Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-29, 10:45
  #1
Medlem
Jonipoons avatar
Detta är säkerligen något som alla varit med om efter att ni haft en fest/häng hemma där folk tagit med sig egen alkohol. Ni vaknar upp dagen efter, går till köket och öppnar kylskåpsdörren, och voila - kylen är full av mumsig öl som folk glömt kvar. Ibland kanske det bara är någon ynka burk sunkig öl som typ Carlsberg, men ibland kanske man hittar flera finare öler som faktiskt är ganska dyra. I sällsynta fall lämnar folk kvar hela vinflaskor eller bag-in-boxes.

Vad är egentligen den sociala koden för sånt här? Brukar ni dricka upp den alkohol som folk lämnat kvar i din kyl? Jag menar, oftast är det ju omöjligt att veta exakt VEM som glömt vad. Men finns det någon gräns för när det INTE är okej att dricka upp alkohol som folk glömt (t.ex. om det är något dyrt vin eller en hel flaska whiskey), eller är det helt enkelt så att folk får skylla sig själva? Blir det automatiskt ens egna alkohol?

Personligen brukar jag väl ha rätt så bra koll, men om det bara är vanlig öl så brukar jag dricka upp den själv oavsett om det är sunköl eller finöl. Om det däremot skulle finnas en hel oöppnad vinflaska brukar jag avvakta och se om någon hör av sig - och om jag inte hör av någon på flera dagar så slukar jag den flaskan.

Sedan får ni gärna dela med er av bisarra situationer som hänt er. Kanske någon riktig snålis som ringt upp dagen efter att sagt att han glömde 1 burk öl som han vill att du sparar till "nästa gång". Kanske har du tagit med dig en vinflaska någon glömt till en annan fest, och så upptäcker den personen att du har deras vinflaska och ba "Hmm, är inte det där min?".
Citera
2017-10-29, 10:47
  #2
Medlem
Rewindings avatar
Beroende på mängd låter jag det ligga i ungefär en vecka, sen är dem mina.
Citera
2017-10-29, 10:49
  #3
Avstängd
eminent-dietists avatar
Det händer ibland men då ringer det alltid upp någon dryg jävel och ber mig spara de till nästa helg. Då säger jag alltid att jag satte i mig de ölen innan jag somnade under gårdagen.
Citera
2017-10-29, 10:51
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Beroende på mängd låter jag det ligga i ungefär en vecka, sen är dem mina.

Samma här, dock är det inte så ofta det händer, då jag även brukar stå för en "basuppsättning" alkohol till kalaset. Är det däremot söndag och det inte finns något annat hemma, så slinker det nog ner en eller två bärs till maten utan att jag väntat en vecka...
Citera
2017-10-29, 10:53
  #5
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ser det nog som mitt om det lämnats kvar. Men en gång var det faktiskt en kille som ville ha tillbaka en flaska finare sprit som han glömt (vi var studenter då).

Tror det beror lite på vem och var i livet man är. Student eller arbetslös så vill man kanske ha tillbaka det man glömt. Men folk med jobb och en bra ekonomi lämnar det nog som en gåva. Jag skulle aldrig be om att få tillbaka alkohol jag lämnat på en fest och jag har svårt att tro att någon av mina vänner idag skulle be om det. Det är liksom småpengar.
Citera
2017-10-29, 10:55
  #6
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Det händer ibland men då ringer det alltid upp någon dryg jävel och ber mig spara de till nästa helg. Då säger jag alltid att jag satte i mig de ölen innan jag somnade under gårdagen.

Det där här hänt en ett par gånger också, någon som dagen efter smsar och ber att få parkera sin öl/sprit i ens kylskåp på obestämd tid. Gick med på det typ en gång och sen aldrig igen för de dryga jävlar väntar typ tills nästa fest man går på tillsammans och då ska man ta med deras skit åt dem. Numera ber jag dem hämta skiten omgående annars så tar jag dem som dricks för att man var en trevlig värd eller något.

Fan vad glad jag blir nu att man inte dricker längre, onyktra människor och deras fyllevanor var/är skitjobbigt.
Citera
2017-10-29, 10:55
  #7
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Det händer ibland men då ringer det alltid upp någon dryg jävel och ber mig spara de till nästa helg. Då säger jag alltid att jag satte i mig de ölen innan jag somnade under gårdagen.
Ja, det är det enda alternativet faktiskt.
Citera
2017-10-29, 11:00
  #8
Medlem
Om din öl finns kvar i min kyl när jag vaknar dagen efter så är det min öl.
Citera
2017-10-29, 11:07
  #9
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ser det som mitt om det lämnats kvar. Jag skulle aldrig be om att få tillbaka alkohol jag lämnat på en fest och jag har svårt att tro att någon av mina vänner idag skulle be om det. Det är liksom småpengar.
Detta ^^

Kvarglömda kläder m.m., givetvis hör man av sig. Alkohol man tagit med sig till en fest är förbrukad, borta.

Anekdoter lär finnas i snål-trådarna.

(FB) Dina snålaste medmänniskor!

(FB) Det snålaste ni varit med om?
Citera
2017-10-29, 11:12
  #10
Medlem
ps870s avatar
24 timmarsregeln. Hämta (ringa/ messa räcker inte) inom 24 timmar annars tillfaller det hus/ läghetsägaren.
Dock ska tilläggas att jag sällan har med mig något när jag går på fest utan dricker det mina vänner har. Naturligtvis gör de likadant och dricker det jag har när vi är hos mig.
Citera
2017-10-29, 11:16
  #11
Medlem
Denoms avatar
Sånt filmar man såklart när man häller ut i vasken så det inte uppstår några tvivel om vad som hände med alkoholen.
Citera
2017-10-29, 11:29
  #12
Medlem
borrizs avatar
Allt som lämnas i min kyl, lämnas på egen risk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback