Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 16:00
  #61
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Det är en bläddertenta/MEQ. Man får lite information, svarar på frågorna och bläddrar så står svaret där och då får man även mer information och nya frågor för att ta sig fram i fallet. Så varje gång man bläddrar så får man svar/facit på det innan så man hamnar rätt, så om du kollar på nästa sida (som man självklart inte får göra) så får du svaret på frågorna som ställs på sidan du är på.
Okej, intressant upplägg - hur kollar man som tentavakt att folk inte bläddrar fram för att se svaren?

Om nu facit finns och killen har svarat exakt ordagrant enligt facit så är det ju uppenbart fusk. Varför inte bara låta han göra en omtenta muntligt/noga övervakad istället för o dalta med han? Institutionen måste ju visa lite stake förfan, istället mailar man psykopat-teorier fram och tillbaka.
Citera
2018-02-23, 17:28
  #62
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Okej, intressant upplägg - hur kollar man som tentavakt att folk inte bläddrar fram för att se svaren?

Om nu facit finns och killen har svarat exakt ordagrant enligt facit så är det ju uppenbart fusk. Varför inte bara låta han göra en omtenta muntligt/noga övervakad istället för o dalta med han? Institutionen måste ju visa lite stake förfan, istället mailar man psykopat-teorier fram och tillbaka.

Tentaupplägget är som sådant att tentavakter vaktar och kollar att studenterna bara har ett papper framme åt gången samt att varje student lägger ner papper med skrivna svar på golvet innan de fortsätter till nästa papper. Dessutom är det förbjudet att plocka upp föregående papper igen. Det borde alltså vara ganska svårt att ha två papper framme samtidigt utan att det gick obemärkt förbi tentavakterna.

Mycket riktigt blev JJ ertappad med flera frågepapper framme. Att han dessutom hade svar som var ordagrant identiska med facit utan att sedan bli fälld för fusk är faktiskt helt obegripligt.
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2018-02-23 kl. 17:33.
Citera
2018-03-15, 22:10
  #63
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Hörde nåt om att JJ ska ha gjort anmälan till JK, och någon annan myndighet för att få upprättelse och bemötas med respekt. Nån som vet nåt om det?
Citera
2018-03-19, 14:27
  #64
Medlem
Stämmer, JO + UKÄ
Citera
2018-03-19, 16:19
  #65
Medlem
lighten-ups avatar
Åfan, vi får se var det här slutar

Tycker dock fortfarande att domstolens motivering till den friande domen är lite anmärkningsvärd. Man fick nämligen det hela att låta som att det är fullt normalt med dessa typer av händelser där studenter råkar sitta med flera papper framme samtidigt under klintentorna. Dessutom målade man upp en felaktig bild att det måste vara såå svåårt för studenterna att hålla koll på alla papper på bänken ...

vad fan liksom, folket som dömer i domstolen är ett gäng skojare som inte vet vad de pratar om
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2018-03-19 kl. 17:18.
Citera
2018-03-19, 18:07
  #66
Medlem
lighten-ups avatar
Detta är faktiskt inte första gången JJ känner sig kränkt, utan en gång tidigare har han gjort en anmälan. Den gången var det dock mot hans kurskamrater

Artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...r-trakasserier

Citat:
"Vi vet att en person har trätt fram och känt sig kränkt, men vad det bottnar i det vet vi inte."

Citera
2018-03-19, 18:57
  #67
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Detta är faktiskt inte första gången JJ känner sig kränkt, utan en gång tidigare har han gjort en anmälan. Den gången var det dock mot hans kurskamrater

Artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...r-trakasserier




– Vi vet att en person har trätt fram och känt sig kränkt, men vad det bottnar i det vet vi inte. Vi vet inte om det finns fler som känner sig kränkta. De beskriver det som en dålig stämning där det används uttryck som skulle kunna uppfattas som kränkande, säger Matts Olovsson, ordförande vid programkommitén för läkarprogrammet på Uppsala Universitet.


Av JJs tidigare engagemang och utlåtanden att döma så känns det svårt att inte få en del komiska bilder i huvudet av hur exakt allt som inte faller JJ i smaken i form av politiska åsikter och tankesätt får hen att känna sig ”kränkt” och börja bröla och jämra sig. Vi har alltså att göra med en person som med all sannolikhet fuskat på tentor (jag har bläddrat igenom de inscannade svaren och kan inte komma till någon annan slutsats), därpå ljugit om det och som använder sin ”kränkthet” för att sätta dit sina kurskamrater.

Vad är det exakt JJ känner sig kränkt över och kan det verkligen vara skäl nog för detta utspel?
Citera
2018-03-19, 20:00
  #68
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
– Vi vet att en person har trätt fram och känt sig kränkt, men vad det bottnar i det vet vi inte. Vi vet inte om det finns fler som känner sig kränkta. De beskriver det som en dålig stämning där det används uttryck som skulle kunna uppfattas som kränkande, säger Matts Olovsson, ordförande vid programkommitén för läkarprogrammet på Uppsala Universitet.


Av JJs tidigare engagemang och utlåtanden att döma så känns det svårt att inte få en del komiska bilder i huvudet av hur exakt allt som inte faller JJ i smaken i form av politiska åsikter och tankesätt får hen att känna sig ”kränkt” och börja bröla och jämra sig. Vi har alltså att göra med en person som med all sannolikhet fuskat på tentor (jag har bläddrat igenom de inscannade svaren och kan inte komma till någon annan slutsats), därpå ljugit om det och som använder sin ”kränkthet” för att sätta dit sina kurskamrater.

Vad är det exakt JJ känner sig kränkt över och kan det verkligen vara skäl nog för detta utspel?

Vad jag har fått höra så kom JJ:s anmälning den gången efter nån intern diskussion i klassen på Facebook där det riktades kritik mot honom av någon anledning. Eventuellt var han klassrepresentant eller på något ansvarig för något i klassen då, men oavsett var det ändå absolut inget att anmäla någon annan för. Han är lite väl mycket drama queen kan man säga.
Citera
2018-03-24, 15:24
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Detta är faktiskt inte första gången JJ känner sig kränkt, utan en gång tidigare har han gjort en anmälan. Den gången var det dock mot hans kurskamrater



Jag har stött på massor med "läkare" som blivit provocerade för att man gjort egen research innan man kommer och träffar dem. Ofta ha jag haft rätt och då blir de irriterade. Dessa förlorare tror att de ör smarta än alla andra men att komma in på en utbildning innebär mer än att ha betyg. i 90% av fallen har jag haft rätt men de vill inte säga det för då skulle jag ha bättre koll än dem och det tycker de inte om. jag skulle sagt till honom att han skulle få göra en ny tenta och en muntlig tenta, fuskar man ska det blir tuffare och jag antar att han kommer att få det svårare framöver. Man vill ju inte ha någon som svärtar ner hela professonen och utbildningen.
Citera
2018-03-27, 10:43
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Hörde nåt om att JJ ska ha gjort anmälan till JK, och någon annan myndighet för att få upprättelse och bemötas med respekt. Nån som vet nåt om det?

Citat:
Ursprungligen postat av drfy
Stämmer, JO + UKÄ

Precis anmälan har gjort till både JO och UKÄ och riktar sig mot Uppsala universitet, disciplinnämnden, samt fem professorer. Jag har kommit över båda anmälan och den mailkonversation som var grunden till "Simons" artikel i ergo.

Det är väldigt mycket arbete att censurera dessa så att de blir förståeliga och jag vet faktiskt inte om jag kommer orka göra det. Om någon önskar dessa dokument utan censurering skicka PM, då jag inte känner för att dumpa dessa dokument helt öppet.
Citera
2018-03-27, 12:45
  #71
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatism0s
Precis anmälan har gjort till både JO och UKÄ och riktar sig mot Uppsala universitet, disciplinnämnden, samt fem professorer. Jag har kommit över båda anmälan och den mailkonversation som var grunden till "Simons" artikel i ergo.

Det är väldigt mycket arbete att censurera dessa så att de blir förståeliga och jag vet faktiskt inte om jag kommer orka göra det. Om någon önskar dessa dokument utan censurering skicka PM, då jag inte känner för att dumpa dessa dokument helt öppet.

Med tanke på att du har mindre än 50 inlägg så kommer folk inte kunna PM:a dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback.org
Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM.
Kan dock säga direkt att jag är intresserad av de där filerna som du nämner, så du får gärna dra iväg ett PM till mig med en nerladdningslänk eller liknande.
Citera
2018-04-05, 21:33
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Med tanke på att du har mindre än 50 inlägg så kommer folk inte kunna PM:a dig. Kan dock säga direkt att jag är intresserad av de där filerna som du nämner, så du får gärna dra iväg ett PM till mig med en nerladdningslänk eller liknande.

Det visade sig att jag tydligen inte heller kan skicka PM med dessa nya regler (har kunnat skicka tidigare). För de som är intresserade av dokumenten skriv till mig på Wickr (har samma användarnamn där) så skickar jag nedladdningslänk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback