Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 08:44
  #1
Medlem
Någon annan som stör sig på att mix megapol allt som oftast klipper ner låtar som de spelar?
Förmodligen har dom fått klartecken för detta ifrån upphovsmakarna, men grymt störande är det i alla fall när det försvinner halva verser eller en hel "vända" i uppbyggnaden inför slutklämmen.
Många märker det säkert inte då det är rätt sömlöst gjort och de aldrig bryter takten, men ibland så märker man hur dom våldfört sig på låten och klippt sönder den rejält. I de grövsta fallen av misshandel kan det röra sig om närmare minuten av bortklippt material.
Bara mix megapol håller på med den här siten, förmodligen i tron att ingen märker något.
Citera
2017-10-28, 09:05
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag vet inte om jag stör mig så mycket på det. Det är ju reklamradio och artister har ju i alla år fått anpassa sina låtar genom "radio edits" eller acceptera att radiostationerna klipper i deras låtar, för att få dom spelade öht.

Ibland funkar det kanske mindre bra men vill man lyssna på reklamradio är det nåt man får leva med. Money talks!

Editing for time
Citera
2017-10-28, 09:13
  #3
Medlem
Ja Bandit klipper ju extremt mycket ibland känns mer som "smakprov".
Citera
2017-10-28, 09:44
  #4
Medlem
Swe1227s avatar
Det är väl samma med alla radiokanaler. Men skulle tro att rockkanalerna sabbar låtar i störst utsträckning. Ta "Money for nothing" som exempel. Hela introt tar dom bort, andra versen får inte vara med och efter andra versen är dom snabba med att klippa. Då har dom inte spelat en tredjedel av hela låten. Samma sak med Sultans of swing, hur kan man tona ut innan solot i slutet har börjat. Jag blir ganska lack i alla fall.
Citera
2017-12-03, 11:58
  #5
Medlem
Mix Megapol slaktar julen ex juligen med Just D säkert 10 ggr samma dygn vilken dynga till radiokanal
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Någon annan som stör sig på att mix megapol allt som oftast klipper ner låtar som de spelar?
Förmodligen har dom fått klartecken för detta ifrån upphovsmakarna, men grymt störande är det i alla fall när det försvinner halva verser eller en hel "vända" i uppbyggnaden inför slutklämmen.
Många märker det säkert inte då det är rätt sömlöst gjort och de aldrig bryter takten, men ibland så märker man hur dom våldfört sig på låten och klippt sönder den rejält. I de grövsta fallen av misshandel kan det röra sig om närmare minuten av bortklippt material.
Bara mix megapol håller på med den här siten, förmodligen i tron att ingen märker något.
Citera
2017-12-03, 12:22
  #6
Medlem
Trolltestets avatar
Det är därför de heter Mix Megapol istället för bara Megapol..
Citera
2017-12-03, 18:06
  #7
Medlem
Jul Megapol
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är därför de heter Mix Megapol istället för bara Megapol..
Citera
2018-12-11, 19:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag vet inte om jag stör mig så mycket på det. Det är ju reklamradio och artister har ju i alla år fått anpassa sina låtar genom "radio edits" eller acceptera att radiostationerna klipper i deras låtar, för att få dom spelade öht.

Ibland funkar det kanske mindre bra men vill man lyssna på reklamradio är det nåt man får leva med. Money talks!

Editing for time
Måste bara skrämma liv i den här tråden igen för det är så förbannat dåligt gjort. Man kan heller inte jämföra med de radio edits som gjordes fram till bara ett par år sedan. Dagens lirare slaktar låtarna helt utan att ta hänsyn till låtens uppbyggnad eller riktlinjer för hur musik bör komponeras. Man lämnar fragment av verser och det enda som verkar vara heligt är att inte takten bryts, för då skulle ju svenne banan märka av det. Har slutat lyssna på skiten.
Egentligen bara Star FM som inte håller på med det här, samt några mer lokala stationer...
Citera
2019-01-06, 17:42
  #9
Medlem
konstigkonsts avatar
Då vill jag skaka liv i tråden för att försvara detta. Möjligen är jag skadad av att ha klippt musik och gilla postmoderna radioformat men ex låtarna Power Hit Radio är aldrig längre än 2 minuter. Det är en intressant vidareutveckling av popformatet som är mer i fas med tiden. Man måste förstå att ex Mix Megapol primärt inte är musikradio, det är ett format, ett bakgrundsskval, en "känsla". Man måste ju vara galen eller ha urusel musiksmak för att lyssna på kommersiell radio för musikens skull
Citera
2019-04-26, 13:13
  #10
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Någon annan som stör sig på att mix megapol allt som oftast klipper ner låtar som de spelar?
Förmodligen har dom fått klartecken för detta ifrån upphovsmakarna, men grymt störande är det i alla fall när det försvinner halva verser eller en hel "vända" i uppbyggnaden inför slutklämmen.
Många märker det säkert inte då det är rätt sömlöst gjort och de aldrig bryter takten, men ibland så märker man hur dom våldfört sig på låten och klippt sönder den rejält. I de grövsta fallen av misshandel kan det röra sig om närmare minuten av bortklippt material.
Bara mix megapol håller på med den här siten, förmodligen i tron att ingen märker något.

Gammal tråd men jag har bara märkt det för ett tag sen. De förstör låtar. De klipper bort någon av verserna eller andra bitar som ger låten variation, vilket leder till att låten nästan bara består av refränger och avslutning. Musiken blir skit på det viset. Det är för djävligt att de får hålla på så.
Citera
2019-04-29, 14:47
  #11
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Troligen är en betydande faktor att folk inte gillar samma låtar. Risken att tappa lyssnare bli för stor om man kör hela fyra minuterna av en låt som många inte tycker om.

Även Rockklassiker har gjort sig skyldiga till att slakta låtar för övrigt. Hörde en gång hur Bohemian Rhapsody klipptes av före operapartiet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback