Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 21:08
  #1
Medlem
sonicyouthzs avatar
Hej
Ska vinterkonservera min volvo penta md2b. Problemet är att jag inte vet var jag ska slanga glykolen. https://i.imgur.com/5BwlBJj.jpg
Kan detta vara rätt?
Citera
2017-10-26, 21:28
  #2
Medlem
ts.nows avatar
Ska du slanga ur glykolen? Syftet med glykol är just att förhindra frysning. En gammal penta kan du lämna orörd över vintern. Glömde slå i glykol i en gammal b18 en gång så den stod med enbart vatten över vintern, den frös och sprängde fryspluggarna. Men det vara bara att sätta dit nya pluggar till våren så var den som ny igen.
Citera
2017-10-26, 23:09
  #3
Medlem
Du bör konservera motorn
dvs konservera kylsystem ev bägge kretsarna om du har två
byta dieselfilter ev bägge filtren om du har två
Om man har två dieselfilter och det inte hänt något extra så är det vanligt att man inte byter filtret på motorn varje år.
Denna motorn är nog över 45 år gammal och skall hålla många år till, den är dyr att ersätta så var rädd om den och dessutom låter den skönt

Det finns väl någon miljöstation i närheten som du kan slänga det i eller behålla det till nästa år.

Följ de råd som finns i manualen

Lycka till
Citera
2017-10-26, 23:34
  #4
Medlem
everythingiss avatar
Koppla loss slangen som sitter på bottenintaget, sedan tar du och sticker ned den i en dunk med färdigblandad glycol. Starta sedan motorn och låt den gå tills det kommer glykol ur avgasröret.
Citera
2017-10-27, 03:24
  #5
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Koppla loss slangen som sitter på bottenintaget, sedan tar du och sticker ned den i en dunk med färdigblandad glycol. Starta sedan motorn och låt den gå tills det kommer glykol ur avgasröret.
Det är viktigt att termostaten är öppen, själv tar jag ut den, när man kör glykol i systemet. Motorn behöver alltså annars vara rejält varm vilket kan vara svårt om du kör på land.
(För att slippa ta ut termostaten har jag funderat på om man skulle kunna köra först med hett vatten så man är säker på att den öppnar, sedan med lagom mängd varm glykolblandning. Jag har aldrig prövat men undrar om någon prövat detta eller om det är en idiotisk idé? )
Citera
2017-10-27, 05:20
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Glömde slå i glykol i en gammal b18 en gång så den stod med enbart vatten över vintern, den frös och sprängde fryspluggarna. Men det vara bara att sätta dit nya pluggar till våren så var den som ny igen.
Du hade tur, vatten och vinterkyla har sprängt många motorblock och cylindrar genom åren :/
Citera
2017-10-27, 15:38
  #7
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det är viktigt att termostaten är öppen, själv tar jag ut den, när man kör glykol i systemet. Motorn behöver alltså annars vara rejält varm vilket kan vara svårt om du kör på land.
(För att slippa ta ut termostaten har jag funderat på om man skulle kunna köra först med hett vatten så man är säker på att den öppnar, sedan med lagom mängd varm glykolblandning. Jag har aldrig prövat men undrar om någon prövat detta eller om det är en idiotisk idé? )
Jag menar såklart att att jag ska slanga in glykolen i motorn inte ur. För att termostaten ska öppna ska man köra med vanligt rent vatten, för att sedan köra med 50% glykol när termostaten har öppnat/motorn känns varm.

Jag undrar bara var jag ska dra slangen till. Om det är med på bilden. Tack
Citera
2017-10-27, 21:49
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Jag menar såklart att att jag ska slanga in glykolen i motorn inte ur. För att termostaten ska öppna ska man köra med vanligt rent vatten, för att sedan köra med 50% glykol när termostaten har öppnat/motorn känns varm.

Jag undrar bara var jag ska dra slangen till. Om det är med på bilden. Tack
Ta ur termostaten, och självklart ska glykol/vatten-blandningen in i kylvattenintaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback