Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 14:59
  #1
Medlem
Hej,
Frågar inte åt mig utan åt en familjemedlem.

Operatör: 3
Surfmängd per månad: 40 GB
Använder en router.

Surfmängden (40 GB) tar slut på mindre än en vecka.
Det streamas inga filmer, inga torrents är igång eller youtube utan det enda som görs är att besöka Facebook, hotmail & läsa tidningen online men trots detta så försvinner surfmängden väldigt snabbt.

Mina tankar är att Windows Update drar en hel del surfmängd i bakgrunden eller att det är något virus/bot som äter upp surfmängden.

Vad tror ni att det kan vara som äter upp surfmängden?
Citera
2017-10-26, 15:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Hej,
Frågar inte åt mig utan åt en familjemedlem.

Operatör: 3
Surfmängd per månad: 40 GB
Använder en router.

Surfmängden (40 GB) tar slut på mindre än en vecka.
Det streamas inga filmer, inga torrents är igång eller youtube utan det enda som görs är att besöka Facebook, hotmail & läsa tidningen online men trots detta så försvinner surfmängden väldigt snabbt.

Mina tankar är att Windows Update drar en hel del surfmängd i bakgrunden eller att det är något virus/bot som äter upp surfmängden.

Vad tror ni att det kan vara som äter upp surfmängden?

Bor personen i fråga ensam/brukar internet ensam? Kan tycka att 40GB är väldigt lite i bredband om man ska använda router.
Citera
2017-10-26, 15:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
Bor personen i fråga ensam/brukar internet ensam? Kan tycka att 40GB är väldigt lite i bredband om man ska använda router.
Ah, glömde tillägga att det är endast en person som har tillgång till datorn & internet.
Citera
2017-10-26, 15:18
  #4
Medlem
PTHJs avatar
Är TV inkopplad på routern?
Netflix och liknande så räcker 40GB länge.
Citera
2017-10-26, 16:29
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Kan det vara så att någon tjuvsurfar utan att abonnemangsinnehavaren vet om det? Dom trådlösa routrarnas nätverksnycklar skall visst vara ganska lätta att knäcka, iaf så påstås det vara så i Dataforumet här på Flashback.
Citera
2017-10-26, 21:19
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Kolla här:

Inställningar -> Nätverk och Internet -> Dataaanvändning -> Visa användningsinformaton

Där visas hur mycket de olika programmen tar.

Jag testade hur mycket jag förbrukar per månad och det ligger på runt 40 GB men då kör jag rätt mycket youtube och play-TV.


En Windows 10 är på gång och laddas ner i bakgrunden. Det där har aldrig funkat för mig så jag hämtar den manuellt. Här kan man uppdatera direkt eller hämta och spara på sticka:
https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10

Versionen kallas "Fall Creators Update" och är version 1709, alltså september 2017. Det rör sig dock om bara 4 GB men om det hängt upp sig så kan det krångla.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-10-26 kl. 21:34.
Citera
2017-10-26, 21:29
  #7
Medlem
Om du tror att det är Windows Update kan du ställa in wifi-nätverket som en "Metered connection" (vet inte vad det heter i svenska Windows). Då stryps bakgrundsdata så som Windows update för just det nätverket.
Citera
2017-10-27, 12:48
  #8
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Om du tror att det är Windows Update kan du ställa in wifi-nätverket som en "Metered connection" (vet inte vad det heter i svenska Windows). Då stryps bakgrundsdata så som Windows update för just det nätverket.
I svenska Win10 heter funktionen någonting i stilen "Ange som anslutning med datapriser". Har själv den funktionen påslagen för mitt mobila internet från Tre och har inte sett en automatisk windowsuppdatering sedan jag fick tipset om att slå på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback