Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-29, 09:32
  #1
Medlem
Lite kort om företaget. Det är ett hantverksföretag (inom bygg), startade upp det för 2,5 år sen helt själv. Har sakta bygg upp det till AB med 5 anställda + mig och ev blir det en till anställd snart.
Firman har inga skulder (lån eller check krediter), vi har verktyg och material för ett värde av kanske 200000kr.
Vi har 4 bilar i firman varav samtliga är leasade. Värdet för dessa anser jag vara 0.
Utöver detta kan jag inte se mycket mer värde i företaget. Samtliga kunder jag har är mina, alltså skulle jag starta nytt bolag skulle dessa följa med. De har en relation till mig av olika anledningar.
Omsättning för företaget kommer ligga på ca 4,5 milj för i år. Har ej varit ett helt år med alla anställda, de har kommit in vart eftersom ni förstår vad jag menar.
Som det ser ut nu så har vi en fint år framför oss, många nya stora projekt/kunder.

Så då går vi till frågan, har en kollega som är inom samma bransch. Vi har samarbetat lite genom åren då vi båda behövde lite hjälp ibland. Innan jag starta mitt företag så frågade jag om att starta något ihop men det gick inte för sig då jag hade en vision av att växa men inte han, han ville skala ner.
Nu är han intresserad utav att köpa in sig, han har ändrat sina tankar om att skala ner och är inne på min bana utav att växa.
Vi har träffats och pratat flertalet ggr om detta och vi har kommit fram till att bokslutet för i år måste vara klart först innan vi skriver något typ av aktie ägaravtal.
Jag har fått reda på att värdet av företaget (inom bygg iaf) som inte har tex andra avtal tecknade är:
3-6% x vinsten. I år kommer jag göra kanske 400'kkr i vinst, vet inte exakt men där omkring. Vilket om man tar det låga talet blir 1.2milj, alltså skulle varje 10% av företaget kosta 120kkr. Detta är vad jag fått förklarat.
Jag har sagt detta till honom och hans spontana reaktion var "jag vill inte spendera massa pengar".
Efter den kommentaren började jag fundera om jag verkligen vill detta.

Jag har försökt göra en lista på positiva saker och det jag kan komma på är:
Belastningen utav företaget delas (kan tex koppla av på semester osv)
Cash i fickan (det jag får av honom)
Han har en stor kund som skulle gynna mitt företag (kanske möjlighet att anställa 2 till direkt)
Ökad omsättning i och med att han får med sig kunder.

Negativa:
Dela på vinst
En till som har rätt att bestämma i företaget (ganska skönt att inte behöva fråga någon om jag tex vill köpa en ny bil, dator eller liknande)
Känslan av att inte kunna säga att man gjort detta själv (bygg upp företaget från grunden)

Så, vad tycker ni. Ska jag vara sjysst och kanske sänka priset till 75kkr per 10%? Eller ska jag säga att jag vill ha full betalning av värdet? Eller ska man blåsa av det hela?

Tack på förhand!
Citera
2017-10-29, 09:42
  #2
Medlem
Alltid varningsklockor mot att låta "vänner" ta styrande positioner i ett företag. Du inser snabbt hur annorlunda din "vän" tänker på saker och ting. Att han dessutom inte är beredd att satsa pengar är spiken i kistan. Som företagare måste man vara beredd att satsa, antingen tid eller pengar. Avstå.
Citera
2017-10-29, 10:07
  #3
Medlem
Jag tycker du ska lyssna på varningsklockorna.
Han verkar ju bara intresserad nu när det går bra och klart han vill vara med när han slipper göra grovgörat.

Antingen inget alls, eller om du känner att du behöver en partner så gå inte ner i priset.
Citera
2017-10-29, 10:27
  #4
Medlem
Bairuilongs avatar
För det första får du vara väldigt försiktig med att avvända generella schabloner för att värdera företag som ditt. Om det är som du beskriver att företagen tappar kunderna om du slutar så är företagets värde extremt hårt kopplat till att du är aktiv i bolaget. Det innebär att det inte är orimligt att din potentiella nya partner kräver ett kompanjonavtal med villkor i stil med att du förbinder dig till att vara aktiv under en viss tid, och en klausul att du inte får ta med dig kunderna från företaget om du t ex startar annan verksamhet parallellt eller senare. Här finns det alla varianter, men denna komplexa situation måste vägas in vid värdering och ägarföränding.

För det andra avråder jag dig väldigt starkt från att ta in en ytterligare delägare om du inte har väldigt goda skäl. Du tappar en mycket stor del av flexibiliteten och beslutskraft med flera delägare. Man kan känna sig tvingad att diskutera även väldigt små beslut vilket gör företaget trögstyrt. Därutöver finns det en lång rad saker som är lätt att bli oense om var det gäller hur ett företag och dess pengar ska hanteras. Kör vidare själv och väx organiskt. Med tiden kan du nog hitta någon av dina anställda som kan ta ett ökat ansvar och avlasta dig vid t ex semester etc. utan att behöva vara delägare. Personer växer med ökat förtroende.

Mvh
Citera
2017-10-29, 10:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
För det första får du vara väldigt försiktig med att avvända generella schabloner för att värdera företag som ditt. Om det är som du beskriver att företagen tappar kunderna om du slutar så är företagets värde extremt hårt kopplat till att du är aktiv i bolaget. Det innebär att det inte är orimligt att din potentiella nya partner kräver ett kompanjonavtal med villkor i stil med att du förbinder dig till att vara aktiv under en viss tid, och en klausul att du inte får ta med dig kunderna från företaget om du t ex startar annan verksamhet parallellt eller senare. Här finns det alla varianter, men denna komplexa situation måste vägas in vid värdering och ägarföränding.

För det andra avråder jag dig väldigt starkt från att ta in en ytterligare delägare om du inte har väldigt goda skäl. Du tappar en mycket stor del av flexibiliteten och beslutskraft med flera delägare. Man kan känna sig tvingad att diskutera även väldigt små beslut vilket gör företaget trögstyrt. Därutöver finns det en lång rad saker som är lätt att bli oense om var det gäller hur ett företag och dess pengar ska hanteras. Kör vidare själv och väx organiskt. Med tiden kan du nog hitta någon av dina anställda som kan ta ett ökat ansvar och avlasta dig vid t ex semester etc. utan att behöva vara delägare. Personer växer med ökat förtroende.

Mvh
Det går knappast att mellan ägarparterna i ett företag avtala om att kunderna inte får följa med någon av dem till annat bolag, det lär respektive kund avgöra. Däremot kan det mycket väl stadgas att om en part slutar denne inte får arbeta, än mindre driva, företag i samma bransch under några år. Låter inte som ett stort problem, men kan bli det om meningsskiljaktigheter gör att man vill dela på sig efter en tid. Instämmer med övriga som svarat att det är mer som talar mot än för att ta in ytterligare en ägare i företaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback