Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-27, 22:13
  #1
Medlem
..är godkända i Sverige till jakt...?
Citera
2017-10-27, 22:52
  #2
Medlem
Glock 19
Citera
2017-10-27, 23:04
  #3
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
..är godkända i Sverige till jakt...?
Det finns ingen lista över alla godkända modeller, så länge de uppfyller Naturvårdsverkets krav på konstruktion och piplängd med mera och har har tillräcklig oumphf för att åtminstone klassa in i klass 4 så är de godkända.

9x19 går nog in i klass 3, men du kommer ha svårt att hitta ett gevär kamrat i den kalibern, finns nog inte många att tillgå. Marlin hade en halvauto en gång i tiden, Marlin Camp 9. Den går möjligtvis att få på jaktlicens.

Enda orsaken jag kan tänka mig till att man skulle vilja ha ett jaktvapen i 9x19 är för att man då kan köpa ammo till sin illegala pistol man råkar sitta på...
Citera
2017-10-27, 23:22
  #4
Medlem
scoremaxs avatar
Jag har under ett års tid sonderat terrängen på dessa.
Har efter fåfängt letande efter en Camp-carbine (har inte funnits en enda tillgänglig under året i Sverige)
Rugers PRC-9 eller vad en hette, lagt ned den av andra skäl), haft en licensansökan inlagd på att få bygga ett eget(avslag), äntligen hittat en Thompson Center som jag kommer söka licens på.
Fel kaliber i nuläget, men det går att ändra på såklart.


Citat:
Enda orsaken jag kan tänka mig till att man skulle vilja ha ett jaktvapen i 9x19 är för att man då kan köpa ammo till sin illegala pistol man råkar sitta på...

eller så kanske man vill ha en extremt billig centralantänd patron som är bra mycket mer potent än .22lr, speciellt om man redan har en legal pistol i 9x19.
Eller laddverktyg och komponenter redan.
Eller för att den har samma hylsbottenmått som 5.56/.223/.300BLK, så man kan bygga fina växelsystem.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-10-27 kl. 23:25.
Citera
2017-10-27, 23:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag har under ett års tid sonderat terrängen på dessa.
Har efter fåfängt letande efter en Camp-carbine (har inte funnits en enda tillgänglig under året i Sverige)
Rugers PRC-9 eller vad en hette, lagt ned den av andra skäl), haft en licensansökan inlagd på att få bygga ett eget(avslag), äntligen hittat en Thompson Center som jag kommer söka licens på.
Fel kaliber i nuläget, men det går att ändra på såklart.




eller så kanske man vill ha en extremt billig centralantänd patron som är bra mycket mer potent än .22lr, speciellt om man redan har en legal pistol i 9x19.
Eller laddverktyg och komponenter redan.
Eller för att den har samma hylsbottenmått som 5.56/.223/.300BLK, så man kan bygga fina växelsystem.


Exakt, billig övning är viktigare än du tror.
Citera
2017-10-27, 23:31
  #6
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Exakt, billig övning är viktigare än du tror.
Nej, jag vet ju det uppenbarligen.
Citera
2017-10-28, 00:46
  #7
Medlem
troligaste är att inget förutom det officiella har hänt.

Jag menar, yeah!
Citera
2017-10-28, 01:30
  #8
Avstängd
de brosipå om du ska skjuta björn eller fågel så att säga mer kaliber ju större djur. Man vill ju ändå att djuret ska dö så snabbt som möjligt så de inte lider, finns väl inger djur värt o skjuta som dör dirr av 9 mm
Citera
2017-10-28, 05:26
  #9
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosszze
de brosipå om du ska skjuta björn eller fågel så att säga mer kaliber ju större djur. Man vill ju ändå att djuret ska dö så snabbt som möjligt så de inte lider, finns väl inger djur värt o skjuta som dör dirr av 9 mm

Du vet att det finns en klassindelning?
Citera
2017-10-28, 07:11
  #10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
troligaste är att inget förutom det officiella har hänt.

Jag menar, yeah!

Jag förstår inte..
Citera
2017-10-28, 08:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag förstår inte..


Jag menar bara att inget hänt på den svenska marknaden(för liten)

en mekanism likt ruger 10/22 fast något uppskalad skulle vara fantastiskt rolig
Citera
2017-10-28, 08:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Det finns ingen lista över alla godkända modeller, så länge de uppfyller Naturvårdsverkets krav på konstruktion och piplängd med mera och har har tillräcklig oumphf för att åtminstone klassa in i klass 4 så är de godkända.

9x19 går nog in i klass 3, men du kommer ha svårt att hitta ett gevär kamrat i den kalibern, finns nog inte många att tillgå. Marlin hade en halvauto en gång i tiden, Marlin Camp 9. Den går möjligtvis att få på jaktlicens.

Enda orsaken jag kan tänka mig till att man skulle vilja ha ett jaktvapen i 9x19 är för att man då kan köpa ammo till sin illegala pistol man råkar sitta på...

det vet jag, undrade mer om det fanns modeller som passar in och är populära
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback