Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-09, 01:33
  #145
Medlem
VivianWards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Jag fixade 5 dagar med fysiskt jobb så det går absolut. Räkna med att känna dig trött och lite orkeslös emellanåt.

Jag provade det där i tonåren och jag förlorade synen på dag 5. Återfick den efter att ha legat ner på golvet och sovit en stund eller varit avsvimmad. Men då drack jag te under dessa dagar med.

Om man skulle köra en vattendiet, ungefär hur mk och vad måste man tillsätta för att få i sig vitaminer och hålla ut?
Citera
2021-03-09, 15:35
  #146
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivianWard
Jag provade det där i tonåren och jag förlorade synen på dag 5. Återfick den efter att ha legat ner på golvet och sovit en stund eller varit avsvimmad. Men då drack jag te under dessa dagar med.

Om man skulle köra en vattendiet, ungefär hur mk och vad måste man tillsätta för att få i sig vitaminer och hålla ut?

Salt och mineraler. Natrium & kalium. Möjligtvis att du kan tillsätta magnesium också. I vilka mängder är svårt att svara på. Skulle säga att det är individuellt.

Har man ett aktivt jobb exempelvis så är det kanske inte nån bra idé att köra flera dagar.
20-24h kanske passar bättre. Flera dagar brukar gå lättare när man inte behöver gå till jobbet.
Sommaren under semestern tycker många att det är ett bättre alternativ.
Du slipper också frysa dessutom. Vilket man ofta gör när man fastar pga ämnesomsättning och hur det påverkar bla sköldkörteln osv.

Va dock försiktig och ta råd av experter om du är osäker. Bäst är såklart att prata med sin doktor om detta är lämpligt för just dig. Är ju en fördel att man har koll på hur det står till i kroppen innan så att man vet om man t.ex. har brist på ngt. Om du då fastar och inte får i dig nån näring alls så kan det ju vara farligt. Men ja, det förstår du nog.
Citera
2021-03-11, 16:40
  #147
Medlem
VivianWards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Salt och mineraler. Natrium & kalium. Möjligtvis att du kan tillsätta magnesium också. I vilka mängder är svårt att svara på. Skulle säga att det är individuellt.

Har man ett aktivt jobb exempelvis så är det kanske inte nån bra idé att köra flera dagar.
20-24h kanske passar bättre. Flera dagar brukar gå lättare när man inte behöver gå till jobbet.
Sommaren under semestern tycker många att det är ett bättre alternativ.
Du slipper också frysa dessutom. Vilket man ofta gör när man fastar pga ämnesomsättning och hur det påverkar bla sköldkörteln osv.

Va dock försiktig och ta råd av experter om du är osäker. Bäst är såklart att prata med sin doktor om detta är lämpligt för just dig. Är ju en fördel att man har koll på hur det står till i kroppen innan så att man vet om man t.ex. har brist på ngt. Om du då fastar och inte får i dig nån näring alls så kan det ju vara farligt. Men ja, det förstår du nog.

Tack för rådet. Jag ska nog ta det lugnt och köra 24h fasta som du säger.
Kan man töja ut magsäcken med vatten eller åker det igenom utan vidare bearbetning som föda? En liter vatten i timmen är det realistiskt, 3 dagar vecka?
Citera
2021-03-12, 18:31
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivianWard
Jag provade det där i tonåren och jag förlorade synen på dag 5. Återfick den efter att ha legat ner på golvet och sovit en stund eller varit avsvimmad. Men då drack jag te under dessa dagar med.

Om man skulle köra en vattendiet, ungefär hur mk och vad måste man tillsätta för att få i sig vitaminer och hålla ut?

Jag kör bara salt, utan salt och du dör i princip. Salt är det viktigaste av allt! Jag kör havssalt, lite större korn som är lätta att tugga på och som inte smakar illa.
Citera
2021-03-12, 18:37
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Salt och mineraler. Natrium & kalium. Möjligtvis att du kan tillsätta magnesium också. I vilka mängder är svårt att svara på. Skulle säga att det är individuellt.

Har man ett aktivt jobb exempelvis så är det kanske inte nån bra idé att köra flera dagar.
20-24h kanske passar bättre. Flera dagar brukar gå lättare när man inte behöver gå till jobbet.
Sommaren under semestern tycker många att det är ett bättre alternativ.
Du slipper också frysa dessutom. Vilket man ofta gör när man fastar pga ämnesomsättning och hur det påverkar bla sköldkörteln osv.

Va dock försiktig och ta råd av experter om du är osäker. Bäst är såklart att prata med sin doktor om detta är lämpligt för just dig. Är ju en fördel att man har koll på hur det står till i kroppen innan så att man vet om man t.ex. har brist på ngt. Om du då fastar och inte får i dig nån näring alls så kan det ju vara farligt. Men ja, det förstår du nog.

Om man äter näringsrikt i övrigt ser jag inte 5 dagars fasta som något negativt. Snarare positivt såklart, annars hade man inte hållt på.
Med näringsrikt så menar jag icke processade livsmedel såsom ägg, lever, kyckling, kött, osv osv. Rena produkter. Människan är tålig, det ska man komma ihåg!
Jag bröt min 135 timmars fasta förra lördagen, kände att i helgen är man värd lite mat. Fast hade utan tvivel kunnat fortsatt en stund till. Det viktiga är att man sysselsätter sig, då försvinner dagarna bort. Men det är klart, tanken att man inte ätit på länge ligger kvar och naggar lite i bakhuvudet.
Man ska också ha klart för sig att hungershormonerna inte blir starkare, utan svagare, så med timmarna så blir hungern helt klart kontrollerbar, detta finns det studier på som styrker!

Vill du sänka din kropps set-point? Fasta! Alla jag läst om som fastat sig till sin målvikt har lyckats hålla den utan problem, kalorirestriktion kanske funkar på kroppsbyggare som cyklar sitt energiintag, men dom går upp och ner som jojo-bantare. Men vill du sänka din kropps trivselvikt, fasta!

Min 135 timmars-fasta syns klart på kroppen, nu var jag inte extremt överviktig från start, men lite hull hade man. Magrutorna är bra mycket synligare idag än för en vecka sedan, det är så värt!
Citera
2021-03-12, 18:44
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivianWard
Tack för rådet. Jag ska nog ta det lugnt och köra 24h fasta som du säger.
Kan man töja ut magsäcken med vatten eller åker det igenom utan vidare bearbetning som föda? En liter vatten i timmen är det realistiskt, 3 dagar vecka?

En liter vatten i timmen är inte realistiskt. Under en fasta vill du inte ha ner något i magen som "väcker" den jätte som sover. När hungerssignalerna gett med sig, vill du inte väcka dom. Så undvik alla lightdrycker, undvik kolsyra, undvik allt som kan få magen att vakna till liv.

Sikta på 1 liter vatten på förmiddagen, och en liter vatten på eftermiddagen. Då borde du vara safe! Glöm inte bort att tillsätta ett par gram salt till varje liter vatten du konsumerar så borde du klara dig bra.
Salt är svårt att överdosera, kroppen tar hand om det väl via törst osv, saltbrist är mycket krångligare för kroppen att kompensera, istället mår du skit. Så ta hand om dig och sköt saltintaget så ska du få se på grejor.
Jag skulle vilja säga att det är från timme 72 och framåt som det roliga kommer, full autofagi, maximal fettförbränning, fasteketosen är maximal, din kropp drivs bara på fett, detta kommer synas i spegeln ju mer du håller på, och det är värt det, tro mig!

Jag brukar ta upp denna bild när jag fastar, det ger en lite hum om vad som är på gång att hända!

https://rigmormortis1998.files.wordp...9185086239.png

Jag lovar att när du är klar med en fasta, speciellt en längre, så är du som en ny människa. Du ser bättre ut i spegeln, din kropp är återställd, Hormonerna är återställda, hungern är som den ska vara, allt är på topp. Livet leker! Du bryter fastan med bra mat, helst något som inte får blodsockret att gå bananas utan du äter något låg-kolhydrat, några ägg, lite kött osv. Då kommer du må bra!
__________________
Senast redigerad av Huntelaar 2021-03-12 kl. 18:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback