Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-27, 14:43
  #1
Medlem
Finns exempel på argonförening som används praktiskt kommersiellt eller i laboratorium?
Citera
2017-10-27, 17:31
  #2
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag tror man lyckats göra föreningar med alla ädelgaser utom Helium o Neon. Finns nått sprängämne enligt Swedish Infomania (en del intressanta texter som skrevs under BBS-perioden) som innehåller Xenon.

Men just Argon vet jag faktiskt inte.
Citera
2017-10-27, 17:51
  #3
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag tror man lyckats göra föreningar med alla ädelgaser utom Helium o Neon. Finns nått sprängämne enligt Swedish Infomania (en del intressanta texter som skrevs under BBS-perioden) som innehåller Xenon.

Men just Argon vet jag faktiskt inte.
Vad fan är BBS-perioden?
Citera
2017-10-27, 21:11
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Vad fan är BBS-perioden?
Man kan väl likna det vid en föregångare till dagens diskussionsfora som användes de första åren kring internets genomslag, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system

Det finns än idag (och fanns i liten omfattning även innan alla visste vad internet är) men är inte alls så stort som förr.

Gällande argonföreningar så finns det ett flertal: https://en.wikipedia.org/wiki/Argon_compounds

Sen är ju detta snarare en kemifråga än fysik.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-10-27 kl. 21:16.
Citera
2017-10-27, 21:34
  #5
Medlem
janwindahls avatar
Flytt.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Kemi och pyroteknik
/Moderator
Citera
2017-10-28, 10:36
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Argonfluoridlasern är väl den mest praktiska användningen ifrån Wikipedia-artikeln. Den ger kortvågig UV och används bland annat vid halvledartillverkning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback