Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 18:54
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatism0s
Då har det hänt igen, en läkarstudent är anklagad för att ha fuskat på tentamen!

tl;dr
En student anklagas för att ha fuskat på två tentor och har kallats för psykopat av prefekter (i mejl mellan prefekter). Blir dömd i disciplinnämnden, men friad av förvaltningsrätten. Här finns tentorna nu för er egna bedömning.

Tenta X
Tenta Y

---
En student anklagas för att ha fuskat på två tentor. Han fälls i disciplinnämnden och väljer då att 1. Överklaga till förvaltningsrätten och 2. att begära ut mejlkonversationer mellan prefekter på institutionerna. I dessa mejl blir han kallad psykopat av prefekterna och går därför till Ergo för att åskådliggöra detta (https://goo.gl/SERSFh). Han frias senare av förvaltningsrätten (https://goo.gl/uMGaQX).

En bekant visar dessa artiklar för mig och jag tycker att "Simons" förklaring låter lite knackig. Jag har därför med stöd av offentlighetsprincipen begärt ut beslut, anmälan och tentor för att göra en egen bedömning av fallet. Jag delar med mig av tentorna och om intresse finns kan jag även ladda upp anmälan och beslut (kommer dock att anonymiseras, jag vill inte hålla i häxjakt!). Vill man ha reda på namnet på den misstänkte (och friade!) studenten, kan man själv begära ut handlingarna från förvaltningsrätten.

Mina egna spontana tankar efter att ha kollat på tentorna är att vissa av svaren är så pass lika facit att jag är benägen att säga att fusk har skett! Jag ska be en bekant som har studerat till läkare (och därmed gjort MEQ-/bläddertentor att kolla på den också och se vad hen tycker). "Simon" har dock friats då det inte går att bevisa att han INTE kunde svaren, och det är alltså av ren rättssäkerhets praxis som han frias.

Så läs tentorna själva, bedöm om ni tycker att fusk har skett eller inte. Är rättssäkerheten för stark eller är anmälan obefogad? Hur pass strikta regler ska man ha för att fånga fusk?

Tentor:
Tenta X
Tenta Y
Trodde inte i min vildaste fantasi att det var ja och nej frågor på läkarstudenternas tentor...
Citera
2018-04-19, 19:28
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Trodde inte i min vildaste fantasi att det var ja och nej frågor på läkarstudenternas tentor...

Varför trodde du inte det då?
Det var ju knappast så att hela tentan bestod i ja/nej-frågor.
Det finns flera olika tentaformer på universitetet och det varierar mellan kurs och år till år.

Problemet med ja/nej eller MCQ är att det gäller att skriva bar frågor och svar. Skrev en amerikansk mcq där alla svar verkade vettiga vid första anblick.

Däremot blir det ju naturligtvis dåligt med en lat frågeställare typ:

Sjukdom är bra? (Ja/Nej)

Är väl helt okay med punktfrågor typ:

Patienten hade ett Hb igår på 127, idag är det 123. Är detta statistiskt signifikant? Ja/Nej
Citera
2018-04-19, 20:05
  #75
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Varför trodde du inte det då?
Det var ju knappast så att hela tentan bestod i ja/nej-frågor.
Det finns flera olika tentaformer på universitetet och det varierar mellan kurs och år till år.

Problemet med ja/nej eller MCQ är att det gäller att skriva bar frågor och svar. Skrev en amerikansk mcq där alla svar verkade vettiga vid första anblick.

Däremot blir det ju naturligtvis dåligt med en lat frågeställare typ:

Sjukdom är bra? (Ja/Nej)

Är väl helt okay med punktfrågor typ:

Patienten hade ett Hb igår på 127, idag är det 123. Är detta statistiskt signifikant? Ja/Nej

Ja, precis. Om man bara kan lite generellt om något så är nog MCQ inte så enkelt
Det är trots allt även MCQ på högskoleprovet - och även där är svarsalternativen ganska luriga.
Citera
2018-04-19, 23:16
  #76
Medlem
Vart är facit?
Citera
2018-04-20, 11:48
  #77
Medlem
Varför står facit på nästa sida i tentamen? Alltså vad är syftet? Behöver man rätt svar för att kunna gå vidare till nästa frågor eller?

Känns ju lite upplagt för fusk om man kan se vad rätt svar är genom att vända på bladet... om jag nu inte missförstått något här.
Citera
2018-04-20, 13:23
  #78
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Varför står facit på nästa sida i tentamen? Alltså vad är syftet? Behöver man rätt svar för att kunna gå vidare till nästa frågor eller?

Kort svar: Ja.

Det brukar handla om patientfall där man ska svara på frågor kring diagnostik och behandling efter vad man vet hittills rörande anamnes, statusundersökningar och senare labbprover för patienten.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Känns ju lite upplagt för fusk om man kan se vad rätt svar är genom att vända på bladet... om jag nu inte missförstått något här.

Inte riktigt "genom att vända på bladet", utan facit till en fråga står på nästa frågepapper, d.v.s. man brukar lägga ifrån sig det nuvarande pappret på golvet innan man tar nästa frågepapper. Det som "Simon" (eller JJ som han egentligen heter) gjorde var att han hade flera papper framme samtidigt och skrev av svaren från nästkommande papper. Domstolen friade honom av en massa svepskäl.

Det hade varit intressant om åklagaren hade tagit fram en sannolikhetsberäkning på hur sannolikt det var att JJ hade lyckats formulera sina svar som han gjorde utan att ha tjuvkollat i facit.
Citera
2018-04-20, 13:39
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Kort svar: Ja.
Tack för förtydligandet. Jag har inte läst hela tentan, men reagerade på att det t.ex. vid en fråga om "historia" (för bonuspoäng) på sida 35 i första dokumentet efterfrågades varför en viss procedur kallades "the swedish operation". Svaret var för att det var en svensk läkare som var först med att använda det, typ.

Vet inte riktigt varför det måste efterföljas av ett blad där just detta facit finns med (vad läkaren hette osv), det har ju ingen betydelse för att kunna besvara fler följdfrågor. Efter den frågan går det vidare till nästa "kapitel".

Eller har det något att göra med att facit aldrig lämnas ut efteråt (jag har för mig att jag läste det här i tråden), och att man vill att studenterna ska få chansen att se vad som är rätt svar så att man kanske lär sig något av sina eventuella misstag?

Det skulle verkligen vara intressant att se några andra studenters svar för att jämföra formuleringar och så. Själv kan jag inget om detta så det kanske är väldigt svårt att ge andra svar än de svar som getts förutsatt att man vet vad rätt svar är? T.ex. om man vet att man alltid ska ge antibiotika kan man ju kanske inte skriva det på så många andra sätt.

Med det sagt reagerade även jag på att vissa formuleringar och beskrivningar var misstänkt likt facit (och ibland upplevdes svaret som medvetet omkastat för att det skulle se mindre misstänksamt ut).
Citera
2018-04-20, 19:01
  #80
Medlem
GrandOldPartys avatar
Tycker det är naturligt att man punktmarkerar och utreder en student om man misstänker att denne fuskar. Särskilt om utbildningen är till läkare då personen riskerar att lyckas bli läkare utan att ha den kompetens som krävs vilket kan leda till allvarliga konsekvenser för de patienter som har oturen att behandlas av läkaren. Inget konstigt att undersöka om personen kan ha fuskat på högskoleprovet också.

Förmodligen utmärker sig denne "Simon" sig på programmet - de andra studenterna och lärare märker att detta är en okunnig och inte särskilt smart person som man inte förväntar sig ska kunna ta sig in på programmet. För att komma in på programmet krävs det att man har en intelligens bra bit över medel; alternativt att man har extremt bra självdisciplin och målmedvetenhet. "Simon" saknar nog tydligt dessa egenskaper.
Citera
2018-04-22, 01:04
  #81
Medlem
KUSEs avatar
Det är anmärkningsvärt hur mycket tid och energi den här personen har lagt ner på efterhandskonstruktion. Han måste haft rejält med rost i kalsongerna när han satt där i efterhand och lusläste studiematerial om diabetes och ett helt kompendium av gamla tentor för att hitta liknande frågeställningar. Det är minst sagt fascinerande hur en människa kan lägga så mycket energi på att komma undan med fusk när man istället hade kunnat lagt lika mycket energi på att faktiskt försöka lära sig något.

Det är roligt att han slänger upp ett facebookinlägg om sitt plötsliga sjukdomsfall samma dag som han går ifrån tentan. Han drar sig verkligen inte för något. Riktiga rövarhistorier om hur han svimmat på cykeln och haft rännskita och allt.

Någon som känner JJ eller har några nyheter? Hur gick det med anmälan mot JK etc.?
__________________
Senast redigerad av KUSE 2018-04-22 kl. 01:07.
Citera
2018-04-22, 15:50
  #82
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Hahahaha,

Så muppen har valt ett manligt namn när det är en kvinna som fuskat?

Varför tog hon inte ett kvinnligt alias?

Gör tidningar likadant?
För att markera att det är samhällets patriarkala strukturer som tvingar henne att fuska.
Citera
2018-04-23, 03:58
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vad finns det för poäng med att diskutera huruvida fusk förekommit eller ej? Frågan är avgjord i förvaltningsrätten och stannat där varpå det inte finns mer att diskutera rörande skuldfrågan. Studenten i fråga friades.

Efterföljande diskussion bör enligt min mening röra prefekternas och institutionens hanterande av detta. Är det rimligt att man ska "punktmarkera" en student och börja gräva i huruvida denne fuskat på HP...? Extremt oproffisionellt beteende av institutionen, får hoppas att detta får följder för de iblandade.

Helt rätt.

De stora problemen i vårt samhälle beror enligt min mening inte på hur enskilda mer eller mindre brottsliga (eller bara klandervärda) personer agerar, utan på hur myndigheterna hanterar de här situationerna och personerna.

När myndigheter ständigt frikänner, lägger ner, överlämnar till sociala myndigheter (som i sig själva genast frikänner, lägger ner etc.), det är då grovt fusk och allmän brottslighet kan breda ut sig.
Citera
2018-04-24, 12:41
  #84
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Det är anmärkningsvärt hur mycket tid och energi den här personen har lagt ner på efterhandskonstruktion. Han måste haft rejält med rost i kalsongerna när han satt där i efterhand och lusläste studiematerial om diabetes och ett helt kompendium av gamla tentor för att hitta liknande frågeställningar. Det är minst sagt fascinerande hur en människa kan lägga så mycket energi på att komma undan med fusk när man istället hade kunnat lagt lika mycket energi på att faktiskt försöka lära sig något.

Det är roligt att han slänger upp ett facebookinlägg om sitt plötsliga sjukdomsfall samma dag som han går ifrån tentan. Han drar sig verkligen inte för något. Riktiga rövarhistorier om hur han svimmat på cykeln och haft rännskita och allt.

Någon som känner JJ eller har några nyheter? Hur gick det med anmälan mot JK etc.?

Folk känner till JJ. Vissa känner honom personligen, medan de flesta är bara bekanta med honom då han varit aktiv i ca 20+ föreningar/organisationer under sin tid på Läkarprogrammet, och detta alltså typ samtidigt som han "pluggat"...

Många har ifrågasatt hur en läkarstudent kan hinna med att vara engagerad i så många föreningar och samtidigt hinna plugga. Troligen har JJ tagit vatten över huvudet och därför använt sig av fusk.

Det känns som att åklagaren misslyckats rejält med researchen, bevisföringen och att peka på den uppenbara osannolikheten att JJ inte fuskat på tentan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback