Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 11:21
  #1
Medlem
Badassoverheres avatar
Då är det dags att införskaffa en stationär dator då min gamla laptop som jag spelade på innan dog. Har varit insatt tidigare men har inte hållt mig uppdaterad på det senaste på några år nu.

Kan bygga själv, alternativt låta t.ex inet bygga ihop den.

Spelar mest wow & overwatch för tillfället men vill även att datorn ska klara alla AAA titlar de kommande 3 åren med höga inställningar.
Bryr mig egentligen inte om 4K men vill ha hög hz (spelat på 60hz innan ) och gärna en skärm som är 27"+ då jag kollar på film från sängen ofta.

Budget är 20000, kan kanske sträcka mig till 22000 och i där ska dator, skärm, tangentbord & mus ingå.

Tack på förhand!
Citera
2017-10-27, 15:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Då är det dags att införskaffa en stationär dator då min gamla laptop som jag spelade på innan dog. Har varit insatt tidigare men har inte hållt mig uppdaterad på det senaste på några år nu.

Kan bygga själv, alternativt låta t.ex inet bygga ihop den.

Spelar mest wow & overwatch för tillfället men vill även att datorn ska klara alla AAA titlar de kommande 3 åren med höga inställningar.
Bryr mig egentligen inte om 4K men vill ha hög hz (spelat på 60hz innan ) och gärna en skärm som är 27"+ då jag kollar på film från sängen ofta.

Budget är 20000, kan kanske sträcka mig till 22000 och i där ska dator, skärm, tangentbord & mus ingå.

Tack på förhand!

Tycker du skall vänta en månad tilsl black friday, brukar finnas en hel del bra priser på i övrigt dyra komponenter.

Men riktlinje kan ju vara:
- i7-8700k+z370-mobo, 7800x+x299-mobo (dom moderkorten brukar kosta en hel del fast e det black friday så kan det dyka upp nåt intressant)
Eller kanske en åttakärning Ryzen, billigare moderkort och fler kärnor, doc lite sämre i spel.
- Sen grafikkort beror ju på hur mycket du vill lägga men 1070 ti, 1080 eller 1080 ti borde ju vara aktuella, eller kanske AMD Vega 64 eller 56.
- Sen RAM, man kan själv klocka upp RAM till nästan samma hastigheter som RAM som från fabrik redan är snabba, så man kan ju spara in en del där, speciellt ifall man vill ha mer än 16 GB.
- CPU-kylare kan vara bra att lägga pengar på, även om det finns bra för ca 200-400kr (be quiet pure rock eller cooler master 212) så kan du klocka din CPU högre med en bättre kylare, och en CPU-kylare kan du använda i 5-10 år och det enda du behöver byta ut är fläkt och kylpasta.
- Nätagg är ju speciellt, ett från en bra tillverkare funkar ju även om det kostar 400kr, fast det finns fördelar med att köpa effektivare och starkare nätagg, verkningsgraden är som högst omkring 50% belastning samt att det är tystare, semipassiva nätagg t ex låter ingenting i vissa fall.
Nackdelarna med ett starkt agg blir ju att det kostar mer och verkningsgraden är lägre vid låg belastning.

Oavsett vilket grafikkort du köper så kommer du inte kunna köra på högsta inställningarna, med bra fps, på tunga spel som kommer om två år, förmodligen inte ens om du kör dubbla 1080 ti.

Blev lite kladdigt nu men finns så himla mycket att säga, speciellt men en så hög budget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback