Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-26, 22:41
  #13
Medlem
Hur som helst borde det inte behövs ett fysiskt körkort med dig i Sverige. De går att förfalska med det måste vara svårtare att förfalska uppgifterna i poliens databas.
Vad anser ni?
Citera
2017-10-26, 23:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigleg77
Hur som helst borde det inte behövs ett fysiskt körkort med dig i Sverige. De går att förfalska med det måste vara svårtare att förfalska uppgifterna i poliens databas.
Vad anser ni?
Någon typ av legitimation behövs för att de ska veta att du är du. Till det är körkortet utmärkt att använda. Varför ha flera legitimationer när körkortet räcker?
Citera
2017-10-27, 06:51
  #15
Medlem
Men om polisen skulle stanna mig och jag anger mitt personnr så måste de väl kunna få upp motsvarande info som finns på det fysiska körkortet på sin dator så det kan jämföra fotot i databasen om det verkligen är jag?
Citera
2017-10-27, 09:17
  #16
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus


Nej, det stämmer inte. Om någon polisman är snäll och låter det räcka är inte enligt reglerna och därför inget man ska räkna med.

Citat:
8 § Körkort skall medföras under färd med bil, motorcykel, terrängvagn eller motorredskap klass I och på tillsägelse visas upp för bilinspektör eller polisman. Kortet skall vara i sådant skick, att det kan läsas utan svårighet.

Har körkortet förstörts eller förkommit, skall körkortshavaren skriftligen anmäla detta till länsstyrelsen. Kommer körkortet senare till rätta skall körkortshavaren genast överlämna detta till den länsstyrelse som tagit emot anmälan om förlusten.

Har ett körkort ännu inte lämnats ut efter godkänt förarprov eller körprov enligt 34 a §, skall i stället för körkortet ett gällande bevis om godkänt förarprov och handling som styrker förarens identitet medföras. Förordning (1996:321)
.

Sanning med en twist.
Det är skillnad på att skita i en sak och att råka glömma den.
Förutom de fall där oaktsamhet finns med som rekvisit behövs faktiskt uppsåt för att det ska räknas som brott.
Alltså skulle jag räkna med att någon som struntar i det blir bötfälld, medan någon som glömt det faktiskt kan slippa undan. Med det sagt: Hur vet polisen om det, om det inte rör sig om multipla förseelser?

Citat:
Om vi genast kan fastställa identiteten på den som inte medfört körkort, t.ex. genom medfört pass, är det inte att betrakta som ett brott. Kontroll av körkortsbehörighet kan ske med personnummer gentemot körkortsregistret. En sån här i och för sig mänsklig "glömska" ska inte, lika lite som något annat, föranleda ett oprofessionellt eller i övrigt dåligt bemötande.
http://www.dt.se/blaljus/fungerar-an...lomt-korkortet
Citera
2017-10-27, 22:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Sanning med en twist.
Det är skillnad på att skita i en sak och att råka glömma den.
Förutom de fall där oaktsamhet finns med som rekvisit behövs faktiskt uppsåt för att det ska räknas som brott.
Alltså skulle jag räkna med att någon som struntar i det blir bötfälld, medan någon som glömt det faktiskt kan slippa undan. Med det sagt: Hur vet polisen om det, om det inte rör sig om multipla förseelser?


http://www.dt.se/blaljus/fungerar-an...lomt-korkortet

Ok, tack för länken. Det bekräftar att du måste ha nån fysisk identitetshandling iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback