Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-02, 17:49
  #37
Medlem
Antar att du redan byggt upp ett hyfsat kapital i din räntefond.
Så sluta spara i den och fortsätt månadssparandet i någon fond. Du verkar ju redan ha ett Avanza konto.
Gör en stående månadsinsättning till ditt Avanza konto (ISK förståss).
Därifrån sätter du in på tex Avanza zero, som följer svenska index, upp ca 10% i år.
Vill du få lite mr avkastning kan jag rekomendera Robur Ny teknik, upp 35% i år.
Det viktiga är att du inte sätter in för stora summor åt gången, därför lämpar sig månadssparande bra.
Bli inte heller nervös om det går ner, sett över ett pars års tid (vilket jag förstår du verkar ha) så kommer du med stor säkerhet få bättre avkastning än på ett renodlat räntekonto.

Lycka till
Citera
2017-11-02, 23:04
  #38
Medlem
Tack för era svar.

För att summera så borde jag spara mer. Jag har mest spenderat för spenderandets skull eftersom att jag ändå lägger undan 10k varje månad. Lite det tänket har jag haft. Otroligt korkat beteende. Kommer att sätta ett sparmål på 15k.

Sedan så tycker jag inte att det är värt risken att placera mitt sparande i en fond. Man ska vara långsiktig i fonder och i det här fallet kan jag inte vara det då jag planerar att köpa en lägenhet om max 1.5 år.

Egentligen skulle jag kunna köpa en lägenhet idag (inte inne i stan då) men känns som en otroligt dålig tid att köpa på då bostadsmarknaden står vid ett vägval, ifall vi ska upp eller ned. Känns otroligt osäkert så jag avvaktar åtminstone ett år till.
Citera
2017-11-02, 23:43
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterzac
Tack för era svar.

För att summera så borde jag spara mer. Jag har mest spenderat för spenderandets skull eftersom att jag ändå lägger undan 10k varje månad. Lite det tänket har jag haft. Otroligt korkat beteende. Kommer att sätta ett sparmål på 15k.

Sedan så tycker jag inte att det är värt risken att placera mitt sparande i en fond. Man ska vara långsiktig i fonder och i det här fallet kan jag inte vara det då jag planerar att köpa en lägenhet om max 1.5 år.

Egentligen skulle jag kunna köpa en lägenhet idag (inte inne i stan då) men känns som en otroligt dålig tid att köpa på då bostadsmarknaden står vid ett vägval, ifall vi ska upp eller ned. Känns otroligt osäkert så jag avvaktar åtminstone ett år till.

Låter klokt! Lycka till! Uppdatera gärna om hur det har gått längre fram
Citera
2017-11-12, 11:13
  #40
Medlem
Är i EXAKT samma sits. Lite yngre i ålder annars kändes det nästan som att det var jag som gjorde tråden.

Vad jag tycker; Ska man spara i aktier/fonder borde det vara långsiktigt, minst 2 år och inte 6 månader till 1 år. Oavsett hur sugen jag själv är att börja sätta in pengar hos Avanza/Nordnet och börja.
Sedan andra planer, MC-kort och bläck i kroppen. Man får passa på att njuta lite nu känner jag även om jag vill börja göra som dig och spara ordentligt och förhoppningsvis köpa en bostad.

Lyckat till! Kan man få se en uppdatering snart kanske?
Citera
2017-11-13, 19:23
  #41
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterzac
Tack för era svar.

För att summera så borde jag spara mer. Jag har mest spenderat för spenderandets skull eftersom att jag ändå lägger undan 10k varje månad. Lite det tänket har jag haft. Otroligt korkat beteende. Kommer att sätta ett sparmål på 15k.

Sedan så tycker jag inte att det är värt risken att placera mitt sparande i en fond. Man ska vara långsiktig i fonder och i det här fallet kan jag inte vara det då jag planerar att köpa en lägenhet om max 1.5 år.

Egentligen skulle jag kunna köpa en lägenhet idag (inte inne i stan då) men känns som en otroligt dålig tid att köpa på då bostadsmarknaden står vid ett vägval, ifall vi ska upp eller ned. Känns otroligt osäkert så jag avvaktar åtminstone ett år till.
Tycker det drars lite långt mellan meningslöst slösande och totalt sparande.

Kan vara värt att ha en mental hobby för att hålla igång hjärnan och en fysisk hobby för att hålla igång kroppen.

För de flesta i denna tråd som skriker om att spara 70% av inkomsten fungerar sparande och ekonomi so mental hobby. Har du svårt att skapa intresse för det, får du även svårt att nå sparmålen.
Citera
2017-11-16, 17:45
  #42
Medlem
teamflashhs avatar
Jag känner att banken äter upp mina vinster trots förhandlat lägre courtage. Min bankkille har berättat att dom har ett system som gör att man kan inte ha hur mycket uppgång som helst. Dvs. det planar ut på slutet av bindningstiden.

Finns det utlandslösningar? Hur mycket bör man ha för att placera ens förmögenhet utomlands? Detta handlar inte om skatteplanering, detta handlar om min banks dåliga vinster.

Är det smart att placera 50% utomlands som pensionssparande?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback