Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-02, 04:57
  #37
Medlem
Språktidninge om nyspråk:

"Få nyord fastnar i håven"

http://spraktidningen.se/artiklar/20...astnar-i-haven
Citera
2017-11-03, 19:38
  #38
Avstängd
Nyspråk enligt Orwell handlar främst om hur de styrande politikerna förändrar ordens betydelse. Inte om nya företeelser.

I Sverige är vi ganska duktiga på det. Ord som "problem" har ersatts av "utmaningar". "Yrkeskompetens" bland invandrare har ersatts av "erfarenheter" som Sverige implicit kan dra nytta av...

Fast jag personligen stör mig hellre på de lögner och döljande som alla känner till, men som inte har någon verklig förankring. Det finns så många outredda oegentligheter i det här landet som faktiskt inte överensstämmer med verkligheten, men eftersom det är det officiella ståndpunkten håller folk käften eftersom man på ett eller annat sätt kommer att straffas.

Begreppet demokratur är inte alls lösryckt när man talar om det svenska samhällsklimatet. Med begrepp som åsiktskorridor i färskt minne.
Citera
2017-11-06, 16:43
  #39
Moderator
Hamilkars avatar
Diskussion om ordet hen utbruten och exporterad till (FB) Den stora tråden om hen, hän och h*n (sammanfogad tråd /Mod.).

/Mod.
Citera
2017-11-06, 22:31
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
"”De är inga barn, de är bortskämda unga män”

https://www.nyatider.nu/de-ar-inga-b...amda-unga-man/

Nyspråk, att kalla män (i vapenför ålder) för barn?


Ordet barn har givetvis både lingvistiska och juridiska definitioner; barn kan både syfta på en mänsklig individ som inte har uppnått myndighetsålder (vilket i dags datum är 18 år i hela världen) och ha syftningen avkomma. En 30-åring är fortfarande ett barn till sina föräldrar!

Förr kunde man säga att en ung man, eller sven, var en yngling mellan 15-20 år gammal.


Däremot är allt efter äldre nysvenska att betrakta som nyspråk.
Citera
2017-11-06, 22:35
  #41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Vad gör "nyspråket" med vår verklighetsuppfattning? Och med hur vi uppfattar oss själva?

Den gör nada med alla oss som är relativt cementerade i vår uppfattning om vilka vi är och vart vi vill att framtiden skall gå. Adaptation is the Key.


Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Bör men rentav ta för vana att översätta vissa omskrivnings ord för sig själv för att inte tappa omdömet?

Det är en effektiv metod.
Jag översätter allt jag hör och ser till en för mig fattningsbar men ändå till verkligheten refererbar ordflora varje gång jag hör "nyspråk". Mina kunskaper om världen blir bara äldre och äldre samtidigt som världen evolverar runt omkring mig. Hade jag inte utvecklat en personlig översättningsmatris för att översätta 'Mig <-> Världen', så hade jag varit död sedan 8 år tillbaks...


Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Finns troligen en hel del skrivet om detta, idag fanns följande krönika som kan användas som diskussionsunderlag:

"GÄSTSKRIBENT RASMUS DAHLSTEDT: NYSPRÅKET VANSKAPAR VÄRLDEN"

Min Direkta Replik till Rasmus Dahlstedt blir: Vad fan gör Du i Språk-forumet?


TS, dumpa Rasmus och ta tråden som 'A Man Alone' istället är du snäll. Vill Rasmus diskutera på Flashback så är han välkommen att skapa ett eget konto.

I denna tråd diskuterar vi hur nyspråk kan eller inte kan bli ett hot mot folks upplevda personlighetskonfiguration, vilket visserligen är mer ett Psykisk Hälsa-ämne än ett Språk-ämne i min bok, men men... Då trådens slutdestination inte är vald än, så kör vi på tills en administrerande inbrytning sker..
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2017-11-06 kl. 22:47.
Citera
2017-11-06, 22:40
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Jag har inget emot nya ord, däremot nyspråksord som signalerar en politiserad, och/eller värdeladdad (läs: fördömande) signal. Dessa ord är "uppfunna" att skapa kognitiva uppfattningar åt ett visst håll - i regel åt vänster eller åtminstone nyliberalt håll.
De fyller nästan aldrig en funktion, enbart en uppläxande, uppfostrande och uppfordrande åsikt jag aldrig kommer att dela. Exemplen är många:
Hen, behövs ett könsneutralt ord så använd Den istället.
Nyanlända, hur länge är man det och har ordet Invandrare fallit i glömska?
Papperslös, en fullständigt meningslös och förskönande ersättning för ordet Illegal.
EU-migrant, istället för Tiggare. Vad har EU eller en migrant med tiggeri att göra?
Värdegrund, ett politiskt ställningstagande som näringslivets HR-avdelningar blivit missledda av. Förr hette det Policy.
Osv, osv... t o m ordet Nyspråk leder mig till den bok jag första gången läste beskrivningen: 1984 av George Orwell. Orwell var en desillusionerad kommunist som redan 1948 (48 - 84) förutsåg följderna av sin politiska uppfattning, ett framtida kontrollsamhälle där ordens betydelse byttes ut för att passa nuvarande politiska uppfattning. "Krig är fred", ja, "Illegal är papperslös" också.
Är inte det ironiskt, och lätt att känna igen i dagens samhällsklimat? När får vi ett nyspråksord för Ironi?


Ska du försöka föra en lingvistisk diskussion på språkforat ska du nog också bemästra det svenska språket.

Nyanländ är inte det samma som invandrare, ty du är invandrare när du har vandrat in någonstans. Har du däremot anlänt för en stund sedan är du nyanländ. Man kan vara nyanländ till ett möte utan att för den skull vara invandrare.

Papperslös är man när man saknar dokumentation om sig själv. En papperslös man är i subjektet inte illegal.

En EU-migrant är givetvis någon som har migrerat inom EU. Denne behöver givetvis inte vara tiggare.
Citera
2017-11-07, 16:00
  #43
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska du försöka föra en lingvistisk diskussion på språkforat ska du nog också bemästra det svenska språket.

Nyanländ är inte det samma som invandrare, ty du är invandrare när du har vandrat in någonstans. Har du däremot anlänt för en stund sedan är du nyanländ. Man kan vara nyanländ till ett möte utan att för den skull vara invandrare.

Papperslös är man när man saknar dokumentation om sig själv. En papperslös man är i subjektet inte illegal.

En EU-migrant är givetvis någon som har migrerat inom EU. Denne behöver givetvis inte vara tiggare.

Okej, fast det heter väl inte "språkforat" heller, eller gör det? Du kanske vet, eftersom du mästrar mig i det svenska språket?
Ditt resonemang i övrigt är infantilt, grälsjukt och du gör dig dummare än du egentligen är (det hoppas jag verkligen).
Jag har redan svarat en liknande vänstertomte till dig tidigare i tråden (nicken "MataRengi"). Jag anser heller inte att orden är synonymer i strikt mening, jag menar att de är vilseledande omskrivningar i syfte att fungera som synonymer. Baktanken är politiskt motiverad, och i syfte att manipulera våra hjärnor att acceptera ett speciellt språkbruk.

Nyanländ har de facto blivit detsamma (du s ä r skriver ordet detsamma i din text ovan förresten) som invandrare. Jag skrev ju till MataRengi "Har du någonsin hört att man beskrivit en svensk som nyanländ (om han inte kom med tåget nyss) de senaste åren, det är synonymt med invandringen numera." I dagens galna nyspråks-Sverige säger man ju t o m att "det tar i genomsnitt 9 år numera innan 50% av de nyanlända fått ett arbete"....
Kan inte du, herr Besserwisser, berätta för mig dessutom hur länge en nyanländ är nyanländ i så fall? Själv finner jag att 9 år är i längsta laget....
När vi ändå är inne på det ämnet, även ordet flykting används slarvigt anser jag. Statliga myndigheten SCB skriver t ex detta "Omkring sex av tio flyktingar arbetar efter 13 år" i den här rapporten där SCB har undersökt hur många av de flyktingar som var nyanlända 1997-1999 och som kommit i någon form av sysselsättning 13 år senare. Personligen anser jag att man är flykting tills man lyckats fly till något säkrare, dock är man inte det för evigt. Eller vad säger du, språkprofessorn?

En "Papperslös är man när man saknar dokumentation om sig själv." skriver du. Inte ens det är rätt. Om jag sitter på toaletten och skiter och upptäcker att toapappret är slut, så saknar jag inte dokumentation om mig själv, jag saknar papper och är möjligen papperslös... Om jag däremot passerar en statsgräns utanför EU, som t ex Iran där många av de sk "ensamkommande flyktingbarnen" i själva verket kommer ifrån så släpps jag inte in i landet. Punkt slut. Jag tillåts inte ens passera något av de länder jag måste passera innan jag når Iran. Varken Turkiet, Syrien, Irak skulle låta mig ens passera utan ett giltigt Pass. Så omvänt har en sk "papperslös" passerat ett antal länder i MENA och EU antingen på ett illegalt sätt (smuggling) eller genom att visa giltiga identitetshandlingar och då var den "papperslösa" inte papperslös. "Papperslös" är personen som regel enbart i Sverige eftersom personen tror att det underlättar för honom att få PUT/TUT om det försvårar för våra myndigheter att kontrollera personens bakgrund och asylskälet till ansökan. Myndigheten kan i detta läge välja att tro på personens historia, och i så fall får ju personen identitetsnummer och annat som gör personen till allt annat än "papperslös", eller så kan myndigheterna välja att inte tro på asylskälet och då krävs det att man lyckats fastställa personens troliga identitet. Stannar personen trots nekat PUT/TUT så är personen heller inte papperslös - utan en illegal - asylsökande som vistas illegalt i landet.
Papperslös är ett "hitte-på-ord" i syfte att vilseleda tanken bort från det korrekta ordet illegal när man diskuterar invandringspolitik på "nysvenska". Papperslös appellerar till ens känslor, illegal hänvisar däremot till vår legal asylrätt.

"En EU-migrant är givetvis någon som har migrerat inom EU. Denne behöver givetvis inte vara tiggare." skriver du. Nej, har jag hävdat det då? Jag skrev "EU-migrant, istället för Tiggare. Vad har EU eller en migrant med tiggeri att göra?" Men det är också en omskrivning för tiggare, eller närmare bestämt en tiggare som oftast kommer från Rumänien eller Bulgarien och dessutom oftast är sk rom (zigenare heter det också). Så tekniskt sett är denna en "EU-migrant", men får inte stanna mer än 3 månader i Sverige utan uppehållstillstånd.
Jag hör aldrig detta ord i annat sammanhang än för att beskriva utländska romska tiggare. Har du? När brukar man beskriva en dansk som EU-migrant? Eller en engelsman? Spanjor? Grek?
Alltså är ordet "EU-migrant" använt som omskrivning av en sysselsättning som inte är önskvärd och som är stigmatiserande. Syftet måste vara att normalisera beteendet, försköna en skamfylld handling, som begås av en redan utstött minoritet. Inget ont i detta, däremot är det ingen ärlig beskrivning.
Citera
2017-11-08, 14:46
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Okej, fast det heter väl inte "språkforat" heller, eller gör det? Du kanske vet, eftersom du mästrar mig i det svenska språket?
Ditt resonemang i övrigt är infantilt, grälsjukt och du gör dig dummare än du egentligen är (det hoppas jag verkligen).
Jag har redan svarat en liknande vänstertomte till dig tidigare i tråden (nicken "MataRengi"). Jag anser heller inte att orden är synonymer i strikt mening, jag menar att de är vilseledande omskrivningar i syfte att fungera som synonymer. Baktanken är politiskt motiverad, och i syfte att manipulera våra hjärnor att acceptera ett speciellt språkbruk.

Nyanländ har de facto blivit detsamma (du s ä r skriver ordet detsamma i din text ovan förresten) som invandrare. Jag skrev ju till MataRengi "Har du någonsin hört att man beskrivit en svensk som nyanländ (om han inte kom med tåget nyss) de senaste åren, det är synonymt med invandringen numera." I dagens galna nyspråks-Sverige säger man ju t o m att "det tar i genomsnitt 9 år numera innan 50% av de nyanlända fått ett arbete"....
Kan inte du, herr Besserwisser, berätta för mig dessutom hur länge en nyanländ är nyanländ i så fall? Själv finner jag att 9 år är i längsta laget....
När vi ändå är inne på det ämnet, även ordet flykting används slarvigt anser jag. Statliga myndigheten SCB skriver t ex detta "Omkring sex av tio flyktingar arbetar efter 13 år" i den här rapporten där SCB har undersökt hur många av de flyktingar som var nyanlända 1997-1999 och som kommit i någon form av sysselsättning 13 år senare. Personligen anser jag att man är flykting tills man lyckats fly till något säkrare, dock är man inte det för evigt. Eller vad säger du, språkprofessorn?

En "Papperslös är man när man saknar dokumentation om sig själv." skriver du. Inte ens det är rätt. Om jag sitter på toaletten och skiter och upptäcker att toapappret är slut, så saknar jag inte dokumentation om mig själv, jag saknar papper och är möjligen papperslös... Om jag däremot passerar en statsgräns utanför EU, som t ex Iran där många av de sk "ensamkommande flyktingbarnen" i själva verket kommer ifrån så släpps jag inte in i landet. Punkt slut. Jag tillåts inte ens passera något av de länder jag måste passera innan jag når Iran. Varken Turkiet, Syrien, Irak skulle låta mig ens passera utan ett giltigt Pass. Så omvänt har en sk "papperslös" passerat ett antal länder i MENA och EU antingen på ett illegalt sätt (smuggling) eller genom att visa giltiga identitetshandlingar och då var den "papperslösa" inte papperslös. "Papperslös" är personen som regel enbart i Sverige eftersom personen tror att det underlättar för honom att få PUT/TUT om det försvårar för våra myndigheter att kontrollera personens bakgrund och asylskälet till ansökan. Myndigheten kan i detta läge välja att tro på personens historia, och i så fall får ju personen identitetsnummer och annat som gör personen till allt annat än "papperslös", eller så kan myndigheterna välja att inte tro på asylskälet och då krävs det att man lyckats fastställa personens troliga identitet. Stannar personen trots nekat PUT/TUT så är personen heller inte papperslös - utan en illegal - asylsökande som vistas illegalt i landet.
Papperslös är ett "hitte-på-ord" i syfte att vilseleda tanken bort från det korrekta ordet illegal när man diskuterar invandringspolitik på "nysvenska". Papperslös appellerar till ens känslor, illegal hänvisar däremot till vår legal asylrätt.

"En EU-migrant är givetvis någon som har migrerat inom EU. Denne behöver givetvis inte vara tiggare." skriver du. Nej, har jag hävdat det då? Jag skrev "EU-migrant, istället för Tiggare. Vad har EU eller en migrant med tiggeri att göra?" Men det är också en omskrivning för tiggare, eller närmare bestämt en tiggare som oftast kommer från Rumänien eller Bulgarien och dessutom oftast är sk rom (zigenare heter det också). Så tekniskt sett är denna en "EU-migrant", men får inte stanna mer än 3 månader i Sverige utan uppehållstillstånd.
Jag hör aldrig detta ord i annat sammanhang än för att beskriva utländska romska tiggare. Har du? När brukar man beskriva en dansk som EU-migrant? Eller en engelsman? Spanjor? Grek?
Alltså är ordet "EU-migrant" använt som omskrivning av en sysselsättning som inte är önskvärd och som är stigmatiserande. Syftet måste vara att normalisera beteendet, försköna en skamfylld handling, som begås av en redan utstött minoritet. Inget ont i detta, däremot är det ingen ärlig beskrivning.

Jag funderar också över det sätt ordet "hat" nu börjat användas av Mina Morwing-Dennert och hennes följare i jagärhär. Hat var tidigare en känsla, nu tycks betydelsen av ordet ha ändrats.

Edit: hittade denna video nu där det görs försök att definiera vad en hatsajt är:

https://youtu.be/jU3EQFSTnjs
__________________
Senast redigerad av LinusGlad 2017-11-08 kl. 14:53.
Citera
2017-11-13, 01:48
  #45
Medlem
Snart är alla "rasister" och "nättroll"? Det tycks ha blivit vanligt kalla meningsmotståndare för troll?!?

"– Mina Dennert har genom sitt arbete i facebookgruppen #Jagärhär inspirerat till att fler börjat ta plats i kommentarsfälten och börjat säga emot i de trådar som vi annars undviker, säger Anna Lindhs Minnesfonds ordförande Lena Hjelm-Wallén i en kommentar till beslutet.
Facebookgruppen går in trådar där rasister och nättroll härjar och ger motargument och debatterar för att inte mörka krafter ska ta över och skrämma folk från att uttrycka sin åsikter."

http://norrahalland.se/mina-dennert-...na-lindh-pris/
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback