Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 16:25
  #1
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Någon här som har nyliga, positiva erfarenheter av behandlingshem där man får bra stöd, de intagna är motiverade och det finns aktiviteter? Det vill säga ett hem som helst inte tillåter sidointag, har personal som är kompetenta och engagerade samt patienter som inte är helt från vettet. Förstår att inget hem kan vara "100% säkert" men vissa är mer förvaring och pengaplock än vård.
Citera
2017-10-26, 17:12
  #2
Medlem
Kapuffs avatar
Jag vet inte vilken typ av behandling du är i behov av men om du är intresserad av 12 steg och 12 traditioner.

http://korpberget.se/
Citera
2017-10-26, 17:17
  #3
Medlem
Shadowcrafts avatar
Korpberget, Valbo, 12&12, Solgläntan, Mjösjö gård är väl dem bästa.
Citera
2017-10-26, 17:35
  #4
Avstängd
KringExs avatar
Om du är motiverad och verkligen vill sluta så Korpberget! Stenhårt hårt där! Ett riktigt harcorebehandlingshem. Jag har varit på några stycken och vill man bli kvitt sitt missbruk så är det Korpberget som gäller.
Annars kan Lindalen fungera också men dom är inte lika hårda som på Korpberget
Citera
2017-10-27, 07:07
  #5
Medlem
Korpberget i all ära men... VAL-BO strax utanför Norrköping är nog det behandlingshem som har störst resurser och den mest kompetenta personalen...
Citera
2017-10-27, 07:30
  #6
Medlem
duschrunkares avatar
Om man är motiverad så är statistiken tydlig beträffande vilket hem som fungerar bäst: din egen bostad. Det kan vara så hårt som du önskar, kan vanligtvis erbjuda de aktiviteter som du vill ha och har definitivt inget sidointag.
Citera
2017-10-27, 09:15
  #7
Medlem
kattvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duschrunkare
Om man är motiverad så är statistiken tydlig beträffande vilket hem som fungerar bäst: din egen bostad. Det kan vara så hårt som du önskar, kan vanligtvis erbjuda de aktiviteter som du vill ha och har definitivt inget sidointag.

+1

Jag ville också åka på behandlingshem, men min kontaktperson på psykiatrin sa en riktigt bra sak.. "-Tänk på att det är här du ska leva drogfritt sedan, inte i en bubbla, ute i skogen, med andra vänner"

Det fick mig att söka öppenvårdsbehandling här på min ort!
Jag har dock brutit med hela min vänskapskrets, det är jobbigt men det kan vara värt att investera i sig själv ett år eller två
Citera
2017-11-03, 23:17
  #8
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattvalp
+1

Jag ville också åka på behandlingshem, men min kontaktperson på psykiatrin sa en riktigt bra sak.. "-Tänk på att det är här du ska leva drogfritt sedan, inte i en bubbla, ute i skogen, med andra vänner"

Det fick mig att söka öppenvårdsbehandling här på min ort!
Jag har dock brutit med hela min vänskapskrets, det är jobbigt men det kan vara värt att investera i sig själv ett år eller två
Hemma eller inte så måste man bryta med tidigare "polare". Som någon sade apropå missbruk - "Vänner? Fnys! De är de som drar i dina ben när du försöker trampa vatten."
Citera
2017-11-11, 05:57
  #9
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Tack alla för era tips! Självfallet är motivationen det viktigaste men ibland behöver man ett miljöombyte för att kunna lyckas, speciellt om man bor mitt i smeten
Citera
2017-11-11, 07:57
  #10
Medlem
kattvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygian-Vista
Tack alla för era tips! Självfallet är motivationen det viktigaste men ibland behöver man ett miljöombyte för att kunna lyckas, speciellt om man bor mitt i smeten

I den akuta fasen kan det vara viktigt, men sedan ska du kunna vara drogfri, mitt i smeten det är där de är svårt.
Citera
2017-11-14, 23:42
  #11
Medlem
ruttenfimps avatar
Har hört mycket bra om Valbo av vänner ochså exet tjat om valbo, även många ovan nämner det. Men det gäller och vara motiverad och kämpa och vara redo på 12 stegs och skit.

Hoppas du hittar något bra och att det går bra, lycka till..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback