.

De bästa rådet du har fått i den här tråden av flera - är att ALLTID tvätta händerna med tvål och vatten efter att du har varit ute och snurrat. Försök ALDRIG att hitta på orsaker till att strunta i den vanan. Gör detta till en närmast reflexmässig vana.

Träna, dricka whisky, dricka rom och äta gott kan du göra ändå av andra orsaker - men det hjälper inte mot influensa.
Citera
2017-10-31, 11:05
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Stressar du mycket i livet? Vilar du när du är sjuk? Stress kan försämra immunförsvaret och försämra återhämtningen.

Stress innebar att mina förkylningar kunde pågå i två veckor och skedde oftare. När jag inte stressade så var förkylningarna färre, var över på 4-7 dagar och generellt mildare.
Tror också på stress! Hade halsfluss 3 gånger på 2 månader och även förkyld lika länge är jag var som mest stressad. Det är sjukt vilken påverkan stress har på immunförsvaret
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback