Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 01:39
  #1
Medlem
Bakgrund: Gammal Samsung laptop från 2013, har för tillfället ingen virus skydd förutom Windows defender.

Problem: För någon månad sen så gick jag in i "den här datorn" för att leta efter några dokument som låg under Nätverk/Dator och när jag klickade på Nätverk så kommer det vanliga fram, Dator "Mitt namn" och under Nätverksinfrastuktur "Gateway".

Men högst upp så kom det något helt nytt, Bildskärmar "philips_MT5593FHT_EU", blev väldigt fundersamt då jag inte har någon philips märke hemma överhuvutaget (förutom en gammal dvd låda) så direkt går mina tankar över att någon spionerar på min dator.
Efter några minuter så försvinner hela Bildskärmar "philips_MT5593FHT_EU" som om den aldrig hade varit där.

Nu ikväll så poppar den upp igen så jag tog två skärmklipp och försökte söka upp vad det är.
Fick fram en mac adress 54:2a:a2:ee:1c:24 som gick till Alpha Networks Inc.

Fråga: Är det någon som vet vad detta är? Bör jag vara orolig?!!!

Bilder: https://imgur.com/a/qqaqe
https://imgur.com/a/Hh2oW
Citera
2017-10-26, 02:15
  #2
Medlem
Kom igen nu igen som vet vad detta är??!!
Citera
2017-10-26, 03:31
  #3
Medlem
Det verkar vara en smart TV med Android från Philips. Har du anslutit en sådan till ditt nätverk?
Citera
2017-10-26, 11:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det verkar vara en smart TV med Android från Philips. Har du anslutit en sådan till ditt nätverk?


Har aldrig gjort det, ingen jag känner äger en Android/smart TV och nu när jag gick in så såg jag att den var där igen och nu så försvann den.
Citera
2017-10-26, 12:51
  #5
Medlem
RingInteSnutens avatar
Skulle väl tro att det i värsta fall är en granne som snyltar på ditt trådlösa.
Citera
2017-10-26, 13:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Skulle väl tro att det i värsta fall är en granne som snyltar på ditt trådlösa.


Men om det skulle vara det hur får jag den jäveln att sluta, går det att göra nätverket säkrare?
Har sen tidigare redan inaktiverat nätverksidentifiering och fil/skrivardelning.
Ändrat lösenordet till min Wifi samt namn..:S

En annan grej är att mitt Wifi namn heter ex Låda (Privat nätverk)..
men kollar jag på Nätverks- och delningscenter så heter Wifi Låda 2 (Privat nätverk).
Citera
2017-10-26, 13:22
  #7
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfulraven
Men om det skulle vara det hur får jag den jäveln att sluta, går det att göra nätverket säkrare?

Kasta ditt trådlösa modem och kör bara på kabel.
Citera
2017-10-26, 15:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Kasta ditt trådlösa modem och kör bara på kabel.

Mmm beslutade att blockera MAC adressen via routern så får vi se om den dyker upp igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback