Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-27, 09:40
  #1
Medlem
Hejsan!

Tänkte bygga ihop en budget-dator som helst ska klara spela det mesta om än inte nödvändigtvis på några superinställningar. Vad jag redan har är ett chassi (NZXT Guardian 921 ATX-modell)
Så det behövs är allt övrigt d.v.s.
- Processor (Vill ha AMD)
- Moderkort
- HDD: Gärna en SSD, men inte så noga faktiskt.
- Minne (Minst 8GB, men helst 16GB fast inte jätteviktigt då det alltid är lätt att uppgradera)
- Grafikkort (Gärna med möjlighet till minst två monitorer samt förberedd för VR, dock inte jätteviktigt då jag inte kommer ha någon möjlighet att skaffa VR inom överskådlig framtid).
Nätaggregat


I övrigt så tänkte jag försöka hitta en begagnad skärm, men vill komma så billigt undan som möjligt.
OS kommer jag använda win 10 som tydligen ska gå att ladda ned använda fullt ut utan att aktivera? Har iofs både win 7 och 8.1 i äkta utgåvor som skulle kunna fungera också annars.

Så finns det någon som skulle ha lust att plocka ihop något för 4-5000:-, är det möjligt?

Gärna från Komplett, men går bra med annan butik också.
__________________
Senast redigerad av Schabrak 2017-10-27 kl. 09:50.
Citera
2017-10-27, 09:49
  #2
Medlem
SerieSpetsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Hejsan!

Tänkte bygga ihop en budget-dator som helst ska klara spela det mesta om än inte nödvändigtvis på några superinställningar. Vad jag redan har är ett chassi (NZXT Guardian 921 ATX-modell)
Så det behövs är allt övrigt d.v.s.
Processor (Vill ha AMD)
Moderkort
Minne (Minst 8GB, men helst 16GB fast inte jätteviktigt då det alltid är lätt att uppgradera)
Grafikkort (Gärna med möjlighet till minst två monitorer samt förberedd för VR, dock inte jätteviktigt då jag inte kommer ha någon möjlighet att skaffa VR inom överskådlig framtid).
Nätaggregat

I övrigt så tänkte jag försöka hitta en begagnad skärm, men vill komma så billigt undan som möjligt.
OS kommer jag använda win 10 som tydligen ska gå att ladda ned använda fullt ut utan att aktivera? Har iofs både win 7 och 8.1 i äkta utgåvor som skulle kunna fungera också annars.

Så finns det någon som skulle ha lust att plocka ihop något för 4-5000:-, är det möjligt?

Gärna från Komplett, men går bra med annan butik också.
Jag kan inte direkt hjälpa dig med själva datorbyggandet, men jag vill bara säga att jag är ganska säker på att Inet är det billigaste vad gäller datordelar, de har också ett större utbud av enskilda delar.

Dock vet jag inte riktigt hur mycket det lönar sig att bygga en egen dator, hade för mig att de flesta datorsnillena håller med om att kostnaden man sparar inte är enorm, mellan några hundra och någon tusenlapp, folk bygger datorer mer för byggandets skull och för möjlighet att bygga den hur de vill. Du måste ju också ha i åtanke att du inte får någon garanti om datorn skulle paja, köper du en färdig dator behöver du inte oroa dig alls om det skulle gå sönder i 1-2 år, man vet aldrig vad som kan hända.

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel eller bekräfta om jag har rätt att det inte är superekonomiskt att bygga en dator själv.

Vore jag du skulle jag hellre spara lite till och köpa en färdig speldator för kanske 8000, alternativt ta en dyrare dator på avbetalning, det blir ju givetvis dyrare i längden, men det kan vara värt om man har en tight budget, men verkligen vill ha en speldator. Annars finns ju Blocket, du kan nog få en väldigt bra dator för det priset du nämnde.

Lycka till hur du än gör!

P.S. Windows 7 funkar utmärkt fram till ca 2020 när de slutar uppdatera, hade själv möjlighet att byta upp mig gratis till Windows 10 för något år sedan, men valde att behålla Windows 7 p.g.a. envishet, hatar det där jävla operativsystemet, allt är ju upp och ner, bakvänt och ut och in för fan.
__________________
Senast redigerad av SerieSpetsaren 2017-10-27 kl. 09:52.
Citera
2017-10-27, 09:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SerieSpetsaren
Jag kan inte direkt hjälpa dig med själva datorbyggandet, men jag vill bara säga att jag är ganska säker på att Inet är det billigaste vad gäller datordelar, de har också ett större utbud av enskilda delar.

Dock vet jag inte riktigt hur mycket det lönar sig att bygga en egen dator, hade för mig att de flesta datorsnillena håller med om att kostnaden man sparar inte är enorm, mellan några hundra och någon tusenlapp, folk bygger datorer mer för byggandets skull och för möjlighet att bygga den hur de vill. Du måste ju också ha i åtanke att du inte får någon garanti om datorn skulle paja, köper du en färdig dator behöver du inte oroa dig alls om det skulle gå sönder i 1-2 år, man vet aldrig vad som kan hända.

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel eller bekräfta om jag har rätt att det inte är superekonomiskt att bygga en dator själv.

Vore jag du skulle jag hellre spara lite till och köpa en färdig speldator för kanske 8000, alternativt ta en dyrare dator på avbetalning, det blir ju givetvis dyrare i längden, men det kan vara värt om man har en tight budget, men verkligen vill ha en speldator. Annars finns ju Blocket, du kan nog få en väldigt bra dator för det priset du nämnde.

Lycka till hur du än gör!

Tack för svaret!
Jag hade tänkt att bygga den själv, men jag förstår hur du menar.
Jag har tittat lite på begagnat också men det är väl mest garantin som i så fall vore fördelen med att köpa nytt samt att man vet att det är nytt och inte använt.
Men vi får se, dyker det upp något begagnat i lagom prisklass kan det ju helt klart vara ett alternativ eller som du skriver att spara upp till en lite högre prisnivå för bättre prestanda.
Citera
2017-10-27, 10:53
  #4
Medlem
ryzen 1300x och en typ 1050 gti eller rx 560 tror jag är bra nog...
Citera
2017-10-27, 12:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noriegga
ryzen 1300x och en typ 1050 gti eller rx 560 tror jag är bra nog...
Jo jag funderade faktiskt på en Ryzen, behöver trots allt inte vara några overkill grejer, spelandet kommer vara ganska så sekundärt. Det primära blir bild och videoredigering samt musikproduktion, inget jättekrävande i mina mått mätt.
Citera
2017-10-27, 15:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Jo jag funderade faktiskt på en Ryzen, behöver trots allt inte vara några overkill grejer, spelandet kommer vara ganska så sekundärt. Det primära blir bild och videoredigering samt musikproduktion, inget jättekrävande i mina mått mätt.

Med den budgeten får du inte in så mycket bra för spel, då tycker jag att man likväl kan lägga lite mer på CPU hos intel och använda den integrerade grafikdelen tills att du får råd till ett riktigt grafikkort.

https://www.netonnet.se/art/datorkom.../247655.11749/
https://www.netonnet.se/art/datorkom...w/243823.9010/
https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/234727.8996/
https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/212538.8993/
https://www.netonnet.se/art/datorkom.../248721.11748/

Just nu så tror jag det bara finns z370, och inte nog med att dom är dyrare än övriga chipset på den sockeln så är dom lite smått dyrare nu så kort inpå lansering också, så om du väntar tills intel släppt de billigare moderkorten så kan du spara 500kr bara där.

En annan sak som hade varit bra ifall du väntar är black friday, och även om just de här komponenterna inte hade gjort att du sparat pengar så kanske du istället kan få betydligt bättre delar med samma budget.
Citera
2017-10-27, 19:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Med den budgeten får du inte in så mycket bra för spel, då tycker jag att man likväl kan lägga lite mer på CPU hos intel och använda den integrerade grafikdelen tills att du får råd till ett riktigt grafikkort.

https://www.netonnet.se/art/datorkom.../247655.11749/
https://www.netonnet.se/art/datorkom...w/243823.9010/
https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/234727.8996/
https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/212538.8993/
https://www.netonnet.se/art/datorkom.../248721.11748/

Just nu så tror jag det bara finns z370, och inte nog med att dom är dyrare än övriga chipset på den sockeln så är dom lite smått dyrare nu så kort inpå lansering också, så om du väntar tills intel släppt de billigare moderkorten så kan du spara 500kr bara där.

En annan sak som hade varit bra ifall du väntar är black friday, och även om just de här komponenterna inte hade gjort att du sparat pengar så kanske du istället kan få betydligt bättre delar med samma budget.

Tack för synpunkter. Jag vill helst undvika Intel dock, jag tycker personligen det är överprisat märkesskräp likt iPhone, men det är bara min personliga åsikt.
Vi får se vad som händer, tänkte att man kan plocka på sig lite prylar var månad och bygga ihop den när man fått ihop det som behövs, priserna sjunker väl allt eftersom också.
Citera
2017-10-27, 19:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Vi får se vad som händer, tänkte att man kan plocka på sig lite prylar var månad och bygga ihop den när man fått ihop det som behövs, priserna sjunker väl allt eftersom också.
Klart priserna sjunker, så det är fiffigare att spara och sedan köpa allt när du behöver det.
Citera
2017-11-05, 15:19
  #9
Medlem
Tänk inte ens tanken på att få någon hårdvara för spel för den budgeten, knappt att det räcker till en duglig kontorsdator.

Börja från grunden och bygg ihop komponenterna eftersom, typ:

1. Ett bra ljuddämpat chassie, strax under tusingen
2. Ett nätagg typ 80+ gold, ca 900:-, detta är bland det viktigaste i hela bygget.
3.Moderkort, cpu och minne, här finns det ju lite välja mellan, Intel är fortfarande top notch gällande gaming, räkna med runt 5-6k för detta.
4. Grafikkort, skulle säga att min är ett 1060 V2, beroende på upplösning.
5. SSD och ev lagringsdisk
6. OS, WIn 10 går ju få tag på riktigt billigt.
Citera
2017-11-11, 17:19
  #10
Avstängd
Jockiboiis avatar
Varför vill du ha AMD processor?
Citera
2017-11-12, 01:04
  #11
Medlem
Jag har plockat ihop lite grejer nu för runt 5000:- sisådär, ska finjustera lite och så får vi se om det blir att lägga en beställning sen. Tror inte det behöver kosta mer för något helt dugligt i dagsläget som lätt går att uppgradera om några år.

AMD har jag kört med dom senaste 10 åren och det har fungerat perfekt, Intel är säkert lika bra men tycker inte det finns något anledning att betala mer bara för att få något som fungerar likvärdigt (för mina behov mätt).
Citera
2017-11-12, 01:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Jag har plockat ihop lite grejer nu för runt 5000:- sisådär, ska finjustera lite och så får vi se om det blir att lägga en beställning sen. Tror inte det behöver kosta mer för något helt dugligt i dagsläget som lätt går att uppgradera om några år.

AMD har jag kört med dom senaste 10 åren och det har fungerat perfekt, Intel är säkert lika bra men tycker inte det finns något anledning att betala mer bara för att få något som fungerar likvärdigt (för mina behov mätt).

Lyssna inte på Jockiboi han är en teknikhandikappad intel-shill. Han har noll koll på vad han pratar om. Ryzen is the way to go. Jag hade personligen inte ens funderat på att stoppa in en G4560 i min dator iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback