Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-07, 02:57
  #337
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davexx360
Första jag minns är att man använde Netscape och att man lärde sig använda Altavista som sök motor Sedan var det ju oxå jobbigt att man inte kunde prata i telefonen när man var uppkopplad mot nätet, eftersom modemet använde telefonlinjen. Dyrt var det oxå på dagtid, har för mig att det var billigare att surfa på kvällarna.

När någon i huset lyfte luren, så bröts förbindelsen.. Själva surfen kostade ju samma oavsett tid på dygnet, men minutkostnaden för linjen, dvs. "samtalet" kostade hälften efter kl. 18 på kvällen och fram till 07 på morgonen. Minns en av de första kvartalsräkningarna med internet på 90-talet: 3000 spänn! (Motsvarar 8000:- idag). Innan modemet, så låg kvartalsräkningen på typ 3-400..
Fick ransonera surfen till max 60 minuter/dag(läs kväll) pga. detta..

Bip.net var en operatör man kunde surfa gratis på minns jag, mot att man tvingades glo på reklambanners bip.net la in i sidorna man surfade på. Vill minnas att internetreklam var rätt ovanligt då, så det störde inte så mycket. Sedan skaffade jag ADSL, 512 kbit/s, och det var rena himmelriket!

(skriver man in bip.net, kommer man idag till spray.se)
Citera
2018-06-07, 20:11
  #338
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Minns en av de första kvartalsräkningarna med internet på 90-talet: 3000 spänn! (Motsvarar 8000:- idag). Innan modemet, så låg kvartalsräkningen på typ 3-400..
Fick ransonera surfen till max 60 minuter/dag(läs kväll) pga. detta..

Kommer ihåg en kompis vars mamma (pga hans surfande) fick en teleräkning på 6 000:-. Det var 1997 eller 1998. Om det var på en månad eller kvartal vet jag inte, men dyrt var det.
Var mycket chattande på den tiden.
Samma med mobiler som väl slog igenom ordentligt däromkring, var också väldigt dyrt att ringa med.
Citera
2018-06-07, 20:28
  #339
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Kommer ihåg en kompis vars mamma (pga hans surfande) fick en teleräkning på 6 000:-. Det var 1997 eller 1998. Om det var på en månad eller kvartal vet jag inte, men dyrt var det.
Var mycket chattande på den tiden.
Samma med mobiler som väl slog igenom ordentligt däromkring, var också väldigt dyrt att ringa med.

"Take me back"! -Tyvärr, "tyvärr" var jag rätt vuxen på 1990-talet, (redan), så jag fick räkningen själv från typ "Televerket", eller om det hette "Telia" redan då, skit samma: Inte så särskilt kul att få en "astronomisk" telefonräkning då. -Men jag lärde mig rätt snabbt, och när "ADSL kom till byn" var det rena "hallelujah!"

-Ja, "uppringt v90-modem" var en ökenvandring alltså.. Jag är inte religiös för ett öre, men ADSL var en närmast religiös upplevelse 1999! -Frälsning!
-Dock bara 512k men ändå en rejäl förbättring mot 40k man hade innan, och 512k "dygnet runt" för en femtedel av priset utan begränsningar!
Citera
2018-06-10, 08:00
  #340
Medlem
oyegies avatar
Farsan och jag besökte biblioteket och skulle låna dator med internet,vi satt och sökte på AltaVista,tyckte det var ganska tråkigt då.
Ännu värre med mobilerna,tänk sitta och surfa med monokrom skärm,snacka om primitivt och dyrt som fan.
Citera
2018-06-10, 17:07
  #341
Medlem
Jag hade en väldigt gammal dator och långsamt internet. Det enda som gick fort var telnet. Jag var ofta på irc med telnet och var på en kanal som hette Jeopardy, eller något i den stilen, som drevs av en bot.
Då man svarade rätt på något skrev de andra saker som ex. vis. N1, GJ, WD, VN och och såvidare. Det var mest amerikaner där som inte kunde något om geografi så de frågorna fick man ingen konkurrens om, så det var ju bra.
Citera
2018-06-10, 17:43
  #342
Medlem
flaskborstes avatar
På den gamla goda tiden så hoppade man runt mellan textbaserade "hemsidor" med Gopher och man anade internets storhet. Sedan startade www och då hängde man mer och mer på "Webben" Men det blev mycket gopher "surfande" av gammal vana mest då man satt med en Amiga A4000.

Gopher finns väl än idag och det censureras inte lika hårt som www misstänker jag.
Verkar dock inte som om dagens internet providers låter folk logga in med en gopher client. De jag sett är utländska providers och www > Gopher sidor.
Citera
2018-06-13, 18:21
  #343
Medlem
T-Todts avatar
Min familj var först med bredband á 0.35mb/s (tror det var hastigheten) i min högstadieklass. Jag bjöd in några kamrater för att se hur snabbt det gick att ladda hem en låt. Alla var imponerade av miraklet att inte behöva låta Kazaa käka bandbredd i en hel dag.
Citera
2018-06-13, 18:47
  #344
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När någon i huset lyfte luren, så bröts förbindelsen.. Själva surfen kostade ju samma oavsett tid på dygnet, men minutkostnaden för linjen, dvs. "samtalet" kostade hälften efter kl. 18 på kvällen och fram till 07 på morgonen. Minns en av de första kvartalsräkningarna med internet på 90-talet: 3000 spänn! (Motsvarar 8000:- idag). Innan modemet, så låg kvartalsräkningen på typ 3-400..
Fick ransonera surfen till max 60 minuter/dag(läs kväll) pga. detta..

Bip.net var en operatör man kunde surfa gratis på minns jag, mot att man tvingades glo på reklambanners bip.net la in i sidorna man surfade på. Vill minnas att internetreklam var rätt ovanligt då, så det störde inte så mycket. Sedan skaffade jag ADSL, 512 kbit/s, och det var rena himmelriket!

(skriver man in bip.net, kommer man idag till spray.se)

Alla skulle logga in kl 18 samtidigt Så det kunde bli trångt på nätet runt kl 18.
Fick ett tips om ett program som hete televagt eller något sådant, så man kunde styra sitt internet beroende.

Gick inte ringa någon då, för det tutade upptaget. efter kl 18.

Sedan kom internet via TV antennkablen, som funkade så där. Den var på 0,5 mb. En otrolig hastighet för mig. Men den blide snart begränsad nerladdning till 10 gb /mån, gick man över, så sänktes hastigheten till 0,10 mb/s.
Citera
2018-07-20, 02:30
  #345
Medlem
Napster, ICQ, mIRC
Citera
2018-07-20, 13:47
  #346
Medlem
Free6.com
Skunk.nu
Citera
2018-07-20, 14:04
  #347
Medlem
fuskas avatar
Spray internetabonnemang, surfa så mycket du vill för 250:-(tror jag det var).
Rena guldgruva när man hade två telefonlinjer var som att ha ett riktigt kasst adsl.
Det försvann dock väldigt fort, dom insåg nog att det var för billigt.

Spela på amerikanska servrar där man kunde få fryslagg i 20 minuter. Bara att läsa en bok och skriva på ICQ. Minns mitt nummer än. 11468***

Geocitys webbhotellet där alla hade omöjligt långa adresser och inget sätt att söka på fanns.
Varje sida tog evigheter att ladda in, för den var fylld av gif's t.ex https://upload.wikimedia.org/wikiped...on_graphic.gif
Här har ni hela arkivet av geocity
https://www.oocities.org


Spela baldursgate multiplayer och ringa upp med modemet för spelet crashar för 20 gången på 30 minuter och pappa kommer instormande mitt i natten och undrar vad fan man håller på med.

Mp3.com. Man kunde ladda ner låtar från den sidan. Var nog före sin tid.

mIRC, där man gjorde konstiga skript och hängde i #Speaker's_corner som @vsop



Edit, Mindes en grej till
__________________
Senast redigerad av fuska 2018-07-20 kl. 14:08.
Citera
2018-08-01, 01:35
  #348
Medlem
sk0gens avatar
Älskade internet!

Längtar tillbaka till vilda västern-perioden runt 97-98

Ja förutom att folk inte hade så bra hastigheter då

Internet då innebar att man tvingades ”se bakom skalet” mer än idag.
Ville man nå ut fick man göra en hemsida. Då lärde man sig vad ovh HTML. Och för att då ut sidan var man tvungen att lära sig använda FTP:program.

Man fick leta sig fram och delade gärna med sig av en användbar länk !

Idag är det bara surf & click. Allt cirkulerar kring Appar och några stora dinosaurietjänster som
Facebook mm. Social media. Det är trist
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback