Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-27, 09:39
  #1
Medlem
I vissa länder har man börjat med 3D övergångsställe, vilket är ett övergångsställe målat med en speciell färg och teknik. Länderna som använder detta är bl a; Island, Kina och Indien. Effekten är att bilister bromsar in för det ger en illusion av hinder, samt är även lättare att se. Något för Sverige och storstäderna tycker jag, så vad tycker ni?

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/se...farten-3941111
Citera
2017-10-27, 09:58
  #2
Medlem
SerieSpetsarens avatar
Varför kan man inte bara ha ett hinder då? Det är häftigt, men känns lite gimmicky, speciellt med tanke på att folk lär sig att det är en illusion efter ett tag, har man ett riktigt hinder är man tvungen att sakta in.
Citera
2017-10-27, 10:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
I vissa länder har man börjat med 3D övergångsställe, vilket är ett övergångsställe målat med en speciell färg och teknik. Länderna som använder detta är bl a; Island, Kina och Indien. Effekten är att bilister bromsar in för det ger en illusion av hinder, samt är även lättare att se. Något för Sverige och storstäderna tycker jag, så vad tycker ni?

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/se...farten-3941111

Det har prövats i Stockholm för ett par år sedan. Initialt får det en viss effekt men efter ett tag lär sig de flesta att det bara är en illusion.
Citera
2017-10-27, 11:10
  #4
Medlem
PTHJs avatar
Jag tror det finns en risk att bilföraren tappar fokus på fotgängarna och tittar mer på målningen.
Fartgupp strax före övergångställen har nästan den inverkan på mig, jag fokuserar på att ha bilen rätt placerad för att skumpet ska bli minimalt och inte fan är det säkrare för fotgängaren.
Citera
2017-10-27, 11:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Jag tror det finns en risk att bilföraren tappar fokus på fotgängarna och tittar mer på målningen.
Fartgupp strax före övergångställen har nästan den inverkan på mig, jag fokuserar på att ha bilen rätt placerad för att skumpet ska bli minimalt och inte fan är det säkrare för fotgängaren.

Jo, om man är till hundra procent fokuserad på själva guppet, men rimligen har man lite periferiseende och farten minskar ju väsentligt. Det finns ju ingen som vill att det ska tjonga till undertill i bilen pga man håller för hög hastighet över hindret.
Citera
2017-10-27, 11:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Det har prövats i Stockholm för ett par år sedan. Initialt får det en viss effekt men efter ett tag lär sig de flesta att det bara är en illusion.

Risken finns nog att många kan nog bli immuna mot det efter en tid. Det dröjer nog på kostnaden för att göra detta, samt om det får en någon sänkning över tid. Jag tror främst på detta vid skolor. En annan effekt vid skolor tror jag är att barn nog lättare väljer att vilja gå över övergångsställe, fast en sidoeffekt kan nog vara att de tappar fokus på bilarna.
Citera
2017-10-27, 11:56
  #7
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Jo, om man är till hundra procent fokuserad på själva guppet, men rimligen har man lite periferiseende och farten minskar ju väsentligt. Det finns ju ingen som vill att det ska tjonga till undertill i bilen pga man håller för hög hastighet över hindret.
Rätt placerad över farthindret så håller jag 50-60 km/h, det är en genomfartsled med relativt få fotgängare och hastighetsbegränsningen är 60 km/h.
Citera
2017-10-27, 11:57
  #8
Medlem
onelostsouls avatar
Tänk också på merkostnaden för all färg och tid med att underhålla/ renovera 3D effekten.
Förövrigt. Jag tycker detta påhitt bara passar utanför kulturhus, konsthallar etc.
Citera
2017-10-27, 13:05
  #9
Medlem
MDMAfags avatar
Som en tillfälig lösning i olycksdrabbade områden kanske, som ett genomgående tema överallt är jag mer tveksam till att det skulle ge någon långvarigt positiv effekt.
Citera
2017-10-27, 23:13
  #10
Medlem
I det området jag bor finns det ett farthinder vid ett övergångsställe som är felkonstruerat (sett till vad som är avsikten med ett farthinder - jag och några till tycker såklart det är perfekt).
Det var mer eller mindre ett vanligt gupp från början - men det går många bussar där, som fick problem. Både att chaufförer med dålig rygg som klagade på att dom fick ont i ryggen och sen skrapade överhänget i på en del bussar ibland också. Då gjorde dom guppet lägre och längre fick därmed till en jäkligt skön profil istället. Istället för att det skumpar och "slår" när man kör fort över (som det normalt gör), så lättar man mestadels.

Man ser på håll om det är fotgängare på väg över - då får man ju ta det lugnt. Men annars brukar jag dra över det i typ 90 km/h. Då gör man en mindre flygtur (och landar mjukt tack vara profilen på guppet) - inne i bilen lättar man med arslet från sätet

Vad gäller 3D-effekten har jag svårt att tänka mig det funkar på längre sikt p g a att folk är snabba med att lära sig. Sen tror jag det är svårt att få det att se äkta ut. Såna där optiska illusioner fungerar typ bara när vinkeln är precis rätt - detta inträffar ju när man befinner sig på ett visst avstånd från övergångsstället (vilket avstånd som är det rätta varierar med hur högt över vägbanan man har ögonen - vilket i sin tur beror på vilket fordon man kör).
Jag vet att något liknande gjordes på Sergels torg i Stockholm som konstprojekt och där ska det ha funkat bra (har dock inte sett det själv). Men där kan man i princip bara se det från en vinkel
- iallafall så länge man står uppe vid gatnivå (backar man så skyms det) https://chalmeristbloggen.wordpress....-sergels-torg/
Vid fel vinklar kommer det dock se skevt ut. När man kommer åkandes så ser man det först med väldigt liten vinkel mot gatan (långt avstånd), sen brantare och brantare vinkel (när man kommer närmare), tills man passerar. I bästa fall ser det ut som hindren rör sig lite och ändrar form - i sämsta fall (vilket är troligast) ser man fort att det är en illusion p g a att perspektivet blir oäkta.
Ett annat problem är ljuset (om det ser ut som det gör på bilderna) - det kommer se helt fel ut om skuggorna inte stämmer med solens vinkel eller om det är skarpa skuggor en mulen dag. Sen hur bra kommer det funka när det blir lite slitet och när vägbanan t ex är blöt och blänker, eller på vintern när det är snö på vägen.
Citera
2017-10-29, 18:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Vid fel vinklar kommer det dock se skevt ut. När man kommer åkandes så ser man det först med väldigt liten vinkel mot gatan (långt avstånd), sen brantare och brantare vinkel (när man kommer närmare), tills man passerar. I bästa fall ser det ut som hindren rör sig lite och ändrar form - i sämsta fall (vilket är troligast) ser man fort att det är en illusion p g a att perspektivet blir oäkta.
Ett annat problem är ljuset (om det ser ut som det gör på bilderna) - det kommer se helt fel ut om skuggorna inte stämmer med solens vinkel eller om det är skarpa skuggor en mulen dag. Sen hur bra kommer det funka när det blir lite slitet och när vägbanan t ex är blöt och blänker, eller på vintern när det är snö på vägen.
Och för bilar som kommer från andra hållet funkar det inte alls, så för att det överhuvudtaget ska ge något måste man göra alla vägar enkelriktade
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback