Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-25, 19:44
  #1
Medlem
Varför är det så många amerikanska barn som har specifika hyss, men inte svenska barn. Där blir det mer kanske fysiskt angrepp, och ibland retsamhet. Speciellt med syskon.

Men amerikanska barn så har de massa hyss på sina syskon, där de har ''krig'' med varandra och ''hämnas'' med varandra, med massa olika typer av idéer.

Hur kommer det sig att det är så mycket annorlunda?

Barn är ju barn, men hos de, där borta verkar det vara väldigt annorlunda.

Jag känner några historier, och hört massa historier. Ingenting att jämföra med oss svenskar, så jag fann det intressant och därmed ville jag dra en diskussionstons tråd om det
Citera
2017-10-25, 20:06
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Sverige har inte varit i krig sedan år 1814, USA har varit i flera krig varje år sedan 1814. Det kanske är en förklaring.
Citera
2017-10-25, 20:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sverige har inte varit i krig sedan år 1814, USA har varit i flera krig varje år sedan 1814. Det kanske är en förklaring.
Hur menar du?

Att krig skulle få barn att göra hyss mot varandra, på mer annorlunda sätt, med mer idéer o.s.v, till skillnad från Sverige/svenska barn.

Är det, det som gör skillnad, menar du?

För att de har varit i krig?
Citera
2017-10-25, 20:13
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hur menar du?

Att krig skulle få barn att göra hyss mot varandra, på mer annorlunda sätt, med mer idéer o.s.v, till skillnad från Sverige/svenska barn.

Är det, det som gör skillnad, menar du?

För att de har varit i krig?

Jo. För amerikanska barn är detta med patriotism allvar. De har säkert en alla en minst farbror som råkade illa ut i säg Irak. För svenska barn hade de kanske en gammelfarfar möjligen men troligen inte upplevde krig. Sedan gillar de vapen så mycket mera där i USA.
Citera
2017-10-25, 20:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo. För amerikanska barn är detta med patriotism allvar. De har säkert en alla en minst farbror som råkade illa ut i säg Irak. För svenska barn hade de kanske en gammelfarfar möjligen men troligen inte upplevde krig. Sedan gillar de vapen så mycket mera där i USA.
Jag kanske har varit otydlig i min tråd.

Jag säger att barn i Amerika, när de skall göra hyss. Så verkar det som om det är mer idéer, mer kreativitet. Till skillnad från svenska barn, när de skall göra hyss mot varandra.

Syskonbråket t.ex består oftast av retsamheter med varandra, och fysisk bråk.

Men Amerikanska barn -Syskonbråket, verkar mer bestå av idéer, kreativitet. Allt från att lägga hink med vatten mellan dörren och ta stöd ifrån väggen, och sedan ropa på sin syskon. Till att måla de i ansiktet, eller någonting annat.

Det är massa olika historier som jag hör med mina amerikanska vänner, vad de gjorde mot varandra, mot deras syskon som barn.

Men jag har aldrig märkt av sådan syskonbråk här i Sverige hos svenska barn.

Därav min tråd.
Citera
2017-10-25, 20:21
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag kanske har varit otydlig i min tråd.

Jag säger att barn i Amerika, när de skall göra hyss. Så verkar det som om det är mer idéer, mer kreativitet. Till skillnad från svenska barn, när de skall göra hyss mot varandra.

Syskonbråket t.ex består oftast av retsamheter med varandra, och fysisk bråk.

Men Amerikanska barn -Syskonbråket, verkar mer bestå av idéer, kreativitet. Allt från att lägga hink med vatten mellan dörren och ta stöd ifrån väggen, och sedan ropa på sin syskon. Till att måla de i ansiktet, eller någonting annat.

Det är massa olika historier som jag hör med mina amerikanska vänner, vad de gjorde mot varandra, mot deras syskon som barn.

Men jag har aldrig märkt av sådan syskonbråk här i Sverige hos svenska barn.

Därav min tråd.

Det är eftersom USA det är krig och elände. Tom syskon bråkar. Sverige det är är riktig systerkärlek. Vill du att Sverige ska bli som USA där ungar har ihjäl ungar?
Citera
2017-10-25, 20:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är eftersom USA det är krig och elände. Tom syskon bråkar. Sverige det är är riktig systerkärlek. Vill du att Sverige ska bli som USA där ungar har ihjäl ungar?
De har ju inte ihjäl varandra, utan bråkar varandra fast mer på ett idéerikt sätt, eller åtmistone på ett anorlunda sätt, än svenska barn.

Jag vet inte om du misstolkar, eller om jag varit otydlig.
Citera
2017-10-25, 20:45
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
De har ju inte ihjäl varandra, utan bråkar varandra fast mer på ett idéerikt sätt, eller åtmistone på ett anorlunda sätt, än svenska barn.

Jag vet inte om du misstolkar, eller om jag varit otydlig.

Vad då misstolkar? Du tycker det är för mesigt det svenska sättet. Du snackar om fysiskt angrepp och att de hämnas. De är mer hårda då helt enkelt för de har varit i krig mest sedan USA bildades Sverige har inte varit det sedan USA bildades.
Citera
2017-10-25, 20:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad då misstolkar? Du tycker det är för mesigt det svenska sättet. Du snackar om fysiskt angrepp och att de hämnas. De är mer hårda då helt enkelt för de har varit i krig mest sedan USA bildades Sverige har inte varit det sedan USA bildades.
Ärligt talat fattar jag inte vad du pratar om.

Jag snackar inte i jämförelse om hårdhet, jag pratar om att det ser annorlunda ut med deras syskonbråk.

Amerikanska syskonbråk - Hittar på idéer, är mer kreativa. Lägger exempelvis hink på dörren, så de får hink med vatten på sig, när de går in i rummet. Eller något annat. - Vad har alltså det med att Amerika har varit med i krig?

Svenska barn - Syskonbråk - Fysiskt slagsmål och retsamhet. Endast de sakerna.

Så det är en stor skillnad, och jag förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle göra en skillnad, för att landet har varit med i krig.
Citera
2017-10-25, 20:59
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Ärligt talat fattar jag inte vad du pratar om.

Jag snackar inte i jämförelse om hårdhet, jag pratar om att det ser annorlunda ut med deras syskonbråk.

Amerikanska syskonbråk - Hittar på idéer, är mer kreativa. Lägger exempelvis hink på dörren, så de får hink med vatten på sig, när de går in i rummet. Eller något annat. - Vad har alltså det med att Amerika har varit med i krig?

Svenska barn - Syskonbråk - Fysiskt slagsmål och retsamhet. Endast de sakerna.

Så det är en stor skillnad, och jag förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle göra en skillnad, för att landet har varit med i krig.

Du tog liksom upp "de har 'krig'' med varandra". Hur svårt är detta att fatta? De ser mer allvarligt på saker och ting för de har upplevt saker och ting därav att det är mer allvar kring deras lekar. De kommer inte liksom döda varann men det blir då blir allvarligare lekar som förberedelse till att faktiskt vara i krig.
Citera
2017-10-25, 21:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du tog liksom upp "de har 'krig'' med varandra". Hur svårt är detta att fatta? De ser mer allvarligt på saker och ting för de har upplevt saker och ting därav att det är mer allvar kring deras lekar. De kommer inte liksom döda varann men det blir då blir allvarligare lekar som förberedelse till att faktiskt vara i krig.
Men det är ju barn.
De har väl inte sett krig?

Och ''förberedda''?

Det kan ju snarare mer vara så att det helt enkelt är ett vanlig syskonbråk, med lite mer idéer.

Än att ''Nu skall vi göra detta, för att vi skall förberedda oss''.

När jag menade ''De har krig med varandra''. Så menar jag inte krig, som i krig. Utan menar helt enkelt att de gör saker mot varandra, hämnas mot varandra. Är det så att den ena lägger vatten över huvudet mot ena syskonen, så kan den ena syskonen, göra mot den syskonen någonting senare.
Citera
2017-10-25, 21:18
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Men det är ju barn.
De har väl inte sett krig?

Och ''förberedda''?


Det kan ju snarare mer vara så att det helt enkelt är ett vanlig syskonbråk, med lite mer idéer.

Än att ''Nu skall vi göra detta, för att vi skall förberedda oss''.

När jag menade ''De har krig med varandra''. Så menar jag inte krig, som i krig. Utan menar helt enkelt att de gör saker mot varandra, hämnas mot varandra. Är det så att den ena lägger vatten över huvudet mot ena syskonen, så kan den ena syskonen, göra mot den syskonen någonting senare.

Men räkna hur många släktingar de har som faktiskt då sett eller tom dött i strid. De flesta amerikanska barn har minst en som gjort det. Inga svenska barn har det. Därav att de nog tar till tuffare lekar. Bara naturligt. De är mer nära döden än vi. Då blir det tuffare lek också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback