Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-29, 13:24
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Nämnda diskussioner om "förtäckt anställning" är överlag förlegade och härrör från äldre tider med annat regelverk och gällde huvudsakligen enskilda firmor och skatteverkets dåtida rädsla att arbetsgivaravgiften trillade mellan stolarna och inte betalades.

Ja, det var lite det jag misstänkte. De fallen jag känner till har ett antal år på nacken.
Citera
2017-12-04, 16:49
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Hej,
Jag jobbar i itbranschen åt ett företag jag jobbat åt i ganska många år. Jag är väldigt duktig inom ett nischat område och är en nyckel person i verksamheten. Nu står vi in för en omorganisation som kommer att innebära delvis nya ägare.

Jag funderar på att ta tillfället i akt och kliva av och köra själv. Min arbetsgivare skulle bli tvungen att ta in mig som konsult och jag skulle kanske kunna få till ett avtal där jag är garanterad ett antal timmar, kanske halvtid, mot att jag inte jobbar med direkta konkurrenter. I praktiken skulle jag säkert kunna jobba heltid under en överskådlig framtid. Dock finns det många inte direkta konkurrenter som skulle kunna behöva min expertis så möjligheten att hitta andra kunder finns, om inte min nuvarande arbetsgivare tar upp all tid.


Min fundering är vad skatteverket skulle ha för åsikt om mitt nya AB som fakturerar min gamla arbetsgivare? Går det? Idag är jag formellt en lägre chef och inte en teknisk expert, vilket jag skulle sälja mig som i framtiden.

Tacksam för svar!
Tänkte se om det går att blåsa liv i denna tråd igen.

Nu har situationen tagit en intressant vändning då det ser ut som att jag kommer att bli minoritetsägare i bolaget jag nu är anställd. Jag kommer att äga ca 30% och fortsatt vara anställd med bibehållen lön. En kollega kommer att bli majoritetsägare. Jag kommer inte att vara särskilt aktiv som ägare utan mest gneta på som vanligt. Anledning att jag ens är påtänkt som delägare är att min kompetens bedöms kritisk och svår att ersätta.

Jag tänkte göra två flugor på smällen och passa på att kliva av och starta egen konsultverksamhet. Tanken är att fortsätta göra ungefär heltid åt min gamla arbetsgivare med muntliga avtal om som innebär att timmarna jag fakturerar motsvara vad jag kostar som anställd (tjänar drygt 50tkr / mån).
Jag har även en idé om att kunna ha lite andra uppdrag med det blir troligtvis en liten del av totalen.

Syftet med att starta eget är dels att kunna skatta mindre genom att sänka lönen och ta ut en del utdelning och dels att kunna förverkliga lite andra projekt jag klurat på som kräver kapital. Måste dock erkänna att jag har en del läsning kvar angående skatteregler.

Om jag sköter det hela snyggt enligt tipps i denna tråd, skulle upplägget kunna fungera med skatteverket?
Citera
2021-08-14, 19:27
  #39
Medlem
Sparkar liv i den här tråden lite då jag går i samma tankar. Hur funkar det med bil till företaget? Jag har idag en bil som jag betalar förmån för. Vad ska man fördelaktigen välja i sitt eget AB? Jag tänker spontant - köpa en begagnad elbil och sedan be min kund stå för milersättning.
Citera
2021-08-14, 21:26
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Sparkar liv i den här tråden lite då jag går i samma tankar. Hur funkar det med bil till företaget? Jag har idag en bil som jag betalar förmån för. Vad ska man fördelaktigen välja i sitt eget AB? Jag tänker spontant - köpa en begagnad elbil och sedan be min kund stå för milersättning.

Om det krävs bil i tjänsten (i ditt eget bolag alltså) så skall den helst ägas av företaget, om den dessutom kommer att nyttjas för privat bruk så påförs den som använder bilen ett förmånsvärde som det kommer att utkrävas skatt för. I de flesta fall är detta en bra lösning, men det förutsätter att bilen används relativt frekvent privat, är så ej fallet, köp en prisbillig bil att användas privat samt ha en företagsbil som inte används för privatköring.
Citera
2021-08-14, 21:28
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Tänkte se om det går att blåsa liv i denna tråd igen.

Nu har situationen tagit en intressant vändning då det ser ut som att jag kommer att bli minoritetsägare i bolaget jag nu är anställd. Jag kommer att äga ca 30% och fortsatt vara anställd med bibehållen lön. En kollega kommer att bli majoritetsägare. Jag kommer inte att vara särskilt aktiv som ägare utan mest gneta på som vanligt. Anledning att jag ens är påtänkt som delägare är att min kompetens bedöms kritisk och svår att ersätta.

Jag tänkte göra två flugor på smällen och passa på att kliva av och starta egen konsultverksamhet. Tanken är att fortsätta göra ungefär heltid åt min gamla arbetsgivare med muntliga avtal om som innebär att timmarna jag fakturerar motsvara vad jag kostar som anställd (tjänar drygt 50tkr / mån).
Jag har även en idé om att kunna ha lite andra uppdrag med det blir troligtvis en liten del av totalen.

Syftet med att starta eget är dels att kunna skatta mindre genom att sänka lönen och ta ut en del utdelning och dels att kunna förverkliga lite andra projekt jag klurat på som kräver kapital. Måste dock erkänna att jag har en del läsning kvar angående skatteregler.

Om jag sköter det hela snyggt enligt tipps i denna tråd, skulle upplägget kunna fungera med skatteverket?

Vad är syftet med att gå in som delägare? Är även meningen att ingå i företagets styrelse?
Citera
2021-08-15, 12:42
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om det krävs bil i tjänsten (i ditt eget bolag alltså) så skall den helst ägas av företaget, om den dessutom kommer att nyttjas för privat bruk så påförs den som använder bilen ett förmånsvärde som det kommer att utkrävas skatt för. I de flesta fall är detta en bra lösning, men det förutsätter att bilen används relativt frekvent privat, är så ej fallet, köp en prisbillig bil att användas privat samt ha en företagsbil som inte används för privatköring.


Vad är relativt frekvent då? Kan du visa mig ett exempel så att jag förstår.
Citera
2021-08-15, 13:37
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om det krävs bil i tjänsten (i ditt eget bolag alltså) så skall den helst ägas av företaget, om den dessutom kommer att nyttjas för privat bruk så påförs den som använder bilen ett förmånsvärde som det kommer att utkrävas skatt för. I de flesta fall är detta en bra lösning, men det förutsätter att bilen används relativt frekvent privat, är så ej fallet, köp en prisbillig bil att användas privat samt ha en företagsbil som inte används för privatköring.

Om du skall köra privat bil och sedan har företagsbilen som tjänstebil och inte förmåns bil, var mycket försiktig. För skv är stenhårda med detta. Se till att ha företagsbilen parkerad på annan adress än där du bor tex. För får de minsta lilla misstanke så beskattar de dig fullt ut och då blir det svindyrt för dig. I regel brukar jag avråda från det upplägget.

Vi hade säljare som hade företagsbilar, 15 st vid tidpunkten. Vid en skattekontroll fick alla utom 2 uppräknad förmån för sina bilar och det kostade dem 10-tusentals kronor per skalle.

SKV gick igenom deras körjournaler och om det var en skillnad på mer än tre mil på en vecka (mellan Eniros vägbeskrivning och deras uppskrivna körjournal) på de adresser de hade befunnit sig, blev de förmånsbeskattade för hela inkomståret på den bilen. En kille hade 4 mil fel på en enda månad utav de 8 som de kollade på. Det räckte, han fick förmånsbeskattning på 8 månader á 3800kr.

Så var försiktig med den lösningen. Enklast är att helt enkelt köpa en billig bil och ta förmån på. Då blir det inte jätteblodigt och du slipper risken att åka på dubbelt. Först betala för att äga en bil och sedan åka på beskattning på din företagsbil också.
Citera
2021-08-15, 14:22
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Vad är relativt frekvent då? Kan du visa mig ett exempel så att jag förstår.

Det är givetvis beroende på diverse faktorer som jag inte har för er lösning.

Systemet med förmånsvärde är tämligen "fyrkantigt", det är ingen skillnad om du kör 200 mil privat per år eller 8000, det som skiljer är förstås drivmedel, men drivmedel ingår inte i förmånsvärdet.
Det är nyvärdet på bilen som är ett av de värden som genererar förmånsvärde, men det räknas från det att bilen var ny även påföljande år.

I allmänhet krävs att man använder bilen privat åtminstone 1000 mil per år, men beror på värde på bil, eventuellt privatägda bilar som används parallellt och om man ser något värde i att slippa hantera två bilar.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2021-08-15 kl. 14:26.
Citera
2021-08-15, 18:57
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är givetvis beroende på diverse faktorer som jag inte har för er lösning.

Systemet med förmånsvärde är tämligen "fyrkantigt", det är ingen skillnad om du kör 200 mil privat per år eller 8000, det som skiljer är förstås drivmedel, men drivmedel ingår inte i förmånsvärdet.
Det är nyvärdet på bilen som är ett av de värden som genererar förmånsvärde, men det räknas från det att bilen var ny även påföljande år.

Jo, drivmedel får man också betala. Skattemässigt är det fortfarande fördelaktigt. Men inte jättemkt. Du får skatta på 120% av värdet. Så om du åker privat förbrukar bensin för 1000kr så får du betala skatt på 1200kr. Vid 55% marginalskatt blir det 660kr.


Citat:
I allmänhet krävs att man använder bilen privat åtminstone 1000 mil per år, men beror på värde på bil, eventuellt privatägda bilar som används parallellt och om man ser något värde i att slippa hantera två bilar.

Jag har aldrig sett den siffran förut. Har du någon länk till skv på det? Och jag har aldrig hört att det beror på värdet heller.
Citera
2021-08-15, 19:01
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Jo, drivmedel får man också betala. Skattemässigt är det fortfarande fördelaktigt. Men inte jättemkt. Du får skatta på 120% av värdet. Så om du åker privat förbrukar bensin för 1000kr så får du betala skatt på 1200kr. Vid 55% marginalskatt blir det 660kr.




Jag har aldrig sett den siffran förut. Har du någon länk till skv på det? Och jag har aldrig hört att det beror på värdet heller.

Haka inte upp er på ett visst miltal även om jag nu angav ett sådant, det krävs städse en kalkyl i varje enskilt fall för att bedöma rimligheten i att ha en företagsägd bil som förmånsbil eller om den enbart skall nyttjas i tjänsten och annat fordom användas för privata transporter.
Citera
2021-08-16, 15:09
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Haka inte upp er på ett visst miltal även om jag nu angav ett sådant, det krävs städse en kalkyl i varje enskilt fall för att bedöma rimligheten i att ha en företagsägd bil som förmånsbil eller om den enbart skall nyttjas i tjänsten och annat fordom användas för privata transporter.

Tror aldrig jag hört att det skall spela någon roll. Det brukar mer vara skv som anser att skatten skall betalas. Sedan är det upp till ftg själva att dela ut bilar. Den enda regeln jag känner till är att personen som mottar förmånen skall vara anställd i bolaget.

Nu var det ett tag sedan jag satte mig in i det dock, så kanske gäller det inte längre.
Citera
2021-08-16, 17:31
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Tror aldrig jag hört att det skall spela någon roll. Det brukar mer vara skv som anser att skatten skall betalas. Sedan är det upp till ftg själva att dela ut bilar. Den enda regeln jag känner till är att personen som mottar förmånen skall vara anställd i bolaget.

Nu var det ett tag sedan jag satte mig in i det dock, så kanske gäller det inte längre.
Mest av intresse för de som har möjlighet att välja vilket inte alltid är fallet. Är det ditt eget bolag måste hänsyn tagas både för egen privat ekonomi samt företagets när det gäller förmånsbil. Kör du, för att överdriva, inte mer än 100 mil per år privat så är förmånsvärdet lika högt som om körsträckan skulle vara 10000 mil, kostnaderna för företaget påverkas däremot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback