Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-26, 15:50
  #217
Medlem
Är det någon här som cpu-minar med profit? Värt att bygga en sån nu när det är slut på gpus?
Citera
2018-02-26, 16:36
  #218
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Höjer jag power limit till 116% så kommer dom upp i 1750MHz cirka. Men då går fläkten mer. Är det värt det? Hur vet jag vad frekvens är då? Är långt ifrån expert så vet inte riktigt vad det är jag gör. Jag skrev bara upp alla inställningar som stod i afterburner och förstår inte vad du menar på slutet av ditt inlägg..

Det beror på dina elkostnader och hur höga temps den når. Högre powerlimit = högre elförbrukning. Du får mäta hur mycket riggen drar med en elmätare och räkna på det. Man får göra en avvägning och hitta inställningar som ger nog H/s utan för hög power draw, så att inte elkostnaderna äter upp profiten. Exakt vad dessa inställningar är skiljer från kort till kort.

Ett exempel: Ett GTX 1060 har en standardklock på 3800MHz på RAM, med en Offset på +350 så når jag 4150MHz vid en Power limit på 80%. Där får jag ut ca 22H/s vid ETH-mining. Jag kan nå högre men behöver då höja min power limit för att få det stabilt. Eftersom temperaturer och elförbrukning ökar mer än vad jag tjänar på de extra H/s jag får ut så nöjer jag mig där.

Ovanstående är bara ett exempel, drog siffrorna ur arslet, men hoppas du fattar poängen.

Är det någon här som cpu-minar med profit? Värt att bygga en sån nu när det är slut på gpus?

Botnät har tagit över CPU-mining till stor del... Om du hittar en server med dual Xeon med AES, hög L3-cache och många kärnor för bra pris så kan det vara värt vid Electroneum-mining. Du är dock inte ensam om de här tankarna och det mesta går redan för överpriser. Ryzen / Threadripper fungerar också men skulle aldrig köpa enbart för CPU-mining. Som bas för en ny rigg så hade det kunnat hjälpa att betala av kostnaden.

Vill dock vara tydlig med att det finns en del frågetecken gällande minings framtid. När Ethereum går PoS så har jag svårt att se att det kommer fortsätta vara lönsamt. Lönsamheten minskar redan varje dag pga alla nya miners, vad kommer då hända när alla ETH-miners flockas till mindre coins? Kan därför inte rekommendera mining till någon, särskilt inte med dagens priser på hårdvara.
__________________
Senast redigerad av KastaMask 2018-02-26 kl. 16:56.
Citera
2018-02-28, 16:31
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastaMask
Det beror på dina elkostnader och hur höga temps den når. Högre powerlimit = högre elförbrukning. Du får mäta hur mycket riggen drar med en elmätare och räkna på det. Man får göra en avvägning och hitta inställningar som ger nog H/s utan för hög power draw, så att inte elkostnaderna äter upp profiten. Exakt vad dessa inställningar är skiljer från kort till kort.

Ett exempel: Ett GTX 1060 har en standardklock på 3800MHz på RAM, med en Offset på +350 så når jag 4150MHz vid en Power limit på 80%. Där får jag ut ca 22H/s vid ETH-mining. Jag kan nå högre men behöver då höja min power limit för att få det stabilt. Eftersom temperaturer och elförbrukning ökar mer än vad jag tjänar på de extra H/s jag får ut så nöjer jag mig där.

Ovanstående är bara ett exempel, drog siffrorna ur arslet, men hoppas du fattar poängen.

Är det någon här som cpu-minar med profit? Värt att bygga en sån nu när det är slut på gpus?

Botnät har tagit över CPU-mining till stor del... Om du hittar en server med dual Xeon med AES, hög L3-cache och många kärnor för bra pris så kan det vara värt vid Electroneum-mining. Du är dock inte ensam om de här tankarna och det mesta går redan för överpriser. Ryzen / Threadripper fungerar också men skulle aldrig köpa enbart för CPU-mining. Som bas för en ny rigg så hade det kunnat hjälpa att betala av kostnaden.

Vill dock vara tydlig med att det finns en del frågetecken gällande minings framtid. När Ethereum går PoS så har jag sv noårt att se att det kommer fortsätta vara lönsamt. Lönsamheten minskar redan varje dag pga alla nya miners, vad kommer då hända när alla ETH-miners flockas till mindre coins? Kan därför inte rekommendera mining till någon, särskilt inte med dagens priser på hårdvara.

Tack för ett informativt svar. Är det bestämt när Ethereum ska göra bytet?
Citera
2020-03-07, 03:32
  #220
Medlem
Elibabas avatar
vad är mest värt? betala 10 lax till en farm eller bygga upp en rigg med data delar för 10 000?
tacksam för svar..
e ute efter snabbast bitcoin mining
Citera
2020-03-07, 07:16
  #221
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elibaba
vad är mest värt? betala 10 lax till en farm eller bygga upp en rigg med data delar för 10 000?
tacksam för svar..
e ute efter snabbast bitcoin mining

10 lax för en farm??? Du kanske får ett par föråldrade asics för den pengen.

Med en dator (gpu mining antar jag att du syftar på) så kan du inte mina Bitcoin längre utan isåfall får du mina alt-coins som du sen växlar till bitcoin.

Alternativt ”hyra” ut din datorkapacitet genom nicehash och få betalt i bitcoin.

För att svara på frågan:

Bygg en mining-dator om du ska ge dig in i leken.. enklare att skifta mellan alt-coins och enklare att sälja delar i framtiden.

Du kommer dock inte dra in några jättepengar..
Citera
2021-05-12, 06:11
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Nä jag sa inte att NH var bästa alternativet, bara att det fanns..

Mining känns just nu ganska dött såvida man inte har ett warehouse med hårdvara och vidrigt billig el

Jadu, jag vet inte om denna boost håller i sig och hur länge, men om det gör det så tar grafikkorten helt slut från och med väldigt snart. Jag får in mer från gpu mining än jobb just nu, kan det hålla sig detta? Om det fortsätter såhär kan jag köpa ett hus i slutet av året.
Citera
2021-05-12, 10:23
  #223
Medlem
Ni som minar, hur räknar ni på elen?

För så vitt jag vet, för elen du förbrukar så tillkommer ju också en viss del skatt/elnät-avgift, så det faktiska elpriset är ju en luring när denna extra summa tillkommer.

Så undrar hur man ska räkna på det för att få någon någorlunda siffra på det...
Citera
2021-05-12, 10:32
  #224
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Ni som minar, hur räknar ni på elen?

För så vitt jag vet, för elen du förbrukar så tillkommer ju också en viss del skatt/elnät-avgift, så det faktiska elpriset är ju en luring när denna extra summa tillkommer.

Så undrar hur man ska räkna på det för att få någon någorlunda siffra på det...

Är väl inte svårare än allt annat som drar el? du har ju ett elpris och sedan får man betala övriga avgifter per kilowatt-timme?

Så om man har en elmätare kopplad till utrustningen är det väl bara att räkna fram kostnaden för miningen?
Citera
2021-05-12, 10:47
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Är väl inte svårare än allt annat som drar el? du har ju ett elpris och sedan får man betala övriga avgifter per kilowatt-timme?

Så om man har en elmätare kopplad till utrustningen är det väl bara att räkna fram kostnaden för miningen?

Vad för slags elmätare är det? Nåt som finns hos Kjell?

Men elkostnaden är ju det som styr elnät kostnaden väl? Eller har jag fattat fel?
Citera
2021-05-12, 10:53
  #226
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Vad för slags elmätare är det? Nåt som finns hos Kjell?

Men elkostnaden är ju det som styr elnät kostnaden väl? Eller har jag fattat fel?

https://www.clasohlson.com/se/Elener...tare/p/36-2897

en sådan, och sedan är det väl bara att räkna ut hur mycket man betalar per kilowatt om man tittar på sina elräkningar?

dvs, säg att du har ett elpris på 45 öre per kilowatt, och med nätavgifter, moms, tull, extraskatt och allt vad det är landar du på en total om 1,2 kr/KwH.

om riggen då drar 1000w så betalar du alltså 1,2/timme*24=28,8kr per dygn.
__________________
Senast redigerad av Sikkan 2021-05-12 kl. 10:57.
Citera
2021-05-12, 11:03
  #227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
https://www.clasohlson.com/se/Elener...tare/p/36-2897

en sådan, och sedan är det väl bara att räkna ut hur mycket man betalar per kilowatt om man tittar på sina elräkningar?

dvs, säg att du har ett elpris på 45 öre per kilowatt, och med nätavgifter, moms, tull, extraskatt och allt vad det är landar du på en total om 1,2 kr/KwH.

om riggen då drar 1000w så betalar du alltså 1,2/timme*24=28,8kr per dygn.

Ah alright! Jag skall införskaffa en sån mätare och se!

Tror mitt nätagg ligger på 750w med ett 1080ti, sen kostar vår el 60öre/kwh.

Så enligt what to mine, med 1kr~ elkostnad(säger vi), så ska eäe vara en profit kring 10~usd? Kan det stämma?
Citera
2021-05-12, 11:19
  #228
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Ah alright! Jag skall införskaffa en sån mätare och se!

Tror mitt nätagg ligger på 750w med ett 1080ti, sen kostar vår el 60öre/kwh.

Så enligt what to mine, med 1kr~ elkostnad(säger vi), så ska eäe vara en profit kring 10~usd? Kan det stämma?

i dagsläget så låter det ganska rimligt..men din dator drar inte 750w bara för att det står på nätagget. Det är vad det klarar att max belastas med.. men mer rimligt är nog max 80% av den siffran, beroende på kvalitet på nätagget.

Men har du optimerat kortet så bör det inte dra mer än ca 150w

Har "sett" en rigg som idag kör 4 stycken GTX 1060, ett GTX 1660 och ett Vega 56, och totalt ligger den riggen på 600w vid eluttaget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback