Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 01:04
  #1
Medlem
En fundering,
Har Telia fiber hemma, med deras techincolor.
den gör väl sitt, men behöver nu få in en VPN tunnel är tanken, å vill att den tunnel ska gälla alla saker jag har, tex dator,Apple tv.

Behöver man ha ett modem? Eller räcker att köpa en router? Använder inte tv, eller nått sånt bara internet.
Citera
2017-10-26, 01:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fucksnus
En fundering,
Har Telia fiber hemma, med deras techincolor.
den gör väl sitt, men behöver nu få in en VPN tunnel är tanken, å vill att den tunnel ska gälla alla saker jag har, tex dator,Apple tv.

Behöver man ha ett modem? Eller räcker att köpa en router? Använder inte tv, eller nått sånt bara internet.
Beror ju oftast på vilken typ av tunnel men brukar funka med enbart routern
Citera
2017-10-26, 01:20
  #3
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucksnus
En fundering,
Har Telia fiber hemma, med deras techincolor.
den gör väl sitt, men behöver nu få in en VPN tunnel är tanken, å vill att den tunnel ska gälla alla saker jag har, tex dator,Apple tv.

Behöver man ha ett modem? Eller räcker att köpa en router? Använder inte tv, eller nått sånt bara internet.


Nej, ett modem behöver du inte. Du behöver däremot en router som har en VPN-klient inbyggd i programvaran. (finns flera olika) Annars kan du köpa en OVPN-box från www.ovpn.com och koppla efter din fiberkonverter som kommer fungera både som router till alla dina datorer och andra apparater som kopplar upp mot nätet och samtidigt skydda alla dessa enkelt och smidigt.

Finns flera routrar med VPN-funktion inbyggt, t.ex de flesta från tillverkaren Asus. Bara sök efter router med VPN-klient på Google, så får du flera förslag.
Citera
2017-10-26, 10:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej, ett modem behöver du inte. Du behöver däremot en router som har en VPN-klient inbyggd i programvaran. (finns flera olika) Annars kan du köpa en OVPN-box från www.ovpn.com och koppla efter din fiberkonverter som kommer fungera både som router till alla dina datorer och andra apparater som kopplar upp mot nätet och samtidigt skydda alla dessa enkelt och smidigt.

Finns flera routrar med VPN-funktion inbyggt, t.ex de flesta från tillverkaren Asus. Bara sök efter router med VPN-klient på Google, så får du flera förslag.

Okej, kika lite på pris jakt, å såg att det fanns en punkt :VPN: Ja
Då bör det funka antar jag, kikade både på asus RT-ac51U verkar prisvärd
Sen finns även asus Rt-ac66u

Sen vad den stor skillnaden är mellan som,vågar jag inte svara på nu. Skiljer ju typ 700kr.

Med vänlig hälsning,
Citera
2017-10-26, 15:06
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucksnus
Okej, kika lite på pris jakt, å såg att det fanns en punkt :VPN: Ja
Då bör det funka antar jag, kikade både på asus RT-ac51U verkar prisvärd
Sen finns även asus Rt-ac66u

Sen vad den stor skillnaden är mellan som,vågar jag inte svara på nu. Skiljer ju typ 700kr.

Med vänlig hälsning,

Skillnad RT-ac51U vs Rt-ac66u ():
Portar: Endast 100 Mbit. (1000 Mbit/s)
Antenner: 2 externa, 1 intern. (3 externa, löstagbara)
Hastighet: 750 Mbit/s (1750 Mbit/s)

Portbegränsningen har betydelse om du har t.ex en NAS. Med 51 kör du gångstig. med 66 motorväg
Hastighetern är teoretiska och är summan av 2,4 och 5 GHz banden.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-10-26 kl. 15:16.
Citera
2017-10-27, 00:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skillnad RT-ac51U vs Rt-ac66u ():
Portar: Endast 100 Mbit. (1000 Mbit/s)
Antenner: 2 externa, 1 intern. (3 externa, löstagbara)
Hastighet: 750 Mbit/s (1750 Mbit/s)

Portbegränsningen har betydelse om du har t.ex en NAS. Med 51 kör du gångstig. med 66 motorväg
Hastighetern är teoretiska och är summan av 2,4 och 5 GHz banden.


Har inte nas, det ända jag använder är väl plex, å det har funkat bra med Telias. Även det trådlösa. Sen kör jag kabel till allt i huset, kör med patchpanel osv,

Så vad skulle du rek, den billiga eller dyra, kommer jag ha nytta av den dyrare?
Citera
2017-10-27, 14:19
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucksnus
Har inte nas, det ända jag använder är väl plex, å det har funkat bra med Telias. Även det trådlösa. Sen kör jag kabel till allt i huset, kör med patchpanel osv,

Så vad skulle du rek, den billiga eller dyra, kommer jag ha nytta av den dyrare?

Nej, om du aldrig tänker skaffa en NAS, köra data mellan två datorer, inte kör trådlöst så kan du ju ha bättre nytta av 700:-.
Citera
2017-10-28, 13:24
  #8
Medlem
Att tänka på är att inte välja för klen router när man ska köra VPN client.
Kan tappa väldigt mycket hastighet om det är för klen cpu i routern då det blir den som krypterar och dekrypterar in och utgående trafik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback