Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-31, 19:03
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Är du på allvar?!

Om vi håller pennan över golvet och släpper den allt annat lika så ramlar den ner eftersom gravitationen är likadan om vi släpper pennan eller om vi håller pennan.

gå och lägg dig gubbe.
Nej, eftersom allt annat är lika är också pennans position i rummet det. Det hade du förstått om du hade tänkt en liten aning.

Så att allt annat är lika är således helt verklighetsfrämmande när man förbjuder konsekvenser av det som sker, genom "allt annat lika".
Och därför är ditt "förbud" mot produktionsökning vettlöst. Det är lika galet som att pennan hänger kvar i luften.

Det var mening att du skulle förstå det. (Du får väl fundera över varför du inte gjorde det).

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Finns inget flummigt med det begreppet, det är individer som är slavar åt banken via konceptet skuld.

Vad drar du för slutsats av att du inte kan förstå simpla begrepp.
Jag efterfrågat marknaden där äganderätten till dessa slavar handlas. Du har helt misslyckats med att redogöra för det.

Du borde fundera över verklighetsförankringen i det du skriver, när du tvingas förfalla till rena flumbegrepp.

----------------------------------------------------------------
Bara för att visa hur hjärndöda dina fantasier är:
* I verkligheten äger aktieägarna bankerna.
* I din sjuka värld är det kontohavarna som äger banken. (Den är nämligen kontohavarnas skuldslav).

Så här går det när man skriver utan att tänka.
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
låt oss se vad du skrev:
I detta påstående så säger du att varje bostadsområde i Sverige har ökat sin andel av utlandsfödda.
Gäller bara hitta en gata som har noll invandrare och ditt påstående skjuts i sank.
Jag har ett. Alltså är ditt påstående fria fantasier.

Sluta fantisera. Det är inget novellforum det här.
Som sagt. Ingenstans står att det skulle vara likformigt.

Om du inte förstår att andelen invandrare i bostadsområdena ökar när de ökar som andel av befolkningen, så får du väl söka hjälp någonstans. Det är bortom min förmåga att hjälpa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
herregud, helt schlut eru.
Gå tillbaka och titta själv. Du kommer inte att hitta något fall där du svarat på vad jag skriver.

Om du öht svarar så svarar du på något annat. Vanligast är att du fantiserar. Och då svarar du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det har fortfarande varit prisökning och produktionsökning samtidigt. Du förnekar att det kan ske i en ekonomi. Varför förnekar du verkligheten.
Har hade det varit bra att du redogjort för några sådana fall.
Och hur det kommer sig att vinsterna bara stiger för producenterna. Och utan att någon annan kommer in och tar marknadsandelar med lägre marginal.

Här är ett bra exempel på att du inte svarar på det jag skriver. Ett tänkbar svar hade varit att du visat vad som skulle ha varit fel i mekanismen som visar att produktionen ökar. Men något sådant finns inte.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Varför är det då ingen som köper om lönerna stiger.
Ser inte att det finns någon koppling till vad jag skrev.
Ta stöd i det jag skrev och visa hur du tog dig hit.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du menar alltså att nyproduktionsmarknaden bestämde priset på andrahandsmarknaden för befintligt bestånd?
Ja, mekanismerna för det har jag förklarat många ggr. Både matematiskt och genom enkla exempel.
Trots detta totalvägrar folk att ta in denna enkla och triviala omständighet.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Eller är det möjligt att nyproduktionen ökade därför att priset på andrahandsmarknaden ökade.
Nej, då skulle produktionen öka. (Av samma skäl som det inte gick bra för dig att vara CEO för Toyota).

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du verkar säker på din sak. Du får väl belägga det då, Mr. Uno Explanation.
Som sagt, har jag gjort många ggr. Det är ju inte svårt precis.
Citera
2018-11-03, 17:19
  #170
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Plottar man total skuld på en axel och BNP/Capita på den andra, för världens länder, så bildar punkterna en rät linje (med lite spridning runt linjen). Riktad uppåt med stigande total skuld.

Och det är tämligen självklart. Lite konstigt att folk inte förstår det.

* En omständighet: Stigande levnadsstandard leder till dyrare bostäder. En ungdom som kommer ut i högBNP-landet kommer att ha en högre kapitalkostnad för boende än den som bor i ett lågBNP-land. Det innebär att skulden är större för den förre. Oavsett vem som sitter på skulden. Ungdomen eller fastighetsbolaget.

* En annan omständighet: Pensionerna är högre i högBNP-landet. Det innebär att pensionskapitalet vid pensionen är större i högBNP-landet. Skuld är en sparform. Således har högBNP-landet mer skuld. Dels pga lånebehov, dels pga sparbehov. De samverkar. (Och ett stort sparbehov kommer pressa ned räntorna).

Ovanstående borde vara fullt tillräckligt för att förstå varför skulderna ökar. Och varför det är helt i sin ordning.

Kreditförlusterna är också små. Speciellt för bostäder. Långivarna har ett intresse av att hålla de låga. iom att aktieägarna förlorar rejält om de stiger.


De som t ex i likhet med Sonnenwende inte vill se detta ske, har optionen med Sovjet/Nordkorea-politik. Där staten äger allt och bidrag snarare än lön betalas ut. Och tillväxten i bästa fall är 0. Där kommer skulderna vara små (med undantag för när den korrumperade staten köper volvobilar på kredit utan att betala). Med den politiken blir levnadsstandarden låg. Vänsterpolitik är så att säga ett sätt att lägga sig på låg BNP/capita och därmed ha låg skuldsättning. Man hamnar nere, nära origo, på den plot jag nämnde ovan.
”Skuld är en sparform” 😂
Nej det är konsumtion och investeringar med pengar du inte har.
Finns det ingen kvällskurs i nationalekonomi som du kan gå?
Citera
2018-11-03, 18:11
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
”Skuld är en sparform” 😂
Nej det är konsumtion och investeringar med pengar du inte har.
Finns det ingen kvällskurs i nationalekonomi som du kan gå?
Givet alla andra enorma kunskapsluckor du har så är jag inte förvånad över att du kastar dig ut i förnekelse.

Men följande förklaring kan vara givande för andra, som kan ta till sig information:
* Jag tänker köpa ett hus av Nisse (som är obelånad).
* Jag får ett lån av banken på 1 MSEK.
* Vid köpet så skapas två skulder. Min skuld till banken på 1 MSEK. Och bankens skuld till Nisse på 1 MSEK. Den senare dyker upp som en tillgång på Nisses avistakonto i den bank han använder.
* Nu har jag såldes en skuld till banken och banken till Nisse. (Bankens balansräkning är i balans).
* I praktiken lånar banken 1 MSEK av Nisse och lånar sedan ut till mig.
* Nisses extra 1 MSEK på banken är en tillgång. Ett sparande. (Det har Sonnenwende svårt att begripa. Men övriga skall väl klara det).

Nisses sparande kan flytta omkring. T ex kan Nisse flytta över dessa i en fond. Då tar fonden över sagda 1 MSEK. Banken lånar sas av fonden. Och Nisse har en fordran på fonden.

Som ett avslutande steg kan banken välja att låna upp via obligationer i stället för konto. Och emitterar då obligationer. Nu kan fonden ovan köpa av de obligationerna. Då övergår bankens skuld från kontot till obligationen.

Så nu har vi hamnat i att jag lånar av banken som i sin tur lånar av obligationsinnehavare.

Det finns en stor sparvilja världen över. Det har pressat ned globala räntenivån. Spararna köper bla obligationer vilket pressar ned effektiv marknadsränta.

Givet att BNP/Capita stiger runt om i världen så ökar behovet av pensionssparande världen över. Och det pressar ned marknadsräntorna. Och Centralbankerna världen över har vackert fått följa med ned.
Detta lär fortsätta i 50 år till om inget oförutsett händer.
Citera
2018-11-03, 18:20
  #172
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Givet alla andra enorma kunskapsluckor du har så är jag inte förvånad över att du kastar dig ut i förnekelse.

Men följande förklaring kan vara givande för andra, som kan ta till sig information:
* Jag tänker köpa ett hus av Nisse (som är obelånad).
* Jag får ett lån av banken på 1 MSEK.
* Vid köpet så skapas två skulder. Min skuld till banken på 1 MSEK. Och bankens skuld till Nisse på 1 MSEK. Den senare dyker upp som en tillgång på Nisses avistakonto i den bank han använder.
* Nu har jag såldes en skuld till banken och banken till Nisse. (Bankens balansräkning är i balans).
* I praktiken lånar banken 1 MSEK av Nisse och lånar sedan ut till mig.
* Nisses extra 1 MSEK på banken är en tillgång. Ett sparande. (Det har Sonnenwende svårt att begripa. Men övriga skall väl klara det).

Nisses sparande kan flytta omkring. T ex kan Nisse flytta över dessa i en fond. Då tar fonden över sagda 1 MSEK. Banken lånar sas av fonden. Och Nisse har en fordran på fonden.

Som ett avslutande steg kan banken välja att låna upp via obligationer i stället för konto. Och emitterar då obligationer. Nu kan fonden ovan köpa av de obligationerna. Då övergår bankens skuld från kontot till obligationen.

Så nu har vi hamnat i att jag lånar av banken som i sin tur lånar av obligationsinnehavare.

Det finns en stor sparvilja världen över. Det har pressat ned globala räntenivån. Spararna köper bla obligationer vilket pressar ned effektiv marknadsränta.

Givet att BNP/Capita stiger runt om i världen så ökar behovet av pensionssparande världen över. Och det pressar ned marknadsräntorna. Och Centralbankerna världen över har vackert fått följa med ned.
Detta lär fortsätta i 50 år till om inget oförutsett händer.
Oavsett ditt ordbajseri så är inte skuld en sparform. Att låna ut pengar till ränta är däremot en sparform.
Men det kanske du lyckades komma på när du skrev 😂
Citera
2018-11-04, 07:29
  #173
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Vad är Alphas poäng med någonting? Nisses 1 msek är en tillgång men han har ju blivit av med en annan tillgång, sitt hus. Alpha själv har netto inte mer än igår. Han har ett hus men en lika stor skuld. Vad är det för intressant med dessa självklarheter?
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-11-04 kl. 07:39.
Citera
2018-11-04, 08:12
  #174
Medlem
biljons avatar
Risk/planekonomibanker, även kallade centralbanker, världen över har sett sig själva tvingade att köpa olika obligationer/aktier genom artificiellt skapade tillgångar, dvs tryckta pengar.
Detta pga av bristen på sparande.
Citera
2018-11-04, 11:02
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oavsett ditt ordbajseri så är inte skuld en sparform. Att låna ut pengar till ränta är däremot en sparform.
Men det kanske du lyckades komma på när du skrev 😂
I stort sett alla som läser här lär känna till att en fordran går in på tillgångssidan i balansräkningen.

Att Sonnenwende inte kan ta emot den informationen får väl läsare ha i bakhuvudet när de läser vad Sonnenwende skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Vad är Alphas poäng med någonting? Nisses 1 msek är en tillgång men han har ju blivit av med en annan tillgång, sitt hus. Alpha själv har netto inte mer än igår. Han har ett hus men en lika stor skuld. Vad är det för intressant med dessa självklarheter?
Du får väl försöka läsa innantill. Jag visar att ökande skulder leder till ökande sparande.

Ja, naturligtvis är allas balansräkningar i balans. Det var en ordinär affär.
Men Sonnenwende förstod inte att Nisses fordran på banken var en tillgång. Dvs bankens skuld till Nisse var ett sparande för Nisse.

Dvs när skulderna i samhället ökar så ökar också sparandet lika mycket.

Men de som har gjort ett emotionellt ställningstagande att skulder är ett problem, kan få en mental låsning som gör att de inte kan acceptera att ökning av skulder också ökar sparande. Även om de ser att det rent matematiskt stämmer, så slår de bort informationen med ad hominem i stället.
Citera
2018-11-04, 11:07
  #176
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du får väl försöka läsa innantill. Jag visar att ökande skulder leder till ökande sparande.

Ja, naturligtvis är allas balansräkningar i balans. Det var en ordinär affär. Men Sonnenwende förstod inte att Nisses fordran på banken var en tillgång. Dvs bankens skuld till Nisse var ett sparande för Nisse.

Dvs när skulderna i samhället ökar så ökar också sparandet lika mycket.

Men de som har gjort ett emotionellt ställningstagande att skulder är ett problem, kan få en mental låsning som gör att de inte kan acceptera att ökning av skulder också ökar sparande. Även om de ser att det rent matematiskt stämmer, så slår de bort informationen med ad hominem i stället.

Nej. Ditt "ökade sparande" är inflation, utspädning av penningvärdet och det stör allt tidigare sparande som det dräneras på.
Citera
2018-11-04, 11:30
  #177
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I stort sett alla som läser här lär känna till att en fordran går in på tillgångssidan i balansräkningen.

Att Sonnenwende inte kan ta emot den informationen får väl läsare ha i bakhuvudet när de läser vad Sonnenwende skriver.


Du får väl försöka läsa innantill. Jag visar att ökande skulder leder till ökande sparande.

Ja, naturligtvis är allas balansräkningar i balans. Det var en ordinär affär.
Men Sonnenwende förstod inte att Nisses fordran på banken var en tillgång. Dvs bankens skuld till Nisse var ett sparande för Nisse.

Dvs när skulderna i samhället ökar så ökar också sparandet lika mycket.

Men de som har gjort ett emotionellt ställningstagande att skulder är ett problem, kan få en mental låsning som gör att de inte kan acceptera att ökning av skulder också ökar sparande. Även om de ser att det rent matematiskt stämmer, så slår de bort informationen med ad hominem i stället.
😂 En tillgång som möts av en lika stor skuld blir noll. Är skulden dessutom räntebärande så kostar skulden dig pengar.
Däremot kan du hoppas på att det du köper för de lånade pengarna stiger i värde.
Du måste vara Flashbacks skickligaste troll 👍
Citera
2018-11-04, 13:49
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Nej. Ditt "ökade sparande" är inflation, utspädning av penningvärdet och det stör allt tidigare sparande som det dräneras på.
Vad du säger då är att skuldökning i konsekvens därmed inte är skuldökning.
Citera
2018-11-04, 14:00
  #179
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad du säger då är att skuldökning i konsekvens därmed inte är skuldökning.

Ökande skulder är inte ökat sparande. Inte netto.
Citera
2018-11-09, 01:17
  #180
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, eftersom allt annat är lika är också pennans position i rummet det. Det hade du förstått om du hade tänkt en liten aning.

Så att allt annat är lika är således helt verklighetsfrämmande när man förbjuder konsekvenser av det som sker, genom "allt annat lika".
Och därför är ditt "förbud" mot produktionsökning vettlöst. Det är lika galet som att pennan hänger kvar i luften.

Det var mening att du skulle förstå det. (Du får väl fundera över varför du inte gjorde det).
Men nej alpha

Vi har två scenarier.
Vi håller i pennan eller vi släpper pennan.
Om allt annat är lika när vi släpper pennan så ramlar den eftersom gravitationen är lika.

Har du knaprat knark på sistone, eller varför är du så precisionlös.

Citat:
Jag efterfrågat marknaden där äganderätten till dessa slavar handlas. Du har helt misslyckats med att redogöra för det.
Obligationsmarknaden.

Citat:
Du borde fundera över verklighetsförankringen i det du skriver, när du tvingas förfalla till rena flumbegrepp.
Kom med något nytt.

"Verklighetsförankring"
"Flum"
"Nordkorea och Sydkorea"

Jag tror detta är dina mest skrivna ord här på forumet. (Snälla be mig om mätdata för detta och cirkeln sluts )

Citat:
----------------------------------------------------------------
Bara för att visa hur hjärndöda dina fantasier är:
* I verkligheten äger aktieägarna bankerna.
* I din sjuka värld är det kontohavarna som äger banken. (Den är nämligen kontohavarnas skuldslav).

Så här går det när man skriver utan att tänka.
hur lyckas du komma fram till den märkliga slutsatsen?

Citat:
Som sagt. Ingenstans står att det skulle vara likformigt.

Om du inte förstår att andelen invandrare i bostadsområdena ökar när de ökar som andel av befolkningen, så får du väl söka hjälp någonstans. Det är bortom min förmåga att hjälpa dig.
Fast deras andel ökar ju inte. Jag vet ett bostadsområde som har 0 invandrare. Så ditt påstående är uppenbart falskt. Varför fortsätter du häva ur dig falska påståenden.

Citat:
Har hade det varit bra att du redogjort för några sådana fall.
Ja, mitt exempel är bostadsmarknaden senaste 10 åren.

Citat:
Och hur det kommer sig att vinsterna bara stiger för producenterna. Och utan att någon annan kommer in och tar marknadsandelar med lägre marginal.
Alla kan inte göra en Louis Vuitton väska eller en Tesla bil. Folk köper lifestyle.

Citat:
Här är ett bra exempel på att du inte svarar på det jag skriver. Ett tänkbar svar hade varit att du visat vad som skulle ha varit fel i mekanismen som visar att produktionen ökar. Men något sådant finns inte.
Economies for dummies:
(FB) Tino Sanandaji skriver ny bok - Tio tusen miljarder - lånekalas i folkhemmet

Citat:
Ser inte att det finns någon koppling till vad jag skrev.
Ta stöd i det jag skrev och visa hur du tog dig hit.
Du skriver att lönerna stiger, därför har bostadspriserna stigit.

Har lönerna ökat i samma takt som bostadspriserna?

Eftersom knappt ingen köper bostäder längre, varför köper ingen bostäder om deras lön har stigit? Spelar det kanske roll för marknaden vems lön som ökar vilket inverkar på vems preferens som kan tillfredsställas..

Citat:
Ja, mekanismerna för det har jag förklarat många ggr. Både matematiskt och genom enkla exempel.
Trots detta totalvägrar folk att ta in denna enkla och triviala omständighet.
Okej, kan du då visa att priset på nyproduktionen ökade innan bostadspriserna i befintligt bestånd ökade. Då backar du upp ditt påstående med empiri. Ditt fantasifulla teoretiserande ger jag inte mycket för av den enkla anledningen att du tyvärr visat dig vara en ganska värdelös teoretiker.

Citat:
Nej, då skulle produktionen öka. (Av samma skäl som det inte gick bra för dig att vara CEO för Toyota).
Läs på vad du svarar. Du håller ju med.

Citat:
Som sagt, har jag gjort många ggr. Det är ju inte svårt precis.
Well, upp till bevis.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-11-09 kl. 01:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback