Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-06-14, 22:28
  #25
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är ingen sån skillnad. Att man säger så tyder bara på okunskap. Idag finns hjälmar i en uppsjö olika material och plasthjälmar kan vara minst lika bara som glasfiber eller kolfiber. Normalt sett om man kraschar så skyddar alla godkända hjälmar huvudet alldeles utmärkt. Bara kolla på lite tester så ser du att det inte skiljer nämnvärt i skydd mellan en hjälm för 1000:- och en för 13000:-. Det är inte det man betalar för utan annat.

https://www.mchjalm.se/tester-av-MC-hjalmar

Kollar man på praktiska tester så ser man att det är stor skillnad i hur olika material hanterar en smäll, sen är livslängden olika på materialen också, plast hjälmarna är förbrukade efter 3 år, fiberhjälmarna 5.

Tror inte någon plasthjälm tar sig igenom Snell M2020 eller FIM. Jag själv har en hel uppsjö av hjälmar, i alla möjliga material, inklusive modeller som använts i tex MotoGP, men för det mesta använder jag en plastkruka som inte är godkänd ens för att cykla med.

Mycket handlar om komfort med dyrare hjälmar, ska jag långt vill jag ha en hjälm som både är skön på huvudet, väger lite och tar bort mycket vindbrus så då blir det en integralhjälm i kolfiber. Ibland vill man få lite uppmärksamhet, så då tar man en modell med med skrikig grafik. Ibland vill man känna vinden i skägget och då blir det en kruka ā la Sons of Anarchy. Man köper lätt flera hjälmar per år bara för att man blir sugen på nått nytt.
Citera
2022-06-19, 19:21
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
En plasthjälm studsar mot underlaget ungefär som en fotboll. Prova gärna med en gammal hjälm.

Glas/kolfiber tar upp kraften o studsar inte o ger mindre skador vid olycka typ whiplash mm.

Håller med övriga skribenter - prova, prova o prova.
Beroende på mc tycker jag att det är viktigt med en hjälm som inte släpper igenom motorljudet så mkt. Men det är en smaksak o beroende på motorljudet/skramlet.
Vad händer då när man slår i huvudet för andra gången när man t.ex. snurrar runt på marken. Hjälmen går sönder vid första islaget och sedan är det mjuka delar som ska skydda. Helt enkelt olika skolor av säkerhet. En glasfiberhjälm är även förbrukad om den tappas i marken eller trillar/blåser av mc:n.
Citera
2022-06-22, 13:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tannis1195
Runt omkring 2000kr klassen
Du ska hända leksak alltså. Det är vad en ok cykel hjälm kostar. Frågan är om en sån inte skulle skydda bättre?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback