Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-29, 17:42
  #13
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel
Mjo kunde tänka mig det.
Men vad jag sett finns det ändå rätt många färdiga koder och så som man bara kan köpa och få inlagda i sitt system.
Borde gå att lösa på ett relativt billigt sätt.
Men hur som helst behöver jag veta vad det är jag behöver, och vem vet, jag kanske får för mig att lära mig koda det själv!

För det första heter det inte "koder". Det heter "programkod" eller (förkortat) "kod".
Men kod du hittar online måste dels kontrolleras (klistra aldrig in kod i dina projekt om du inte vet exakt vad den gör!), dels måste dn vara skriven i samma språk/framework som det du använder. Om du använder Angular så kan du inte använda Ruby-kod, om du använder jQuery och Bootstrap så fungerar inte kod för Dojo, etc.

Det där med billigt kan du nog glömma, du behöver ett system byggt enligt dina specifikationer.
Låt mig beskriva hur det kan se ut i verkligheten. Jag jobbar på en konsultfirma, och vi har en kund där vi modifierar ett kommersiellt ERP-system.
Det finns en funktion där de placerar produkter i "bins" (fack), i en slags hierarki. De har 5 olika "locations", vardera med ett antal "zones", som i sin tur innehåller "racks" eller "shelves", som i sin tur innehåller (i de flesta fallen) "boxes", som i sin tur innehåller "bins". Olika "locations" har olika layout, olika antal shelves och racks, och olika antal/layout av bins.
Användaren klickar på en knapp/länk och ett nytt fönster öppnas. De har ett antal items som hör ihop (kommer från samma producent och kallas en "lot"). Kan vara några få items eller över hundra per lot, och de ska sedan placeras en och en i var sin bin. Istället för att användaren ska behöva mata in en kod för varje bin (exempelvis Z101_R05_B18_G8 för location "Cryo", zone 1, rack 5, Box 8, bin G8) för 100 olika items (och dessutom först kolla att varje bin är tom) så byggde jag en sida där de kan välja zone, rack, etc och se vilka bins som är tomma. De kan sedan klicka på bin efter bin för att placera items där. Ser ut så här: https://i.imgur.com/CeA0pxt.png

För enbart det här budgeterade vi 180-200 timmar för utveckling. 40-60 timmar för mig och min manager (planering, design/arkitektur, skriva tekniska specifikationer och bygga front-end biten) samt 100-120 timmar för Offshore (en grupp utvecklare i Indien) att skriva den mesta av back-endkoden samt en del Javascript/jQuery för frontend-biten). Vi gick faktiskt lite över budget på min sida, men lite under budget på offshore (eftersom mina teknsika specifikatoiner var detaljerade och de behövde mindre handhållning/hjälp). Vad det här kostade kunden? Vi fakurerar kunden $150 respektive $185 per timme för mig och min chef, och $35 per timme för Offshore. Så det hela kostade dem runt $12,000, om jag minns rätt. Sedan kom de med fler önskemål, om förbättringar och tillägg. Så i slutändan tror jag det blev nåt i storleksordningen $20,000. Detta var bara för en funktion...

Så räkna med att det tar mycket tid och energi att skapa något vettigt. Vill du ha kompetent folk som bygger siten åt dig så kommer det kosta. Utan att ha alla detaljer klara för mig om vilken funktionalitet du vill ha så skulle jag gissa att du behöver lägga ner några hundra man-timmar på funktionell design och arkitektur, ytterligare något hundratal på grafisk design, några tusen man-timmar på utvecklingsbiten (både frontend med grafik och HTML/CSS och backend med databashantering). Jag skulle inte bli förvånad om det handlar om mellan 3000 och 5000 timmar. Sedan något eller några tusen timmar test. Du måste till exempel skriva test scripts som beskriver exakt hur testerna ska ske, vad som ska testas, etc. Annars kommer testarna inte veta hur/vad de ska testa och i vilken ordning. Och de kanske missar att testa något.

Så totalt kanske 6000 till 8000 timmar, om du vill ha ett bra och säkert system. Säg 7500 timmar. Med en genomsnittlig timlön på 500 kr (vilket inte är någon fantasilön eller ens hög lön för en kompetent utvecklare) hamnar du på 3,75 miljoner kronor. Ej inräknat server/hosting, marknadsföring, etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback