Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 18:46
  #1
Medlem
Förstår personligen inte varför folk ideligen dricker en massa pulverlösningar vid träning för att öka effektiviteten.
Har blivit trend gällande så kallade bulk drycker som man blandar själv.

Samma gäller proteiner och kött industrin därefter, och vi sväljer det med hull och hår, paleo, ducan diet etc.....

Omvände min diet till grön kost, och tränar från och till av hälsoskäl.
Min fysik samt hälsan överlag är utomordentlig, och av förklarliga skäl så finns det ingen vinning av det som gror under våra fötter.

Anser att vi från grunden inte är köttätare med tanke på våran käkstruktur, och därav en intressant fråga överlag gällande kost samt träning
Hur ser ni på det?
Citera
2017-10-28, 19:06
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Första boken jag läste om näringslära var en av Andreas Cahling. Det som står i den tycker man väl än idag faktiskt stämmer. Nötter och bär det slår kött även om kött då faktiskt är jävligt gott.

Sedan oberoende veganskt eller ej kan man skippa dessa pulverlösningar. De kostar liksom 10 ggr mer än vad du enkelt kan få dig med vanligt käk.
Citera
2017-10-28, 19:06
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vi människor är allätare, så kallade omnivorer, vi har enzymer för att bryta ned kött. Sen om man väljer minska köttkonsumtionen av andra skäl som t.ex miljö eller hälsa, är en annan sak. Vad folk väljer för typ av kosthållning kunde jag inte bry mig mindre om, vad som blir fel däremot är när en del hävdar att just deras kost är bättre med felaktiga påståenden eller anledningen bakom deras viktnedgång, som vissa LCHF-förespråkare t.ex. Angående tillskott av olika slag så är det nog en del okunskap som ligger bakom, att vissa kanske har lite för hög tro på produkter och att deras träning blir bortkastad utan. Det finns dock tillskott jag tycker är fullt rimligt att lägga pengar på.
Citera
2017-10-28, 19:31
  #4
Medlem
MuscleSharks avatar
Kosttillskottsindustrin tjänar miljarder årligen på att sälja pulver och diverse piller. Dom marknadsför dessa tillskott extremt hårt, så det är inte konstigt att så många tror på att det ska ge en push framåt i träningen.
Min farbror har berättat på den tiden när han började med kroppsbyggning så började proteinpulver komma på marknaden. Joe Weiders produkter som självaste Arnold sj påstods ta, men som egentligen va ren smörja som smakade skit och gjorde att många av dom som använde det blev dåliga av det.
Ungefär samma sak nu, men till skillnad från på 70 talet så kan man nu smakasätta sina produkter så att det smakar så sött det bara går. Sånt går hem hos konsumenterna.

Gällande olika typer av dieter osv, så är det lite samma sak där. Det marknadsför väldigt mycket, och många påstår att det är si och det så som du ska äta.
I verkligheten kan dock ingen säga att det är bäst för varje enskild person, utan du måste sj komma fram till vad som är bäst för dig.
Mår du bättre av att äta en vegansk kost exempelvis så är det rätt för dig.

Mycket är helt enkelt individuellt.
Citera
2017-10-28, 19:44
  #5
Medlem
Det har alltid varit en trend att dricka protein vid träning. Har du inte sett när "Svullo går på gym" videon från 80 talet? Redan det gymmet hade proteindrinkar i lobbyn man kunde välja på. Synd bara att man inte på youtube kan se vad som står på listan med proteindrinkar pga av den dåliga kvaliten. Har den på DVD hemma och där står det tydligt att det är mjölk, ägg, osv osv. =)

Vill man så läser man på lite och tänker själv efter det. Finns ju roliga böcker att läsa. Som "Snabbmatslandet" som tar upp det mesta med vår mat i svenska butiker.

Skriver man i denna tråden så anser jag att man gör det och inte dricker massa drinkar etc bara för att man tror man måste det. Egentligen är de alla de som inte kollar i tråden som egentligen borde läsa den. Så det känns rätt meningslöst att rabbla exempel hit och dit. Vi tror ju ändå på samma sak. Själv ber jag industrin dra och helvete varje gång jag hör dem nämna någon ny diet. Jag får erkänna att jag tänker samma sak varje gång det kommer något nytt. Vilket det gör varje jävla år... Suck.
Citera
2017-12-02, 19:10
  #6
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Förstår personligen inte varför folk ideligen dricker en massa pulverlösningar vid träning för att öka effektiviteten.
Har blivit trend gällande så kallade bulk drycker som man blandar själv.
Det sparar tid, pengar, mer praktiskt och portabelt helt enkelt, att blanda havrepulver med sojaproteinisolat, och skaka i en fet mammoth mug.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Samma gäller proteiner och kött industrin därefter, och vi sväljer det med hull och hår, paleo, ducan diet etc.....
Ja mainstreamtänkare sväljer ju den skiten som om det inte fanns någon imorgon. Själv är jag anti-paleo (mycket miljöfientlig diet, och onyttig rent allmänt) och håller mig generellt till veganism.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Omvände min diet till grön kost, och tränar från och till av hälsoskäl.
Min fysik samt hälsan överlag är utomordentlig, och av förklarliga skäl så finns det ingen vinning av det som gror under våra fötter.

Anser att vi från grunden inte är köttätare med tanke på våran käkstruktur, och därav en intressant fråga överlag gällande kost samt träning
Hur ser ni på det?
Klart vi inte är köttätare, rent anatomiskt. Att vi sedan kan äta och utvinna näring från kött, det spelar mindre roll. Även schimpanser äter kött ibland:

Chimpanzee Cannibalism - Planet Earth - BBC Earth
https://www.youtube.com/watch?v=al-f_WWoHI4

^^ Detta trots att schimpansernas kost i regel är mer eller mindre vegansk. Kött var helt enkelt en smidig proteinkälla på stenåldern, alltså före det fanns organiserat och industriellt jordbruk. Man hade helt enkelt inte mycket till val: äta 10 kg frukt per skalle, eller jaga något djur och få i sig protein för en hel familj. Idag behöver vi inte äta kött eller animalier överhuvudtaget, men det finns bakåtsträvande reaktionärer som har fastnat i stenåldern (paleodietister).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback