Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-04-25, 19:00
  #73
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Detta är en vanligt förekommande floskel. Vidareutveckla gärna hur du menar att cannabis är skadligt för hjärnan innan 25?
Njaa det är inte direkt en floskel. Finns studier som bekfräftar detta. Röker man mycket i ung ålder innan hjärnan är färdigutvecklad kan hjärnan ändras och dessa förändringar stannar kvar i vuxen ålder. Därför det inte är så smart att röka mycket i ung ålder. Vad det betyder i praktiken är svårare att säga, väldigt individuellt. Ett inte så vetenskapligt sätt att kontrollera vad det betyder är att jämföra vänner som röker mycket jämfört med de som inte gör det. Då får du en känsla för vad det betyder.

25 är dock ingen magisk ålder. Man bara påpekar att cannabis kan vara skadligt för en hjärna som inte är färdigutvecklad. Ju tidigare man börjar ju sårbarare är hjärnan för negativa förändringar.

Men hjärnan är känd för att vara väldigt formbar. Lider man av funktionsnedsättningar förknippat med cannabismissbruk tror jag man kan bättra sig. Men onödig risk kanske att utsätta sig för sånt när man är ung. Ska cannabis bli lagligt tycker jag det borde vara åldersgräns på typ 20 år i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Ranndall 2018-04-25 kl. 19:12.
Citera
2018-04-26, 13:02
  #74
Medlem
Snabb huvudräkning sitter i muskelminnet. Din hjärnas kapacitet att multiplicera tal bör inte påverkas långsiktigt när du väl slutar röka. Att räkna är något som man måste göra dagligen för att vara snabb på det. Det är något jag märker väldigt snabbt när jag har tentor och liknande. Min huvudräkning är skit tills jag sätter mig ner och dagligen använder den del av hjärnan som bidrar till att lösa uppgifterna. Att du blivit segare är väl inte så konstigt? Det låter som du röker varje dag. Då krävs det väl inte så mycket analyserande att fatta att du kommer vara segare. Att vara hög på gräs har ju ändå varit världskänt att de bidrar till ett sämre närtidsminne samt en segare hjärna. Det känns faktiskt som du borde vänta med att röka. När man läser din text känns det snarare som att du är 17 än 23.

Det är under dessa år folk utvecklas som människor och bildar den personlighet och kunskapsgrunder som behövs i vuxenlivet. Att gå runt och vara hög hela dagarna kanske är kul men det kommer antagligen blockera din utveckling.
Citera
2018-04-26, 13:13
  #75
Medlem
caecos avatar
Något jag märkt är att en del verkar drabbas mycket hårdare än andra av försämrat närminne. Kanske beror det på att det skilde sig mycket från början redan.

En del av de jag känner som röker dagligen märker jag av att de blivit lite ”trögare”. Bland denna kategori innefattar jag mig själv. Röker inte dagligen, men under kortare perioder sker det ibland. Har ett ganska krävande jobb mentalt, vilket gör att jag märker skillnad fort.

Andra människor som röker dagligen har jag inte ens märkt att de blivit trögare. En mycket nära vän hade uppehåll i ett halvår och märkte ingenting. För att klargöra så var han inte ”trög” från början heller, utan alltid varit ganska smart och snabbtänkt.
Citera
2018-04-27, 21:14
  #76
Medlem
Elikos avatar
Det är gött att hamna på samma nivå som alla andra hjärnskadade människor..
Citera
2018-04-28, 22:31
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BariHaver
Hej.
Beskriver kortfattat.
Är född 95. Fram tills jag var 18 år så var jag riktigt skarp i skallen. Skolsmart. På mattelektionerna behövdes det ej miniräknare för min del. Jag kunde läsa böcker, memorera och sedan läsa en sida av boken i min skalle.
Skulle jag fråga dig efter ditt mobilnummer så skulle jag bara lyssna på de du säger för det satt fast i huvet på mig. Sen jag blev 18 så har jag rökt ganska tungt. Många ganjakvällar med grabbar där man experiment olika saker hotbox, hink vatten, etc. Det har pågått nu i 5 år och det fortsätter.
Skillnaden är att jag är absoolut inte skarp än vad jag var förut. Jag glömmer bort nummer, ärenden, tider. Mycket dålig tidsuppfattning. Mycket dålig muntligt samt skriftligt. Jag var en topp elev då jag ej rökte. Algebra räknade jag i huvudet. Försöker jag räkna ut Basen gånger höjden blablabla idag så försvinner det så fort jag tänker på det.

Vad kan detta bero på? Är det möjligt att "vrida" tillbaka skallen så som den var innan? Det måste finnas någon därute som förstår.
Innan jag rökte = Skarp, Bra minne
Idag tungt rökande = Seg i huvet, huvudvärk 24/7, dålig sömn, äter dåligt, glömmer bort delar av språket (sv, eng)

Du har blivit könsmogen och nu ska du ut o spruta säd.
Citera
2018-04-30, 03:17
  #78
Avstängd
Plaguetongues avatar
att du är seg i skallen kan bero på tusen olika saker
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback